אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אין ראש לבזבוזים: ירידה שבועית של 9.7% ב"גיהוצים" קניון במרכז הארץ. הרשתות לא חזרו לעצמן | צילום: אייל קרן

בלעדי

אין ראש לבזבוזים: ירידה שבועית של 9.7% ב"גיהוצים"

הישראלים עדיין מוציאים פחות מאשר בשבוע ממוצע שקדם למלחמה, וגם התפלגות ההוצאות משתנה: פחות על הלבשה, הנעלה וצעצועים, ויותר על דברי מזון וחשמל

10.01.2024, 06:02 | אורנה יפת

המלחמה ממשיכה, וגם בפתיחת 2024 הישראלים מבזבזים פחות. מנתוני חברת שבא, מנהלת מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, עולה כי בשבוע הראשון של השנה, שהוא גם השבוע ה־13 למלחמה (31 בדצמבר עד 6 בינואר), ירד השימוש בכרטיסי אשראי ב־9.7% בהשוואה לשבוע ממוצע בשנת 2023 לפני תחילת "חרבות ברזל", והסתכם ב־8.2 מיליארד שקל.

אומנם בהשוואה לשבוע הראשון בשנת 2023, שבו היקף השימוש בכרטיסי אשראי הגיע ל־7.64 מיליארד שקל בלבד, מדובר בעלייה של 7% ב”גיהוצי אשראי”, אלא שהשפעת המלחמה ניכרת בהתפלגות ההוצאות: הציבור מקטין את ההוצאות על הלבשה והנעלה ועל צעצועים, ואפילו רכש קצת פחות ברשתות השיווק, והשקיע יותר במוצרי חשמל לבית, במסעדות ובתי קפה וברכישת מזון במעדניות ובקצביות.

לדברי טלי הולנברג, סמנכ"לית שיווק בשבא, "בהשוואה לנתוני השבוע המקביל בשנת 2023, רואים שמגמת העלייה בהוצאות באשראי ממשיכה. עדיין ישנם ענפים שסובלים ממצב המלחמה, ובראשם התיירות, אבל גם בהם קיימת מגמת התאוששות. ענפי המזון השונים מצביעים על עלייה בפעילות העסקית כבר לאורך יותר מחודש ימים".

צניחה נרשמה בקניות באתרי האונליין. בשבוע החולף ירדו ההוצאות באשראי על קניות באתרים ב־10% בהשוואה לשבוע ממוצע לפני המלחמה, ועמדו על 4.6 מיליארד שקל.

צמצום הוצאות משמעותי נרשם בענף ההלבשה וההנעלה, שרשם ירידה חדה של 15.3%, והסתכם ב־487 מיליון שקל בלבד. הירידה מגיעה לאחר שבשבועיים הקודמים היתה סטגנציה, והמכירות בתחום האופנה היו זהות למכירות בשבוע ממוצע, למרות מבצעי סוף עונה שהתאפיינו בהנחות של 40% בחנויות. גם על צעצועים וספרים הוציא הציבור הרבה פחות, וההוצאות על מוצרים אלו ירדו בשבוע החולף ב־10% ועמדו על 79 מיליון שקל בלבד.

בתחום המזון ניתן לראות מגמה משולבת, ונראה שכמו בתקופת הקורונה, הציבור מעדיף לבצע רכישות בחנויות הקטנות ליד הבית על חשבון רכישות בסופרמרקטים מחוץ לשכונה. על פי שבא, היקף הקניות ברשתות השיווק הצטמצם ב־0.3%, אך במכולות ובפיצוציות הוא עלה ב־0.9% ובמעדניות, קצביות, מאפיות וחנויות הדגים נרשמה עלייה של 9.5%.

במסעדות ובתי קפה וגם בתחום המזון המהיר עלו ההוצאות של הציבור באשראי ב־2.2% בשבוע ה־13 למלחמה ועמדו על 628.5 מיליון שקל, לאחר שגם בשבוע ה־12 הן עלו ב־2% בקירוב.

ענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה רושם שבוע שביעי של עלייה במכירות באמצעות כרטיסי אשראי, מה שמעיד על כך שכאשר מדובר במוצרי חובה כמו מקרר או מכונת כביסה, קשה לציבור לחסוך בהוצאות. בנוסף נראה כי הציבור משקיע יותר בבית לאור השעות המרובות של משפחות בבתים מאז תחילת המלחמה. בשבוע החולף עלו המכירות באשראי על מוצרי חשמל ב־7.5% בהשוואה לשבוע ממוצע לפני המלחמה, והסתכמו ב־576 מיליון שקל.

מי שממשיך לסבול ממגמה שלילית הוא ענף התיירות. בסוכנויות הנסיעות ירדו המכירות ב־61% בשבוע החולף בהשוואה להוצאה בשבוע ממוצע לפני פרוץ המלחמה, והסתכמו ב־88 מיליון שקל. בענף הבידור והפנאי ירדו ההוצאות ב־19.3%, אך מדובר במגמה חיובית בהשוואה לירידות בשבוע ה־12, שעמדו על 24%, ולירידות בשבוע ה־11 למלחמה, שעמדו על 33.6%.

תגיות