אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחירון 2023: התייקרות הרכבים כבר דוהרת מעבר לסיבוב מכוניות חדשות בנמל אילת | צילום: יוסי דוס-סנטוס

מחירון 2023: התייקרות הרכבים כבר דוהרת מעבר לסיבוב

ב־2022 נמסרו בארץ יותר מ־15 אלף מכוניות סיניות, רובן חשמליות. אבל השנה הקרובה עשויה להיות שונה: המס על החשמליות הוכפל, חומרי הגלם יתייקרו והכדאיות של הסיניות תפחת. במקביל, אנו צפויים לראות ירידה במחירים בשוק המכוניות המשומשות

01.01.2023, 06:30 | תומר הדר

2022 היתה אחת השנים הקשות ביותר שעברו על ענף הרכב הישראלי, כך לטענת בכירים בענף. אבל רק למראית עין. בבואנו לבחון את נתוני איגוד יבואני הרכב, אשר מסכם את 11 חודשיה הראשונים של השנה, אנו מגלים כי בישראל נמסרו 256,703 מכוניות חדשות ב־11 חודשי השנה הראשונים של 2022 לעומת 284,744 מכוניות חדשות בתקופה המקבילה ב־2021, כלומר ירידה של 9.8% בלבד במסירות. ואולם, השאלה היותר מעניינת היא כיצד ייראה שוק הרכב הישראלי בשנה הקרובה, וזאת, בין היתר, לאור כמה שינויים רגולטוריים אשר צפויים להיכנס לתוקף החודש, ובנוסף להם צפויים גם שינויים גלובליים.

בדומה למגמות העולמיות, שוק המכוניות המשומשות מגיב יותר מהר משוק הרכב החדש, משום שבשוק המשומשות הביקוש וההיצע הם מיידיים. לפי גורמים בענף הרכב, במהלך החודשיים האחרונים נרשמת בשוק הרכב המשומש בישראל האטה משמעותית. ההאטה תקפה לגבי רוב המכוניות שאינן היברידיות או חשמליות, והיא מתבטאת בהתארכות של זמני פרסום רכבים ומכירה במחירים נמוכים מהמחירון.


לפי הערכות בענף הרכב, מחירון ינואר אשר צפוי להתפרסם השבוע צפוי כבר לשקף את ההאטה, בעיקר ברכבים יקרים, כלומר כאלה שמחירם עולה על כ־150 אלף שקל. ההאטה בשוק המשומשות נובעת מכמה סיבות בו־זמניות. ראשית, עליית הריבית במשק כבר משפיעה על שוק המשומשות.

מעבר לכך, שוק המכוניות המשומשות הוא מחזורי: שנת 2021 אופיינה בעליית מחירי משומשות ש"תודלקה" על ידי הגופים העוסקים בסחר. במהלך המחצית הראשונה של 2022 מחירי המכוניות המשומשות נותרו קשיחים אבל אז התרחשו שני תהליכים: שוק הרכב החדש בישראל החל "להדביק קצב" כאשר במקרים של מחסור במכוניות מדגמים מסוימים נכנסו לתמונה יצרנים אחרים.

ובנוסף, השמים נפתחו, הישראלים שבו לטוס והכספים שהונחו בצד לטובת מטרה גדולה - כבר לא הופנו לרכישת מכונית משומשת. האם מגמה זו בשוק המכוניות המשומשות תימשך?

בשבוע הקרוב צפויים יבואני הרכב "לטפטף" לשוק את מחירוני הרכב החדשים לשנת 2023, ולפי כל התחזיות והאינדיקטורים המחירים יהיו יותר גבוהים. הסיבות מוכרות: שינוי בנוסחת חישוב מס הקנייה, שינוי של אופן חישוב הזיכויים לאביזרי בטיחות ושיקוף של מצב השוק. מחירון ינואר לא יוכל עדיין לשקף את מחירי הרכב החדשים אך מחירון פברואר ישקף מחיר זה.

את השנה שעברה ניתן לכנות כ"שנת הרכב הסיני" בישראל. יותר מ־15 אלף מכוניות מתוצרת סין נמסרו בארץ במהלך 2022, רובן חשמליות. אבל שנת 2023 עשויה להיות שונה. יש לכך כמה סיבות שהעיקרית ביניהן היא העובדה שמס הקנייה על מכוניות חשמליות הוכפל החל מהיום משיעור של 10% ל־20%.

עד כה יבואני המכוניות הסיניות הצליחו לשווק אותן באמצעות נוסחה פשוטה: המחיר של המכוניות הסיניות הוא מחיר עממי אשר ממצב אותן במקום "רק" מעט גבוה יותר ביחס למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית (בנזין, דיזל, גז). ובמספרים: רף המחירים של מכוניות משפחתיות הוא כ־150 אלף שקל ואילו המחיר של רכב סיני מקביל מתחיל כיום בכ־160 אלף שקל.

בשנה הקרובה צפוי להתרחש פיצול שיגדיל את הפער. לא רק שמס הקנייה על מכוניות חשמליות הוכפל אלא גם בניגוד למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, יצרני הרכב החשמלי סובלים בימים אלה ממצוקה חריפה של חומרי גלם לייצור סוללות. ובענף הרכב כבר מדברים על "התייקרות פסח" שמיועדת לשקף את הגידול בעלויות חומרי הגלם. וכך, במחצית הראשונה של השנה הפער בין מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית למכוניות חשמליות עשוי להפוך את הרכישה של רכב חשמלי סיני ללא כדאית.

ואם לא די בכך, יצרני הרכב הסיניים נמצאים בימים אלה בעיצומה של חדירה מתוכננת מראש לשוק האירופי. יצרניות כדוגמת ORA (שתושק בישראל בינואר), BYD ודומותיהן כבר הצהירו על יעדי מכירות שאפתניים לאירופה. BYD, לדוגמה, נערכת לכניסה מסיבית לשוק ההשכרה באמצעות SIXT. כיום לשוק הרכב הישראלי יש מעמד של "בן מועדף" בעיני הסינים, כפי שעולה מאינספור כתבות בתקשורת הסינית. אולם עם חדירה מסיבית לאירופה עשוי מעמד זה של שוק הרכב הישראלי כשוק בכורה להשתנות.

החדירה של יצרני הרכב הסיניים לשוק האירופי אינה מקרית. במקביל לכניסה לאירופה, הממשל בסין מקטין את היקפי הסובסידיות ליצרני הרכב החשמלי והמשמעות היא שכעת יצרני הרכב הסיניים הרבה יותר בשלים לייצא.

ומה באשר ליצרני הרכב המערביים והקוריאנים, ולמאמציהם לחדור לשוק הרכב החשמלי? נראה כי השנה הקרובה צפויה להיות שנה של שפע אך ככל הנראה לא שנה של מכירות מרשימות.

ניתן לחלק את יצרני הרכב, שאינם סינים, ומציעים רכב חשמלי, לשלוש קבוצות: יונדאי, קיה וכל השאר. יצרני הרכב הסיניים תפסו את הזירה העממית, כלומר זו של מכוניות שמחירן נמוך מ־180 אלף שקל, ואילו ייצור המכוניות החשמליות המשודרגות יותר עבר לידי יונדאי, קיה, טויוטה, פולקסווגן ודומותיהן. הנציגה הדומיננטית ביותר של סגמנט הרכבים החשמליים שמחיריהם מעל 200 אלף שקל היא כמובן טסלה 3, אבל בשנה הקרובה מאזן הכוחות צפוי להשתנות, עם כניסתן של מתחרות נוספות לשוק הרכב הישראלי.

לכל המכוניות האלה יש מכנה משותף: הן עולות יותר מ־200 אלף שקל, ועם עליית מס הקנייה המחירים שלהן יגיעו אפילו אל הטריטוריה שמעל 250 אלף שקל בגרסאות מסוימות. מחירי חדירה של יותר מ־200 אלף שקל היו אולי עניין של מה בכך בשנה שעברה, אבל 2023 צפויה ככל הנראה להיות שונה בהיבטים של מחיר הכסף: הריבית תהיה עדיין גבוהה וההלוואות לא יזרמו. מעבר לכך, יצרני הרכב האירופיים והקוריאניים מציעים אמנם מכוניות למביני עניין, אבל בישראל מספר המבינים ברכב נמוך מאוד ביחס למי שישמחו להסתפק במכונית סינית, שמעמדה כרכב העממי החדש כבר גובש ב־2022.

השאלה הגדולה היא בכמה עוד יעלו מחירי הרכב בשנה הקרובה. התשובה היא הרבה, וההתייקרות תתחלק על פני כמה פעימות כדי שלא נרגיש. כיום יבואני הרכב ניצבים בפני מציאות עסקית מורכבת שבה מעמדה של ישראל עבור יצרני הרכב נשחק, יצרני הרכב עצמם מעלים מחירים בפעימות תקופתיות ויבואני הרכב להוטים להגדיל רווחיות מכל מכונית. זאת, לנוכח כניסתן של נסיבות חדשות שעד כה לא היו דומיננטיות בשוק הרכב הישראלי - למשל העובדה שהטיפולים לרכב חשמלי שהולך ותופס נתח שוק נאה יותר ויותר אינם רווחיים כמו הטיפולים לרכב בעל מנוע בעירה פנימית.

ההתייקרות הראשונה צפויה לנחות על ראשם של הצרכנים בישראל כבר בשבוע הקרוב עם פרסום מחירוני ינואר 2023. ינואר הוא הזדמנות מסורתית עבור יבואני הרכב לייקר, והשנה כנראה שמעטים הם היבואנים שלא ינצלו את ההזדמנות לעשות זאת. התייקרויות נוספות צפויות להגיע במהלך השנה לרוחב כל קשת הדגמים (כלומר היברידי, רגיל, חשמלי) וזאת לנוכח עליות מחירי חומרי גלם, השבתות של מפעלים ומדיניות חדשה של יצרני רכב שלפיה יש להגדיל את הרווחיות על חשבון קיבולות הייצור.

האם הצרכן הישראלי ינגוס בפיתיון? התשובה ככל הנראה חיובית. שוק הרכב הישראלי סובל תמיד מרמת מינוע נמוכה, כלומר אין מספיק מכוניות. ובהתחשב בעובדה שהתחבורה הציבורית מקרטעת, סביר להניח שבשנה הקרובה יבואני הרכב יוכלו להעלות מחירים כמעט ככל שיחפצו ועדיין למצוא קונים.

תגיות