לגלוש על השקר: כך הדיפ פייק מתעתע בבוחרים המתנדנדים בבחירות בארה"ב
תכני הדיפ פייק מתעצמים ככל שמועד הבחירות בארה"ב קרב, והם משפיעים גם על הבוחרים שטרם החליטו למי להצביע. כשאין יכולת להחליט בין אמת לבין שקר, כשאי אפשר לדעת אם תמונה, סרטון או קטע קולי הם מציאות או בדיון, מתערער אחד היסודות של ההליך הדמוקרטי, והדרך של גורמים אנטי-דמוקרטיים לפסגה הופכת קלה יותר
החשש המרכזי ביותר שמתעורר מהשימוש והכניסה הרחבים של תכני דיפ פייק (תמונות, סרטונים או קטעי קול שנוצרו על ידי בינה מלאכותית) הוא לא שניתן יהיה ליצור אירועים בדיוניים ולשכנע אנשים באמיתותם, אלא שלציבור הרחב לא יהיו עוד יכולת וכלים להבחין בין מציאות לבדיון, וכתוצאה גם אירועים אמיתיים ומתועדים היטב יהיו מוטלים בספק. בימים האחרונים, באדיבות דונלד טראמפ, קיבלנו המחשה מפחידה לחשש זה בדיוק.
ביום חמישי הגיעה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, סגנית הנשיא קמלה האריס, ביחד עם סגנה המיועד, מושל מיניסוטה טים וולז, לאירוע קמפיין בדטרויט. כשנחתו השניים בשדה התעופה, המתין בהאנגר קהל של 15 אלף איש על מנת לברך אותם. ההגעה והקהל תועדו בתמונות וסרטונים שצולמו על ידי מספר רב של משתתפים וכלי תקשורת מקומיים, לאומיים ובינלאומיים. בכולם, נראה קהל נלהב של אלפים רבים מריע בהתלהבות להאריס ולוולז.
אבל לתפיסתו של טראמפ, האירוע לא התרחש בכלל. "האם מישהו שם לב שקמלה רימתה בשדה התעופה", הוא השתולל בפלטפורמת המדיה החברתית הכושלת שלו Truth Social. "לא היה אף אחד מול המטוס, והיא עשתה AI והראתה 'קהל' מאסיבי של עוקבים לכאורה, אבל הם לא קיימים... זה מאושר על ידי השתקפות בגימור דמוי המראה על מטוס סגנית הנשיא".
BREAKING REPORT: Harris campaign BUSTED using FAKE crowd photo at campaign rally stop.. pic.twitter.com/HjTjN7vCdz
— Chuck Callesto (@ChuckCallesto) August 10, 2024
במרכז השקר של טראמפ (שסובל מאובססיה לגבי מספר המשתתפים באירועים שלו, ובעבר כבר שיקר ונתפס לגבי גדול הקהל שנכח בהם) עומדת תמונה שנטען שנוצרה בידי AI. התמונה אכן נראית משונה, והאנשים בקהל דומים לאיך שנראים לא פעם אנשים שנוצרו במערכות בינה מלאכותית. ואכן, כמו שטוען טראמפ, בהשתקפות בבטן המטוס לא נראה הקהל הרב.
ואולם, בדיקה שערך אתר Snopes העלתה בסבירות גבוהה מאוד שהתמונה אמיתית. מערכות לאיתור תמונות AI זיהו אותה בוודאות גבוהה מאוד כתמונה אמיתית, ואלמנטים בתמונה (למשל, תמונת המטוס שמופיעה על מסכי סמארטפונים שבתמונה) מחזקים גם הם את אמינותה. לגבי ההעדר הקהל מההשתקפות בבטן המטוס, סביר שמדובר בתוצאה של אשליה ויזואלית לגבי המרחק של הקהל מהמטוס במציאות לעומת כבר שנתפס בתמונה ביחד עם זווית ההשתקפות שמשקפת רק את הסביבה הקרובה של המטוס.
בנוסף, קמפיין האריס ואנשי צוות בקמפיין אישרו שמדובר בתמונה אותנטית. וגם אם לא, גם אם זו אכן תמונה שנוצרה על ידי AI ושזכתה לתפוצה רחבה, יש עדיין די והותר תמונות וסרטונים אמיתיים אחרים שמוכיחים מכבר לכל ספק שקהל של אלפים רבים המתין להאריס ולוולז עם נחיתתם.
FALSE
— - (@ProTruth4Life) August 10, 2024
Your still shot is from the camera being zoomed way in, making the crowd look like it's close to the plane when it isn't. pic.twitter.com/Fxq79BltYn
כל זה לא משנה באמת, לא לתומכי טראמפ המושבעים. הם טוענים שהתמונה מזויפת, מבצעים ניתוחים מפוקפקים שונים על מנת להוכיח זאת, וממשיכים להפיץ ולקדם את הטענה המופרכת בפלטפורמות מדיה חברתית שונות. אין שום דבר שישכנע אותם שהתמונה או האירוע אמיתיים.
אבל לא הם הבעיה. הבעיה היא האנשים שבאמצע. אלו שאינם נטועים בצורה עמוקה במחנה של טראמפ או של האריס, המצביעים המתלבטים שמנסים לגבש החלטה במי לבחור בנובמבר. הם רואים את הטענות שמעלה כל צד, וסביר להניח שלפחות חלקם לא יכול להכריע מי אומר אמת ומי משקר. וכשאין יכולת להחליט בין אמת לבין שקר, כשאי אפשר לדעת אם תמונה, סרטון או קטע קולי הם מציאות או בדיון, מתערער אחד היסודות של ההליך הדמוקרטי, והדרך של גורמים אנטי-דמוקרטיים לפסגה הופכת קלה יותר.
זו אסטרטגיה שתומכי טראמפ לא יהססו לאמץ, וסביר להניח שבקצת פחות משלושה חודשים שנותרו עד לבחירות נראה עוד מקרים נוספים כאלו. למעשה, לא צריך להניח, זה כבר קורה. על גל דיווחי הכזב סביב הביקור של האריס בדטרויט, החלו אתמול גולשים תומכי טראמפ להפיץ תמונת AI מובהקת שלטענתם הוצגה כאמיתית על ידי קמפיין האריס. למעשה, מדובר בתמונה שנוצרה על ידי אתר סאטירי, ושמעולם לא הופצה על ידי קמפיין האריס.
Can confirm! Beautiful photo taken of our incredible rally by staff on the ground:https://t.co/Lm8ljkOc8U
— Bhavik Lathia (@bhaviklathia) August 11, 2024
לפחות חלק ממפיצי התמונה כנראה יודעים זאת, ולא מוטרדים מכך. המטרה שלהם היא לטשטש ככל היותר את הקו בין מציאות לדימיון, לזרוע ייאוש מהמציאות בקרב הבוחרים המתלבטים ולהפוך את מערכת הבחירות מקמפיין על סוגיות רלווטניות שמבוסס על עובדות שניתנות לאימות לזירת בוץ שבה אין ערך לשום דבר שנאמר או מוצג, כי אין שום אפשרות לדעת האם הוא מציאות או בדיה.