דעה
המסע למימן - מהפכת האנרגיה של ישראל
תעשיית האנרגיה בימים אלה עוברת שינוי עומק, ומחפשת עוד ועוד פתרונות שיקלו על "משבר האקלים". בסונול הקדימו וכבר ב-2022 יקימו את תחנת התדלוק הראשונה בישראל לרכבים חשמליים על בסיס מימן, שאינם מזהמים בזמן הנסיעה
בבואנו לנתח את משק האנרגיה לטווח הארוך, ברור לנו שבמדינות העולם המפותחות והמתפתחות, הצורך באנרגיה ילך ויגדל ולכך תעשיית האנרגיה העולמית נדרשת להיערך, למתן מענה רציף בעת שגרה ובתקופות משבר.
קראו עוד בכלכליסט:
אנו, בחברת סונול, הבנו שעולם האנרגיה נמצא בראשיתו של תהליך שינוי מהותי, שהחל לפני ארבע שנים וילווה אותנו בעשרות השנים הבאות. לשם כך יצאנו למסע על מנת להתאים את עצמנו לעולם האנרגיה המתחדשת.
המעבר מעולם הרכב הישן לעולם הרכב החדש הביא אותנו לעבור משיווק מוצרי נפט ותוצריו לכיוון של שיווק אנרגיה הכוללת את כל מגוון מוצרי האנרגיה הקיימים - בנזין, סולר, אוריאה, ביודיזל ושמנים, ובנוסף עליהם – גז טבעי וגפ"ם; חשמל – אנרגיה סולארית ואספקת חשמל ללקוחות קצה; פתרונות טעינה לרכבים חשמליים – התקנת מטענים בבית הלקוח ובמרחב הציבורי בקניונים, חניוני ערים, חניוני מעסיקים וכמובן במתחמי התדלוק של סונול, תוך מתן פתרונות הן של טעינה והן של ניהול חשמל.
אולם לא די בכך, ובמבט לטווח הארוך יותר ברור לנו שהחברה תידרש לתת פתרונות אנרגיה מגוונים בהבנה שאזרחיות ואזרחי ישראל ישתמשו ברכבים בגישה של "גם וגם וגם" – רכבי בעירה פנימית הקיימים המתודלקים בבנזין, סולר ואוריאה, רכבים חשמליים על בסיס סוללה המוטענים במטענים חשמליים, והדור הבא: רכבים חשמליים על בסיס תאי דלק – FUEL CELL, המתודלקים במימן.
לתובנה זו הגענו כבר בשנת 2018 ומכאן התחלנו במסע למימן.
אז כמו שאמר חכם סיני – גם מסע של אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד.
התחלנו את המסע בלמידה, דרך מפגשים עם מיטב המומחים בתחום באקדמיה בישראל, באוניברסיטת בר אילן, בטכניון ובמוסדות נוספים. המשכנו במפגשים עם יבואני הרכב המובילים בישראל הן בתחום הרכבים הפרטיים והן בתחום ההובלה הכבדה, משאיות ואוטובוסים, כולל מפגשים עם גורמי המו"פ של החברות המובילות ביפן, בקוריאה ואחרים. הבנו כי יצרני הרכב משקיעים הון עתק במו"פ ובכוונתם לפתוח בעתיד קווי יצור סדרתיים לרכבים חשמליים על בסיס תאי דלק המתודלקים במימן.
למדנו מה קורה בעולם ונכון להיום קרוב ל־30 מדינות שהן כמעט כל המדינות המערביות המפותחות, וכן סין, יפן, ארה"ב (בעיקר קליפורניה), קנדה, אוסטרליה, ומספר מצומצם של מדינות במזרח אירופה, כבר השקיעו תקציב משמעותי בהקמת תחנות תדלוק במימן. וזאת למרות שעדיין יצרני רכב לא פתחו קווי יצור סדרתיים לדגמים אלה.
בעקבות כל אלו, קיבלנו החלטה בשנת 2019 להקים את תחנת התדלוק הראשונה בישראל.
משרד האנרגיה העניק לנו מימון במסגרת פרויקט חלוץ כאשר החברה התחייבה להשקיע מיליוני שקלים בפיתוח והקמת התחנה הראשונה בישראל, תוך כניסה לתחום טכנולוגי חדש לחלוטין עבורנו. למעשה, תחילתו של שינוי ה־DNA של החברה והוספת נדבך טכנולוגי משמעותי לעיסוקי הליבה של החברה.
במסע הזה אנו לומדים כל יום דברים חדשים, נחשפים ליצרני הציוד המתקדמים בעולם, מתמחים בעולם התוכן ובשיתוף פעולה יוצא מהכלל עם הרגולטורים השונים: משרדי הממשלה המעורבים – משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה; מכון התקנים; מכון האנרגיה; נציבות הכבאות; פיקוד העורף וגורמים נוספים ששותפים אתנו בשולחנות עגולים מקצועיים מעניינים ופוריים אשר בונים ויוצרים את הרגולציה בישראל ממש בימים אלה.
אני מאמין שתהליך זה של שיתוף פעולה פורה יביא לתוצאה טובה בהקמת תחנת התדלוק הראשונה בישראל. הקמת התחנה תאפשר ליבואני הרכב להביא לישראל משאיות ואוטובוסים שיתודלקו במימן ויוכיחו יכולת והיתכנות כבר בשנת 2022. הדרך הנכונה להמשך היא לייצר מפת דרכים ברורה של ממשלת ישראל בשילוב כוחות של כלל משרדי הממשלה.
מפת דרכים לטווח של 5, 10, 15 ו־20 השנים הקרובות, כולל יעדים ישימים ומשאבים נדרשים לכל שלב. כמו כן, מדיניות תמריצים תומכת בכדי לשלב את הלקוחות, כלומר, חברות הובלה, לוגיסטיקה ואוטובוסים בשלב ראשון ורכבים פרטיים בהמשך.
מדובר במסע ארוך ובריצה למרחקים ארוכים במיוחד – לא מרתון או איש ברזל, אלא אולטרה מרתון ואולטרה איש ברזל. זה הלך הרוח שיידרש כדי להצליח במסע הארוך שאליו יצאנו.
עמיחי ברם הוא סמנכ"ל התפעול בסונול