אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טרמינל X שינה כיוון: קודם רווחיות, אחר כך צמיחה בעל השליטה בפוקס הראל ויזל (מימין) ומנכ"ל טרמינל X ניר הורוביץ. עלייה במספר הלקוחות הפעילים | צילום: דימה טליאנסקי

טרמינל X שינה כיוון: קודם רווחיות, אחר כך צמיחה

אתר הסחר שבשליטת קבוצת פוקס הצליח להקטין את ההפסד ב־2023 לאחר שצימצם בכוח האדם, ביצע מהלכי התייעלות והפסיק להשקיע בפעילות ביוון. ההפסד התפעולי התחלף ברווח. התוכניות להתרחב לפריז וטורונטו הוקפאו

21.03.2024, 07:02 | אורנה יפת

אתר הסחר טרמינל X של קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל שינה בשנה החולפת את האסטרטגיה העסקית. החברה החליטה להתמקד בשיפור הרווחיות על פני צמיחה בקצב ההכנסות והפסיקה לחלום, לעת עתה, על התרחבות לחו"ל. או במילים אחרות: קודם כל רווחיות, אחר כך חלומות על יוון וטורונטו. כדי לממש את האסטרטגיה הזו, החברה צמצמה את כוח האדם שלה ב־4% (ל־187 עובדים), סגרה שני מרכזים לוגיסטיים באשדוד לטובת ריכוז הפעילות הלוגיסטית במחסן אחד בירוחם והפסיקה להשקיע בפעילות ביוון.

עד שנת 2023 האסטרטגיה שהובילה את חברת הסחר המקוון, שמנוהלת על ידי ניר הורוביץ, היתה עלייה בקצב הצמיחה. באוקטובר 2022, היא השיקה אתר אונליין ביוון וסימנה כניסה לשווקים פוטנציאליים נוספים – פריז, טורונטו, מונטריאול ומדריד.

במהלך 2023 הפעילות ביוון הכבידה על החברה והגדילה את הוצאות המכירה והשיווק שלה ב־3.6%. האסטרטגיה של שיפור הרווחיות לא השתלבה עם ההוצאות הגבוהות שטרמינל X נדרשה להשקיע ביוון. בנוסף לכך, בעולם כולו נרשמה ירידה במכירות האונליין לאחר משבר הקורונה. אלה הובילו את החברה להחלטה להאט משמעותית את הפעילות ביוון וכרגע לא ברור אם תחזור להשקיע בהתרחבות בחו"ל או שתחליט לוותר על ההרפתקה.

תהליכי ההתייעלות וצמצום הוצאות המכירה והשיווק הובילו לעלייה של 10.6% בהכנסות החברה, והיא עברה מהפסד לרווח תפעולי וצמצמה את ההפסד הנקי בשנת 2023. הרווח התפעולי השנתי הסתכם ב־2.4 מיליון שקל לעומת הפסד של 10.5 מיליון שקל. הרווח התפעולי לפני תשלום מבוסס מניות עמד על 9.3 מיליון שקל, עלייה של 317%.

ההכנסות הסתכמו ב־424 מיליון שקל לעומת 383 מיליון שקל בשנה קודמת בין היתר בשל עלייה במספר הביקורים באתר מ־76 ל־85 מיליון מבקרים בשנה, עליה בהיקף עסקה ממוצעת מ־342 שקל ל־376 שקל ועלייה במספר הלקוחות הפעילים מ־584 אלף ל־606 אלף.

במקביל, הצטמצמה כמות ההזמנות שביצעו הלקוחות באתר מ־1.6 מיליון עסקאות ב־2022 ל־1.5 מיליון עסקאות ב־2023. הירידה במספר הרכישות, לצד עלייה בסל הממוצע ובמספר הביקורים החוזרים, מעידה כי הלקוחות רוכשים בכמות גדולה יותר, מקפידים לחזור אבל קונים בקניות יותר מרוכזות. להכנסות תרם גם אתר בגדי הנשים סיסטארז שרכשה החברה.

כדי לצמצם את כמות המלאי ביצעה טרמינל X מבצעי הנחות ובכך שחקה את שיעור הרווח הגולמי ל־43.8%. היקף המלאי הצטמצם לשווי של 122 מיליון שקל לעומת 143 מיליון בשנה קודמת. הרווח הגולמי עלה ב־7.6% ל־185.5 מיליון שקל. בשורה תחתונה צומצם ההפסד השנתי ל־349 אלף שקל לעומת הפסד של 7.7 מיליון שקל ב־2022.

את הרבעון הרביעי סיימה החברה עם הכנסות של 137 מיליון שקל. מדובר בעלייה של 12% ביחס לרבעון המקביל ב־2022 כתוצאה מהגידול בסל הקנייה הממוצע ובמספר הלקוחות הפעילים. הרווח הגולמי ברבעון צמח ב־3.8% והגיע ל־57 מיליון שקל. העמקת מבצעי המחיר הקטינה את הרווחיות הגולמית ל־41.5% לעומת 45.6% ברבעון המקביל. הרווח התפעולי הרבעוני עלה ב־76% ל־3.7 מיליון שקל והחברה עברה לרווח נקי של 1.4 מיליון שקל לעומת הפסד ברבעון המקביל.

תגיות