אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק המשומשות הסיניות: מה קרה למחירי המכוניות מתחילת השנה? מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה | צילום: Tang Ke/Feature China/Future Publishing/Getty

ניתוח

שוק המשומשות הסיניות: מה קרה למחירי המכוניות מתחילת השנה?

הדרישות של הלקוחות ממכוניות חשמליות השתנו. הם כבר לא מסתפקים רק ביכולת לנסוע בלי בנזין, אלא רוצים גם טכנולוגיה, אבל גם לא רוצים שהטיפול יהיה יקר. מותגים חדשים כמו סמארט, MG וזיקר הפכו דומיננטיים לעומת אחרים שאיבדו גובה. מי מצליח לשמור על ערכו ומי פחות?

07.07.2024, 10:09 | תומר הדר

שוק הרכב החשמלי חווה חצי שנה מאתגרת, זאת כששוק החשמליות הסיניות, הפלח הצומח ביותר בישראל, חווה הכי הרבה תהפוכות: יבואני הרכב נאלצו למסור אלפי מכוניות לגופי סחר וחברות ליסינג ש"הצילו" אותם מהזדקנות של המכוניות שעומדות במלאי מעל שנה. נמל אילת הושבת והסחורה מסין התייקרה בעקבות החות'ים. יבואני הרכב עסקו חודשים במכירה של מכוניות חשמליות ששוחררו ממכס בדצמבר האחרון ואז הם גילו שבגלל המלחמה הלקוחות לא נוהרים לאולמות התצוגה ולכן יבואני הרכב עברו למכירה מאסיבית של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר".

הדרישות של הלקוחות בישראל ממכוניות חשמליות השתנו: הלקוחות כבר לא מסתפקים רק ביכולת לנסוע בלי בנזין, הם רוצים גם טכנולוגיה, אבל הם גם לא רוצים שהטיפול יהיה יקר. מותגים חדשים כמו סמארט, MG וזיקר הפכו דומיננטיים בשוק - ואחרים איבדו גובה בגלל הנהירה של הישראלים אחרי כל מה שיותר חדש ויותר "פרימיום טק". בנוסף, הלקוחות גם מבינים כיום שיש סינים ויש סינים. כלומר יש מותגים כמו BYD וכמו המכוניות של קבוצת ג'ילי וצ'רי שיש להם היצע נרחב וסביר להניח שיש לה גם חזון ארוך טווח לגבי ישראל. ויש מותגים סינים של רכב חשמלי שהם בחזקת ONE HIT WONDER, כלומר יש להם רק דגם אחד של מכונית לשווק כאן בארץ, והציבור בישראל (למגינת ליבם של יבואני הרכב) הוא ציבור שבכלל אינו פראייר.

אם ניקח את כל פלחי השוק השונים, מהיברידיות ועד רכבי שטח - שוק הרכב הסיני המשומש הוא הכי מורכב והכי נתון לשינויים, גחמות ותנודות מחיר. זהו שוק שלא רק שיש בו התפתחויות טכנולוגיות מטאוריות על פני פרקי זמן קצרים, יש בו גם כל הזמן שחקנים חדשים, דגמים חדשים ולפעמים גם שחקנים חדשים שצצים בין לילה.

השוק הכי הפכפך

כל השינויים, ההתפתחויות והתובנות האלה שהתקבלו תוך חצי שנה הפכו את שוק הרכב המשומש, ובמיוחד החשמלי הסיני בישראל לשוק מאוד הפכפך: חודש אחד יבואן זה או אחר החליט לבצע דאמפינג (כלומר היצף) של דגם מסוים לציי רכב ובחודש אחר הופיע מותג סיני חדש שגרם לצרכנים לסגור את הכיס ולחכות לדבר החדש הבא רק כדי לגלות, לדוגמה במקרה של פורת'ינג שאין בכלל מערכות בטיחות אקטיביות ומי יודע אם הרכב ישווק כאן בעוד שנתיים -מה שאמור, עקרונית, לפגוע בערך המכוניות. בקיצור-חצי שנה משוגעת.

כיצד ההשפעה של כל המהלכים הורגשה בשוק המשומשות? הדרך הטובה ביותר לבדוק זאת היא באמצעות ניתוח של ירידות הערך, כלומר כמה מכונית איבדה מערכה בין מחירון ינואר של השנה הנוכחית למחירון יולי של השנה הנוכחית, כלומר על פני חצי שנה. מכוניות שגילן הוא עד שנה הן מכוניות פחות חשובות לנו, מכיוון שמעטים מוכרים את המכונית אחרי שנה אחת בלבד, אבל למכוניות שגילן הוא שנתיים-שלוש יש משקל הרבה יותר גדול מכמה סיבות: ציי רכב מוכרים את המכוניות אחרי שנתיים או שלוש שנים, בישראל בכל מקרה קשה למצוא מכוניות חשמליות שגילן הוא מעל שלוש ושינויים במחירי רכב חדש משפיעים על מחירי רכב משומש בדרך כלל בטווח של עד שלוש שנים, ברכב ישן יותר מה שמשנה הוא ביקוש והיצע לדגם ספציפי ופחות האופן בו יבואן הרכב מייצר תנודות במחיר הרכב החדש.

דרוש סוס עבודה ולא מסך גדול ואורות מרקדים

הסקירה כאמור מבוססת על מחירון לוי יצחק של ינואר האחרון ושל יולי ומאפשרת לנו ללמוד לא מעט על השוק בחצי השנה האחרונה. והפלח הרלוונטי והלוהט ביותר הוא של הרכב החשמלי. המכונית הראשונה והרלוונטית ביותר היא אטו 3 של BYD, החשמלית הנמכרת בישראל והמכונית הנמכרת ביותר בישראל אשתקד. בינואר האחרון אטו 3 "דיזיין" הבסיסית מודל 2022 היתה שווה במחירון 136 אלף שקל. כעת היא שווה 127 אלף שקל, ירידה של 6.6%. אותה אטו 3 דיזיין מודל 2023 היתה שווה בינואר 145 אלף שקל וכעת היא שווה 140 אלף - ירידה של 3.4%. חשוב לשים כאן לב לירידת הערך הגדולה יותר דווקא בדגם הוותיק ששיווקו בישראל החל בחודשים האחרונים של 2022. ירידת ערך גדולה בדגם שנתפס כ"טכנולוגי" עם מסך גדול דווקא בשנת המודל היותר וותיקה מעידה על כך שהציבור שצריך חשמלית משומשת לא רוצה מסך מסתובב, אלא טווח נאה.

 ATTO 3, צילום: דור מנואל ATTO 3 | צילום: דור מנואל  ATTO 3, צילום: דור מנואל

המתחרה המושבעת ג'ילי ג'יאומטרי C בגרסה הבכירה PRO שמצוידת בסוללה משודרגת לטווח של מעל 450 קילומטרים נמצאת בישראל יותר זמן מהאטו 3 היא מיובאת לכאן מאז 2021. ג'ילי ג'יאומטרי C PRO מודל 2022 בגרסה המבטיחה מעל 400 קילומטרים של נסיעה היתה שווה בינואר 131 אלף שקל. עכשיו היא שווה 128 אלף שקל, ירידה של 2.2%. אותה ג'ילי מודל 2023 היתה שווה 139 אלף שקל וכעת ערכה הוא 142 אלף שקל. כלומר, המחיר של הג'ילי עלה. לג'יאומטרי C יש גם גרסה עם טווח נמוך יותר 350 קילומטר. הג'יאומטרי C פרו בגרסת 350 קילומטרים של טווח מודל 2022 היתה שווה בינואר 120 אלף שקל. עכשיו היא שווה 116 אלף שקל, ירידת ערך של 3.3%. ומודל 2023 של ה 350 PRO של ג'ילי היה שווה בינואר 128 אלף שקל, וכעת הוא שווה 127 אלף שקל, ירידת ערך נמוכה של 0.7%.

במקרה של צמד הסיניות הפופולאריות, ניתן ללמוד הרבה מהמחירונים. ראשית: מה שהלקוחות של סיניות עממיות רוצים הוא לא בהכרח מסך גדול. עובדתית למכוניות של BYD יש ירידת ערך יותר גדולה במחירון, אבל הישראלים כנראה מחפשים בשוק המשומשות "סוס עבודה". כלומר כאשר המכונית חדשה, לגימיקים יש "משקל סגולי" גבוה. בשוק המשומשות רוצים יכולת לגמוע קילומטרים. עוד נקודה חשובה: ברכב חשמלי פופולאריות גבוהה אינה ערובה לשמירת ערך. האטו 3 היא המכונית הנמכרת בישראל, הג'ילי שומרת ערך יותר טוב. ועוד נקודה מעניינת כפי שמשתקף בג'ילי: ברכב חשמלי עממי יותר טווח שווה יותר שמירת ערך.

ג ג'ילי ג'יאומטרי C | צילום: טל סער ג

ג'ילי ו-BYD לא לבד: MG הפכה דומיננטית מאוד בשוק הישראלי של הסיניות העממיות. ה 4 של MG שהיא המתמודדת הבולטת ביותר של היצרנית בפלח השוק הסיני העממי הגיעה לישראל רק ב 2023 בכמה גרסאות. ה STANDARD, מודל 2023 היתה שווה בינואר 125 אלף שקל-כעת היא שווה 117 אלף שקל- ירידה של 6.4% בחצי שנה. אותה 4 ברמת גימור לקשורי היתה שווה בינואר 135 אלף שקל, ערכה כעת הוא 124 אלף שקל, ירידה גבוהה של 8.1%. MG 4 משווקת כמשפחתית ספורטיבית, אבל הציבור בישראל כנראה פחות מתלהב מכך שלסינית שלו יש ביצועים של מכונית ספורט ומעדיף להתמקד בדברים אחרים.

היצרנית שאיבדה 10% בחצי שנה והיבואנית שלא הצליחה למנוע את ירידת הערך באופן מלאכותי

במקרה של הפאנקי קאט של ORA, מחירה של גרסת "פרו פלוס 400" מודל 2022 היה 120 אלף שקל. כעת המחיר צנח ל- 108 אלף שקל. ירידה כה חדה של 10% בחצי שנה, במכונית חשמלית עממית שמחירה הוא פחות מ-125 אלף שקל היא חריגה וממחישה יותר מכל את חוסר ההחלטיות של היבואנית בשיווק הדגם: מאז ינואר וגם כעת מגרשי המכוניות המשומשות מוצפים במכוניות "פאנקי קאט" יד ראשונה אפס קילומטר. היבואנית הודיעה על שינוי שם בעקבות מדיניות יצרן, המחיר ההתחלתי של הפאנקי קאט לא שיקף כלל את הערך שהיא העניקה ללקוח שהיה נמוך יותר- והעובדה שמדובר ב"מכונית רטרו" עם עיצוב של פעם לא ממש רלוונטית לצרכנים.

אם ניקח גרסה אחרת של הפאנקי קאט-,"פרו פלוס 300" שהטווח שלה יותר נמוך, נגלה שמודל 2022 היתה שווה בינואר 109 אלף שקלים. עכשיו היא שווה 101 אלף שקל - ירידת ערך של 7.3%. אותה אורה מודל 2023 היתה שווה 125 אלף שקלים בתחילת השנה ועכשיו היא שווה 115 אלף שקל אחרי חצי שנה - 8% ירידת ערך.


הפאנקי קאט של ORA, צילום: יצרן הפאנקי קאט של ORA | צילום: יצרן הפאנקי קאט של ORA, צילום: יצרן

עוד מכונית שמעניין לראות כיצד התנהגה בשוק המשומשות, דווקא מכיוון שמדובר במכונית של דגם אחד בלבד היא ה"לימו" של EVEASY. לימו מודל 2023 היתה שווה בינואר 135 אלף שקל. כיום היא שווה 123 אלף שקל – ירידה של 8.8%. אבל המקרה הספציפי הזה אינו "טבעי": רוב המכוניות של EVEASY הן של פריסבי היבואנית והן נמצאות בידי הלקוחות בליסינג פרטי. אבל בפברואר האחרון היבואנית ביצעה העלאת מחיר של הלימו החדשה כלומר היבואנית למעשה ביצעה מהלך ששימר את הערך של הלימו בשוק המשומשות כי הדגם החדש התייקר. מדובר במהלך שבפועל בעצם משמר את ערך המכוניות שבכל מקרה רשומות על שמה של היבואנית, כלומר הוא תורם בעיקר לספרים של היבואנית.

אבל המהלך הזה לא יצר שמירת ערך יוצאת דופן. המחיר של הלימו עדיין ירד בצורה משמעותית וכנראה שאלמלא מהלך שמירת הערך של היבואנית, הלימו היתה "מלכת ירידת הערך". בשוק המשומשות הסיניות גם בלעדיות בקטגוריה אינה ערובה לשמירת מחיר: ה 3 T של ליפמוטור היא מכונית הסופר מיני החשמלית הסינית היחידה בישראל, על פניו סיבה מצוינת לכיבוש שוק ושמירת ערך מצוינת. ויותר מכך: מדובר במכונית חשמלית שמחירה כחדשה היה 100 אלף שקל. כעת אפשר לקנות אחת משומשת ב 70 אלף שקל, מחיר מצוין לרכב חשמלי חדיש. אבל כל אלה לא הצילו את הסינית הקטנה: ליפמוטור 3 T מודל 2022 היתה שווה בינואר 74 אלף שקלים - עכשיו היא שווה 66 אלף שקל, כלומר למרות שמדובר בסינית העממית ביותר בישראל- יש לה ירידת ערך גבוהה מאוד של 10.8% תוך שישה חודשים. הסיבות לא מפתיעות: ליבואנית יש דגם אחד בלבד, אביזרי בטיחות אקטיביים שהיבואנית הבטיחה מספר פעמים לא הוצגו. הטווח מוגבל וכפי שהובהר במבחן "כלכליסט": מדובר גם במכונית שאיכות הנסיעה וההרכבה שלה מפוקפקות. אותה ליפמוטור מודל 2023 היתה שווה בינואר 79 אלף שקל, ועכשיו היא שווה 74 אלף שקל - 6.3% ירידת ערך.

לא נעים לראות יצרן סגור: מה קורה במקרה של יצרנית שכבר לא מוכרת בישראל

על הדרך גם כדאי לתת את הדעת על תופעה חשובה: יצרני רכב סינים שכלל לא משווקים בישראל עקב "תהפוכות" שעוברות על המותג: המכוניות של AIWAYS אינן משווקות בפועל מעל שנה. דיווחים על הצלה אפשרית של היצרנית קיימים מאז 2023 אבל בפועל היא לא מוכרת מכוניות בארץ. היצרנית שיווקה בישראל שני דגמים: U5 העממי ו U6 שמוצב יותר גבוה. ה- U5 ברמת גימור "סטנדרט" מודל 2022 היה שווה בינואר 117 אלף שקל. עכשיו הוא שווה 105 אלף שקל . ירידת ערך חזקה של 10%. הסטנדרט לא שווקה מעבר לשנת 2022, אבל יש רמת גימור נוספת- "פריים" ששווקה בשנת 2023. בינואר היא היתה שווה 159 אלף שקל- עכשיו היא שווה 141 אלף שקל- ירידת ערך יוצאת דופן בהיקפה של 11%. מה יצר ירידת ערך כל כך חזקה? לא בהכרח הדרישה שירדה ל AIWAYS או המודעות של הציבור בישראל, שלא ממש טורח לקרוא את הדיווחים בסוכנויות הידיעות הסיניות על קריסות של יצרנים. בישראל חברות הליסינג החלו בשקט להיפטר ממכוניות AIWAYS . הן מציעות ללקוחות שלל מבצעים והוזלות אך "שוכחות" לספר ללקוחות שהיצרנית בקשיים ונאבקת על קיומה זה שנים – אך היצף שוק עושה את שלו. כשיש מבצעים המחירים פשוט יורדים.

תגיות