ניתוח
למה המשקיעים מפרגנים לפייבר ומענישים את צ'ק פוינט?
אף ששתי החברות הציגו קצב צמיחה זהה ברבעון, כשאחת מהן רווחית מאוד והשנייה מתנדנדת, המשקיעים חתכו את מניית צ'ק פוינט ב־15% ואילו מניית פייבר זינקה ב־25%. נראה שהרוב כאן הוא עניין של ניהול ציפיות
איזה דו"ח כספי אמור לשמח יותר את בעלי המניות? זה של חברת תוכנה שהכנסותיה צמחו ב־7% ברבעון, עם רווחיות גולמית של 89% ורווח תפעולי של 34% מההכנסות, או חברת תוכנה שהכנסותיה צמחו ב־8%, עם רווחיות גולמית של 81% והפסד תפעולי? אומנם לא כל הנתונים בשאלה, אך ההיגיון אומר שאם כבר הצמיחה איטית עדיף לפחות שהחברה תהיה רווחית.
אבל לא כך עובד ההיגיון בוול סטריט, כי הכל עניין של ציפיות ונקודת המוצא של המניה. ואת ההמחשה המאלפת ביותר לעומק החשיבות של ניהול ציפיות המשקיעים סיפקו ביומיים האחרונים שתי חברות טכנולוגיה ישראליות - צ'ק פוינט ופייבר.
צ'ק פוינט פירסמה את תוצאות הרבעון השלישי שעמדו בדיוק בתחזיות, עם מעט "נקודות רכות" בין השורות, אך חזרה בכל זאת על התחזית להכנסות של 2.5 מיליארד דולר השנה ורווח נקי שיהיה גבוה ממיליארד דולר. המשקיעים הפילו בתגובה את מניית חברת הסייבר ב־15% והחולשה נמשכה גם אתמול.
מנגד, פייבר זינקה ב־25% במהלך המסחר אתמול, לאחר שהחברה הציגה קצב צמיחה דומה, רק על מספרים קטנים הרבה יותר - היא תגיע להכנסות של מעט פחות מ־400 מיליון דולר ב־2024 ואולי תהיה מאוזנת בשורה החתונה. אלא שבמקרה של פייבר, שבנתה פלטפורמה לחיבור בין פרילנסרים לארגונים, מדובר היה במספרים גבוהים מהתחזית, שהובילו גם להעלאה לא משמעותית של התחזית השנתית. גם בדו"ח של פייבר, אגב, היו כמה נקודות רכות, בהן שחיקה משמעותית בשיעור הרווח הגולמי.
מה מסביר את הפרגון האדיר של המשקיעים לפייבר ואת העונש לצ'ק פוינט, אשר לשניהם לא הייתה סיבה של ממש? קודם כל נקודת המוצא של המניה - צ'ק פוינט נסחרה ערב פרסום הדו"חות בשיא היסטורי, לאחר שמנייתה קפצה ב־36% מתחילת השנה על רקע ציפיות לרוח חדשה שיוביל נדב צפריר, שאמור להחליף את המייסד גיל שויד בתפקיד המנכ"ל.
המקרה של פייבר בדיוק הפוך, היא הציגה מתחילת השנה תשואת חסר מול נאסד"ק ואיבדה 8%, ירידה שנמחקה אתמול, כאשר היא חוזרת לשווי של יותר ממיליארד דולר.
שנית, בין אם באשמתה של צ'ק פוינט או לאו, נוצרה בשוק ההון ציפייה למפנה, שינוי כיוון לקצב צמיחה מהיר יותר לאחר דריכה במקום של שנים. ציפייה שהתבדתה אמנם ברבעון השלישי, אך זאת עוד לפני שצפריר בכלל נכנס לתפקיד. בפייבר, לעומת זאת, ידעו לא לייצר יותר מדי ציפיות, ולכן תוספת של כמה מיליוני דולרים להכנסות מעבר לציפיות, הספיקה כדי לשמח את המשקיעים.
בשורה התחתונה, שתי החברות יצמחו השנה באותו קצב, רק שצ'ק פוינט תעשה זאת על מספרים גבוהים הרבה יותר ותהיה, כהרגלה, רווחית מאוד. היא כמובן גם נסחרת בשווי הרבה יותר גבוה של 19 מיליארד דולר, אך מכפיל הרווח העתידי של פייבר עומד כעת על 107 לעומת 23 בצ'ק פוינט. במקרה של צ'ק פוינט מדובר במכפיל הרבה יותר נמוך מזה של הממוצע בנאסד"ק היום (43), ובמקרה של פייבר, כמובן, הרבה יותר גבוה.
למי יש יותר סיכוי להצדיק את השווי הנוכחי? שתי החברות פועלות בשווקים צומחים וחזקים, אך גם כאלה שיש בהם מתחרים מאוד אגרסיביים. דווקא לאור נקודת הפיתול שבה נמצאת צ'ק פוינט היום — שנים ארוכות של קפאון יחד עם טכנולוגיה מצויינת וקופת מזומנים דשנה שתשלים את החסר תחת ניצוחו של מנכ"ל חדש ואגרסיבי יותר — נדמה שהיא מצדיקה מכפיל גבוה יותר.
עם זאת, המשקיעים יותר התלהבו מפייבר, שסיימה את הרבעון עם עלייה של 8% בהכנסות ל־99.6 מיליון דולר. ברבעון הרביעי היא צופה כעת הכנסות בטווח של 102-100 מיליון דולר, שעולות בקצב התואם גם את העסקה הממוצעת לרוכש שירותים באתר של פייבר, שעלה ב־9% ל־296 דולר.
אך לצד ההפתעה בהכנסות, בתחום הרווחיות נרשמה הרעה כבר משורת הרווחיות הגולמית שירדה ל־81% מתוך ההכנסות, וזאת לעומת 83.7% לפני שנה. על רקע זה גם ההפסד התפעולי עלה ל־3.5 מיליון דולר לעומת 2.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בזכות ההכנסות מריבית, שהגיעו לכ־7 מיליון דולר, רשמה פייבר רווח נקי של 1.35 מיליון דולר, לעומת רווח של 3 מיליון דולר ברבעון המקביל ושל 3.3 מיליון דולר ברבעון הקודם.
גם תזרים המזומנים , 11 מיליון דולר, היה קטן בהשוואה לרבעונים הקודמים, אך הוא הושפע מהפרשה של 12 מיליון דולר בעקבות רכישת חברת הדרופשיפינג AutoDS ברבעון השני. הרכישה אמורה לאפשר לפייבר להרחיב של קטגוריית הדרופשיפינג, פיתוח אתרים וניהול סחר אלקטרוני, אחת הקטגוריות הצומחות והדומיננטיות בעולם הפרילנסרים.