אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראלים מתנפלים - וגל ההתייקרויות צפוי להגיע גם למכוניות החשמליות קיה נירו. החשמלית שמחירה כבר זינק ב־5,000 שקל |

הישראלים מתנפלים - וגל ההתייקרויות צפוי להגיע גם למכוניות החשמליות

כשטסלה מעלה מחירים בלי למצמץ וללא תלות במחירון, יבואני הרכב הוותיקים צפויים להעלות גם הם את מחירי הבסיס של החשמליות שלהם. במקביל, היצרנים הסיניים השלימו את חדירתם לארץ ולא יהססו להעלות מחירים. גם ההתנפלות של הישראלים על כל חשמלית מסקרנת מתדלקת את העליות שבדרך

10.01.2022, 12:23 | תומר הדר

שנת 2021 הסתיימה בשבוע שעבר עם שיא מכירות חדש בשוק הרכב הישראלי: כמעט 290 אלף מכוניות חדשות נמסרו בארץ. 

זו היתה גם השנה הראשונה שבה שוק הרכב המקומי הצליח לרשום שיא מסירות היסטורי של מכוניות חשמליות: מעל עשרת אלפים מכוניות חשמליות מצאו בית בישראל כאשר כ־6,300 מהן היו מכוניות טסלה. זאת כאשר יצרני הרכב הגדולים – טויוטה, יונדאי, קיה, סקודה, מאזדה וכל יתר היצרנים שתופסים את המקומות הראשונים בטבלת המסירות – כמעט ולא מסרו מכוניות חשמליות. 


קראו עוד בכלכליסט:

עם פתיחת שנת 2022 כל הסכרים צפויים להיפרץ: יצרני רכב שכיום אין להם מכוניות חשמליות, ראו ערך טויוטה, יציגו מכוניות שיגיעו גם לישראל. 


טסלה 3, צילום: תומר הדר טסלה 3 | צילום: תומר הדר טסלה 3, צילום: תומר הדר


היצרנים הסיניים יבססו את אחיזתם בשוק המקומי ויצרנים סיניים נוספים יגיעו והישראלים יוכלו לרכוש יותר מכוניות חשמליות. אבל השאלה הבוערת אינה אילו מכוניות חשמליות נוכל לקנות השנה אלא כמה הן יעלו לנו. וכאן החדשות עבור הצרכן הישראלי אינן בהכרח טובות. כך לדוגמה בשבוע שעבר התפרסמו מחירוני רכב ראשונים לשנת 2022 של יבואני הרכב, ובהם היו גם מכוניות חשמליות. והמכוניות האלה התייקרו ביחס למחירי שנת 2021. לדוגמה, מכוניות SERES הסינית התייקרו מכ־142 אלף שקל לכ־143 אלף שקל. אבל ההתייקרות האמורה היא מינורית ורחוקה מאוד מלהיות רק נחלתם של הסינים: מחירון קיה שפורסם בשבוע שעבר חשף כי קיה נירו החשמלית התייקרה ב־5,000 שקל, אף על פי שמסי הקנייה על המכוניות החשמליות כלל לא השתנו ועדיין עומדים על 10% בדיוק. 


ג’ילי. ההתנפלות של הקונים על אולם התצוגה לא עוזרת 
, צילום: צילום ג’ילי. ההתנפלות של הקונים על אולם התצוגה לא עוזרת | צילום: צילום ג’ילי. ההתנפלות של הקונים על אולם התצוגה לא עוזרת 
, צילום: צילום


קבוצת כדורי, יבואנית SKYWELL הסינית פרסמה היום מחירון חדש לשנת 2022 ממנו עולה כי חלק מרמות הגימור של רכב הכביש שטח החשמלי מתייקרות. כך, בעוד שמחיריהן של גרסאות הבסיס של ה-ET5 נותרו ללא שינוי - 175 ו-185 אלף שקל בהתאמה - מחירה של הגרסה הבכירה, שעמד קודם על 190 אלף שקל, עלה ל-195 אלף שקל.

גורמים בענף הרכב כבר רומזים כי המכוניות החשמליות ששווקו בישראל בשנה שעברה צפויות להתייקר, וההתייקרויות יתרחשו במהלך השבועות הקרובים. כאן גם קיים אפקט עדר מסוכן: התייקרויות ראשונות כבר התרחשו, גם בגזרה הסינית. והמשמעות היא שמי שייבא בעתיד מכונית סינית מדגם חדש שזר לישראלים לא ימהר לתמחר את הסינית במחיר חדירה מיוחד כשכל המתחרים כבר קבעו רף מחיר לקטגוריה. 


סקיוול Skywell ET5 ,  צילום: אוראל כהן סקיוול Skywell ET5 | צילום: אוראל כהן סקיוול Skywell ET5 ,  צילום: אוראל כהן



מה יקרה לגרסאות הבסיס

בראש ובראשונה, המהלך שצפוי להשפיע על יבואני הרכב האירופי, הקוריאני ובעתיד גם היפני הוא ההתייקרות של טסלה 3 שהתרחשה באופן הדרגתי במהלך החודשים האחרונים. אין זה סוד שכאשר יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק נכנסו לשוק הרכב הישראלי, המחיר של גרסאות הבסיס של הרכבים האלה, שהם שונים זה מזה לחלוטין, נקבע בדרך פלאית על כ־190 אלף שקל. הבעיה היא שבניגוד ליבואני הרכב הוותיקים אשר מורגלים בקביעת מחיר לרכב ושימור של מחיר הרכב במהלך כל השנה, בטסלה מצפצפים על הכללים: כאשר טסלה ארה"ב מורה להעלות מחיר, המחיר עולה. וההתייקרות האחרונה של טסלה 3 התרחשה בנובמבר.


יונדאי איוניק 5. עלולים להתיישר עם ההתייקרות של טסלה,  יונדאי איוניק 5. עלולים להתיישר עם ההתייקרות של טסלה יונדאי איוניק 5. עלולים להתיישר עם ההתייקרות של טסלה,


בטסלה שינו לאחרונה את הקונפיגורטור, כלומר את האופן שבו ניתן להזמין את המכונית ולאבזר אותה. כעת מי שמעוניין בטסלה צנועה במחיר של 200 אלף וקצת שקל יגלה שקשה למצוא אחת: ה"דיפולט" הוא הזמנה של מכונית ב־211 אלף שקל עם חישוקי גלגלים גדולים – והישראלים הוכיחו לנו היטב בשנת 2021 שכסף אינו מהווה מכשול: טסלה מעלה את המחירים והישראלים קונים. יבואני הרכב הוותיקים שתמחרו את מכוניותיהם ב־190 אלף שקל לגרסת הבסיס נותרו במרוץ הזה מאחור, כשהם צופים בלקוחות טסלה שפותחים את הארנק בשמחה ומשלמים הרבה יותר מ־190 אלף שקל עבור חשמלית "עממית". על עובדה אחת אין עוררין: ענף הרכב הישראלי אינו אופרציה של גמילות חסדים: היכן שניתן להרוויח – יבואני הרכב ירוויחו. והמשמעות היא שככל הנראה התייקרות של המכוניות החשמליות שעולות כ־190 אלף שקל היא עניין בלתי נמנע.

אבל נושא ההתייקרות של המכוניות החשמליות בגזרת המחירים של כ־190 אלף שקל אינו היחיד: יש מכוניות חשמליות נוספות שעומדות להתייקר, כפי שמוכיח המחירון החדש של SERES. מדובר במכוניות חשמליות מתוצרת יצרני רכב סיניים – ובשנת 2021 נרשמו לא מעט יצרנים כאלה. כיצד ומדוע דווקא הסינים צפויים לייקר? התשובה טמונה בפוטנציאל חדירה. אין זה סוד שישראל קבעה שורה של תנאים נוחים מאוד לחדירתם של יצרני רכב סיניםי, בין כאלה שהיבוא שלהם מוגבל, ראו ערך SERES, ובין כאלה שהיבוא שלהם אינו מוגבל כלל בכמויות, ראו ערך ג'ילי. אך על עובדה אחת אין עוררין: מדובר ביצרנים שיצאו מגדרם כדי להיכנס לשוק מערבי חדש, והמאמצים של יצרנים אלה להיכנס לישראל כללו הקצאות משמעותיות מאוד של מכוניות במקרה של היצרנים שמחזיקים בתקינה אירופית (כדוגמת ג'ילי) ומחירים תחרותיים במקרה של כל יצרני הרכב הסיניים. 


החשמלית שמחירה כבר זינק ב־5,000 שקל
,  החשמלית שמחירה כבר זינק ב־5,000 שקל החשמלית שמחירה כבר זינק ב־5,000 שקל
,

עבור רוב יצרני הרכב הסיניים, על שוק הרכב הישראלי ניתן לסמן "וי": מהלך הכיבוש הוכתר בהצלחה מסוימת והמשמעות היא שכעת ניתן להודיע ליבואן המקומי שחגיגת מחירי החדירה לישראל נגמרה, מה שכמובן יתבטא בעליות מחירים מסוימות לשוק הרכב הישראלי. לכך יש להוסיף עוד עובדה בעייתית: בחלק מהמקרים ישראל מהווה עבור יצרני הרכב הסיניים מעין שוק מבחן, ראש חץ בדרך לאירופה. ברגע שמדינות נוספות באירופה מסכימות לנגוס, חשיבותה של ישראל יורדת מבחינת היצרן והמחירים ששוק הרכב הישראלי יקבל יהיו פחות תחרותיים. 

לכך יש להוסיף עוד גורם חשוב: התמחור של חלק מהמכוניות החשמליות הסיניות אינו תמחור מקרי. נוצר הצורך לתמחר אותן בהתאם למשהו מקביל, עם עדיפות לחדירה לציי הרכב. ואותו "משהו מקביל" הוא מכוניות היברידיות שהמכוניות החשמליות הסיניות מיועדות לתפוס את מקומן בציים. ההיברידיות, כך הוכיחו לנו השבוע יבואני הכב, מתייקרות. וכאשר הרכב שמהווה נקודת יחוס מתייקר, אין סיבה שלא לייקר את המוצר החשמלי המקביל.

התור לא עוזר  


לכל אלה יש להוסיף גם שלל נסיבות שניתן להגדיר כ"חברתיות" ואין מנוס מלקבוע שהישראלים הביאו על עצמם את עליות המחירים של המכוניות החשמליות. 

במהלך שבוע ההשקה של ג'ילי בישראל הסתודדה בפאתי אולם התצוגה של ג'ילי קבוצה של סינים חנוטים בחליפות, נציגים בכירים מטעם ג'ילי העולמית, שהתקשו להסתיר את הפתעתם לנוכח מה שניתן להגדיר רק כ"התנפלות" של לקוחות על אולם התצוגה. במקרה של ג'ילי שהשכילה להציג בישראל מכונית מוצלחת למדי, ההתנפלות התבררה כמוצדקת, אבל כנראה שגם הסינים הבינו היטב שתופעה שבה עשרות ישראלים עומדים מדי שעה כדי להיכנס לאולם תצוגה של מותג רכב חדש לחלוטין במחיר של כמעט משכורת שנתית ממוצעת של ישראלי היא תופעה שאין להקל בה ראש. 


הרכב הסיני כבר התייקר באלף שקל לכ־143 אלף
, צילום: אי פי איי הרכב הסיני כבר התייקר באלף שקל לכ־143 אלף | צילום: אי פי איי הרכב הסיני כבר התייקר באלף שקל לכ־143 אלף
, צילום: אי פי איי


הסינים מקבלים גם את נתוני המכירות המרשימים של שוק הרכב הישראלי – ומבינים שבישראל יש קהל שלא זו בלבד שמעוניין לשלם הרבה על מכונית, הוא אפילו יותר מעוניין לשלם יותר על המכונית החשמלית "הנכונה". וכאשר יש מי שמוכן לשלם, יש מי שישמח לקבל קצת יותר. השורה התחתונה היא שלא מן הנמנע שבמהלך השבועות הקרובים ייווכחו רוכשי המכוניות החשמליות בישראל שהמחירים עולים, בגלל אותן סיבות שהוזכרו כאן. מדובר בתהליך כמעט בלתי נמנע – שאמנם יצרני הרכב יביאו עלינו, אבל גם הצלחנו בכישרון רב להביא על עצמנו.

תגיות