אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אם נמל אשדוד היה חברה ציבורית, המניה היתה צונחת; הפרטה היא הדבר הנכון" ח"כ אלכס קושניר | צילום: גדי קבלו

הוועידה הלאומית לתשתיות

"אם נמל אשדוד היה חברה ציבורית, המניה היתה צונחת; הפרטה היא הדבר הנכון"

ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, התייחס בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט בנמל אשדוד לנושא הפקקים: "אוכלוסיית ישראל גדלה ב-2% בשנה, וכל שנה שלא עושים בה כלום אנחנו הולכים אחורה". לדבריו, הוא לא מצטער על אגרת הגודש: "אם זה לא היה בחוק ההסדרים זה לא היה קורה"

06.09.2022, 11:39 | אדריאן פילוט

תנאי השוק של הנמלים השתנו באופן דרמטי ונמל אשדוד היה היחיד שנותר ברשות המדינה. אם היינו מניחים שנמל אשדוד הוא חברה ציבורית וחושבים מה היה קורה למניה שלו - אז היא היתה צונחת. כולם מבינים שהפרטה היתה הדבר הנכון כדי להציל את הנמל". כך אמר יו''ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, בוועידה הלאומית לתשתיות סחר וחדשנות של כלכליסט.

לדבריו קושניר, "תהליך הפרטת נמל חיפה הוא גם תהליך נכון כי אנו רוצים להפוך דברים לא יעילים ליעילים. אנו מדינת אי ואנו חייבים לפעול כך. מהלך הפרטה לא רק היה נכון אלא שחייבים להאיץ אותו. גם את תהליך ההפרטה של חברת הדואר חייבים להאיץ. באו אליי לוועדה עם בקשה של עשרות מיליונים כדי לשלם משכורות ואז הבנתי מיד מה היה שווה תהליך ההבראה שם. אמרתי להם שלא תהיה 'הקצאה הבאה'. כל עוד אני לא רואה תהליך של הפרטה מתקדם - לא תהיה עוד העברת כספים. אלו חברות ששייכות לציבור וחייבים שינוי".

קושניר התייחס גם למצב הפקקים והסביר כי אוכלוסיית ישראל גדלה ב-2% כל שנה ולכן כל שנה שלא "נעשית בה כלום" ועומדים במקום – "אנו הולכים אחורה". לדבריו, "יש הרבה מאוד בירוקרטיה שתוקעת את התהליכים וזה הרבה פחות בעיה של כסף. הקצנו הרבה כסף. אבל ועדות תכנון ובירוקרטיה עובדות לאט".

לגבי אגרת הגודש, אמר קושניר כי הוא לא מצטער על הרפרומה שם והוועדה ממשיכה להקצות אותה. "עצם העובדה שעומדים בפקקים שעות על גבי שעות לרבות אלו שעומדים בפקקים בתחבורה ציבורית, היא הוכחה שזה היה אירוע מתבקש. זה אמור לבטל את ההשלכות של הפקקים (ההשפעות החיצוניות). אם זה לא היה בחוק ההסדרים - זה לא היה קורה. עובדה: חוק המטרו. דיברו על זה 100 שנה. קידמנו את זה לשלב מתקדם וזה לא עבר. אם החוק לא יעבור עכשיו, הוא ייתקע ולא ייצא לפועל ואזרחי ישראל ימשיכו לעמוד בפקק. אגב, זה גם גורם לתאונות דרכים כי פקקים גורמים לתאונות. אז במקום להאיץ את המטרו – בגלל בירוקרטיה ובגלל שיקולים פוליטיים - תוקעים את הפרויקט הזה. צריכים להיות מודאגים ממה שקורה".

קושניר הביע דאגה עמוקה לגבי מצבו של משק האנרגיה: "אנו בשוקת שבורה. משק האנרגיה לא יודע להסתגל לתנאים החדשים. אנו לא עומדים בקצב המעבר לאנרגיות מתחדשות. גם תשתיות ההולכה לא יודעות לעמוד בלחץ ואם המצב ימשיך לכך אנו עלולים להגיע לעלטות ולאי אספקת חשמל בקצב הזה".

לגבי יוקר המחיה הסביר קושניר כי ישנו "צונאמי אינפלציוני מטורף" שמגיע מחו"ל בגלל המשך השלכות הקורונה והמלחמה באוקראינה. "אנו בחצי אינפלציה לעומת כולם". לדבריו, לממשלה יש שני כלים להתמודד עם המצב: הכלי הראשון הוא סיוע לשכבות חלשות - דבר שהממשלה עשתה בצורה של העלאת קצבאות קשישים, העלאת שכר חיילים, וכמובן הטבות מס להורים עובדים. בהקשר הזה הזכיר קושניר כי הממשלה גם הורידה את הבלו על הדלק באמצעות מימון דיבידנדים בחברות הממשלתיות. הכלי השני הוא הורדת מכסים ולדברי קושניר "שר האוצר עשה זאת בסיטונאות. הוא הוריד את עשרות מכסים בעשרות מוצרים".

תגיות