אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות התחבורה הארצית: גוף עצמאי או מפעל משרות למקורבים? שרת התחבורה מירי רגב | צילום: דוברות משרד התחבורה

רשות התחבורה הארצית: גוף עצמאי או מפעל משרות למקורבים?

משרד התחבורה פועל להפיכת רשות התחבורה הציבורית הארצית לגוף עצמאי, במקום אגף במשרד. בתעשיית התחבורה חוששים מחגיגת ג'ובים

20.02.2024, 06:33 | יובל שדה

משרד התחבורה פועל להפוך את רשות התחבורה הציבורית הארצית ליחידת סמך חיצונית למשרד. כיום מתפקדת הרשות בתור אגף במשרד התחבורה, כאשר מנהל הרשות מקביל בתפקידו לסמנכ"ל במשרד. מי שמקדם את המהלך הוא עידן מועלם, מנהל הרשות שמונה לתפקיד ביולי האחרון יחד עם מנכ"ל המשרד משה בן זקן, והיוזמה זוכה לתמיכת השרה מירי רגב. עוד תומכים במהלך אנשי משרד האוצר, שסבורים כי הגדלת העצמאות של הרשות תוריד את יכולת הפוליטיקאים להשפיע על פעילותה ותגדיל את הסיכוי שיוקמו בהמשך גם רשויות תחבורה מטרופוליניות. מנגד, המהלך זוכה להתנגדות מתוך משרד התחבורה כשהחשש המרכזי הוא שהמהלך יקודם באופן שיוביל ליצירת תקנים חדשים בשכר גבוה שניתן יהיה לאיישם במקורבים ושהדיבור על הרשויות המטרופוליניות הוא רק מס שפתיים שלא יקודם.

רשות התחבורה הציבורית היא האגף במשרד התחבורה העוסק בתחומי האסדרה, הבקרה, התכנון והתפעול של מערך התחבורה הציבורית בישראל. מדובר באחד משני הגופים המרכזיים במשרד התחבורה לצד מינהל התשתיות. הרשות מנהלת תקציב שנתי של כ־16 מיליארד שקל ויש לה הכנסות ממכירת כרטיסים בשווי של 3 מיליארד שקל. בדו"ח מבקר המדינה מהחודש שעבר צוין כי יש להסדיר את מעמדה כחלק מפתרון משבר התחבורה בישראל. לפי נתוני המבקר, ב־2021-2000 מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל גדל פי 2.1, בעוד שטח הכבישים גדל פי 1.58 ואורך הכבישים עלה פי 1.24, כך שהגודש בכבישים הולך וגדל. הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ־2% מהתוצר המקומי הגולמי ל־2021 - כ־31 מיליארד שקל.

רשות התחבורה הציבורית הוקמה בעקבות החלטת ממשלה 3988 מ־2011 שכותרתה "הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות תחבורה מטרופוליניות". במסגרתה נקבע כי הרשות תוקם כיחידת סמך במשרד התחבורה וכי משרדי הממשלה יפיצו תזכיר חוק לטובת הקמת רשויות תחבורה ציבוריות מטרופוליניות שיהיו כפופות ליחידת הסמך וקביעת סמכויותיהן. בפועל, ההחלטה לא יושמה והרשות הוקמה כאגף בתוך משרד התחבורה, ואילו הניסיון להקים רשויות מטרופוליניות מקודם כמעט בכל פעם שיש הצבעה על חוק הסדרים אך תמיד יורד מהנוסח הסופי של החוק ברגע האחרון.

במכתב ששלח בחודש שעבר מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן לנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ ביקש להכיר ברשות כיחידת סמך וטען כי "העיכוב במתן ההכרה ברשות כיחידת סמך פוגם ביכולתה לממש את כלל המטרות שלשמן הוקמה ובביצוע מיטבי של תפקידיה כמו גם בהקמת רשויות התחבורה המטרופוליטניות". ל"כלכליסט" נודע כי מאז במשרד התחבורה מקדמים את הנושא ואף הצליחו לרתום לצידם את אנשי האוצר, שלרוב לא נוטים לתמוך ביוזמות שמגיעות מצד משרדה של השרה רגב.

הביקורת המרכזית על תפקוד הרשות הוא הריכוזיות שלה, כאשר התכנון והרגולציה של כלל קווי האוטובוסים בישראל נוהלו מהמטה שלה בירושלים. זו הסיבה המרכזית לכך שבמשך שנים מבקשים לקדם רשויות תחבורה מטרופוליניות שיאפשרו לרשויות המקומיות להשפיע יותר על מערך התחבורה הציבורית בשטחן בהתאם לצרכים שבשטח.

הסיבה שהרשויות לא הוקמו עד כה נבעה מהקושי של משרד התחבורה ושריו לוותר על הסמכויות והתקציבים שחונים ברשות כמו גם מחוסר רצון להיכנס לעימות עם חלק מהרשויות המקומיות.

יחידת סמך היא ישות משפטית אוטונומית למחצה הפועלת במסגרתו של משרד ממשלתי. במשרדי התחבורה והאוצר טוענים כי העובדה שרשות התחבורה הציבורית היא לא יחידת סמך פוגעת בתפקודה השוטף וחושפת אותה ללחצים פוליטיים כמו תגבור ומתן קווי תחבורה לגורמים שהדרג הפוליטי חפץ ביקרם. עם זאת, הטיעון הזה בעייתי מפני שלא כל יחידות הסמך עצמאיות במידה שווה וקיים שוני ביכולת הפוליטיקאים להשפיע עליה. לצורך העניין, חוק בנק ישראל קבע את עצמאות הבנק באופן שמקשה מאוד על התערבות פוליטית חיצונית, אך חוק רשות שדות התעופה נותן יותר חופש לפוליטיקאים להשפיע - והשרה רגב ניצלה את המבנה התאגידי שם כדי להשיג שליטה ברשות ולהדיח את המנכ"ל הקודם חגי טופולנסקי.

במשרד התחבורה טוענים כי כל עוד לא הוצגה הצעת חוק שמשרטטת את מערכת היחסים בין הרשות לפוליטיקאים - סימני השאלה נותרים גדולים. בכירים בעולם התחבורה הישראלי ששוחחו עם "כלכליסט" העלו חשש כי המהלך יוביל לשדרוג תנאיו של מנהל הרשות מסמנכ"ל למנכ"ל ויאפשר חגיגה של ג'ובים בתנאי שכר גבוהים ברשות שתוקם, כמו גם צמצום של הפיקוח עליה. עוד נטען, כי אם יקודם מהלך של הקמת יחידת סמך בלי מהלך משלים של הקמת הרשויות המטרופוליניות, אז הדבר מרמז על אינטרסים פסולים של מי שדוחף לכך.

מנגד, במשרד התחבורה טוענים כי הדבר יגדיל את הפיקוח על הרשות שכרגע מתנהלת רק בליווי של הייעוץ המשפטי של המשרד, וכי מנהל הרשות שם לעצמו את הקמת יחידת הסמך והרשויות המטרופוליניות כיעד המרכזי.

עידן מועלם מונה למנהל רשות התחבורה הציבורית ביולי האחרון. הוא נבחר לתפקיד אף שלא היה לו ניסיון קודם בתחבורה ציבורית ודורג רק רביעי בציונים. לאחר שמועלם מונה, עזבו שני בכירים את הרשות: מנהל האגף לתכנון ומדידה ניר משה שגם הוא התמודד לתפקיד וסגנית מנהל הרשות נעה אבירם.

תגובת השרה מירי רגב: "עמדתה של השרה רגב היא להקנות לרשות לתחבורה ציבורית עצמאות מקסימלית על מנת שתוכל למלא את תפקידה ביעילות וזאת בהמשך להחלטות ממשלה שהתקבלו וכן בהמשך לדו״ח מבקר המדינה ולדיונים מקצועיים. השרה רגב החליטה לתת עדיפות להקמת יחידת סמך של התחב״צ. בנוסף, החליטה השרה רגב כהמשך להקניית עצמאות לרשות לתחבורה ציבורית להקים את הרשויות המטרופוליניות".


תגיות