אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלצה: להקטין ל-13 את המספר המינימלי של שיעורי נהיגה על רכב אוטומטי לימוד נהיגה | מיכאל קרמר

פרסום ראשון

המלצה: להקטין ל-13 את המספר המינימלי של שיעורי נהיגה על רכב אוטומטי

דו"ח של רשות האסדרה שהוגש למשרד התחבורה ממליץ להקטין את המספר המינימלי של שיעורי נהיגה לפני הגשה לטסט, העומד כיום על 28. לפי הנתונים, 82% מתלמידי הנהיגה אשתקד בחרו ללמוד על רכב אוטומטי

23.08.2024, 13:38 | תומר הדר

האם תחום לימוד הנהיגה בדרך למהפכה? בתחילת השבוע הודיע משרד התחבורה כי הוא בוחן אפשרות להקטנת המספר המינימלי של שיעורי נהיגה לפני הגשה לטסט מ-28 ל-22 ללומדי נהיגה על רכב אוטומטי; כמו כן נבחן ביטול הנוהל הקיים כיום שבמסגרתו התלמידים חייבים לעבור "טסט פנימי" אצל מורה הנהיגה, המדמה טסט אמיתי.

במועד הצהרת משרד התחבורה לא נמצאו כל סימוכין מקצועיים להודעה. ואולם כעת מפרסמת רשות האסדרה (המייעצת לממשלה בענייני אסדרה, עריכת מחקרים ופיתוח שיטות עבודה) דו"ח שבוחן את הנושא.

לפי המסקנות של רשות האסדרה שהוגשו למשרד התחבורה, "מומלץ לאמץ את הרגולציה שקיימת בצרפת, לפיה נדרשים 20 שיעורים לצורך קבלת רישיון לנהיגה ברכב עם תיבת הילוכים ידנית ו-13 שיעורים לצורך קבלת רישיון לנהיגה ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטית. ניתן לבחון גם מודלים של מדינות אחרות, כמו דנמרק ( 16 שיעורי נהיגה הן לרכב ידני והן לאוטומטי) או גרמניה (12 שיעורי נהיגה, ידני ואוטומטי). עוד עולה מהדו"ח כי צמצום מספר שיעורי הנהיגה בהתאם למודל הצרפתי יביא לחיסכון לציבור של 326 מיליון שקל, בשנה הראשונה ליישום.

לומדי נהיגה בישראל נדרשים לעמוד בתוכנית לימודים הכוללת 48 נושאים למכונית אוטומטית, ו-51 נושאים לרכב ידני. המספר המינימלי של שיעורים (בני 40 דקות לפחות) עומד כיום על 28 כאמור, כולל שיעור מסכם לפני שהתלמיד ניגש לטסט פנימי בן 20 דקות. במקרה שמדובר בתלמיד מצטיין - ניתן להגיש לטסט אחרי 20 שיעורים.

אחרי מעבר הטסט, התלמיד נדרש לליווי של נהג בן 24 ומעלה במשך חצי שנה; בתום תקופת הליווי הנהג מוגדר כנהג חדש במשך שנתיים – ואחר כך כנהג צעיר עד גיל 24.

לפי נתוני רשות האסדרה, ב-2023 ניגשו לטסט ראשון כ-111 אלף תלמידים. כ-30% מהם עברו אותו, וכ-60% מהתלמידים עברו בטסט שני או שלישי. 82% מלומדי הנהיגה אשתקד בחרו ללמוד ברכב אוטומטי בלבד.

לדברי מחבר הדו"ח, מאז 2020 קיימת ירידה במספר תאונות הדרכים בישראל. ואולם למרות שהמכוניות הופכות יותר ויותר בטוחות הודות למערכות בטיחות אקטיביות - מספר ההרוגים לא יורד. לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ב-2023 נהרגו 358 בני אדם בתאונות דרכים, לעומת 351 ב-2022 ו-364 ב-2021. לפי הרשות לבטיחות בדרכים, נהגים חדשים עד גיל 19 ונהגים צעירים עד גיל 24 מעורבים פי 1.4 בתאונות דרכים. בין היתר מציין הדו"ח כי נהגים חדשים וצעירים נוהגים במהירות מופרזת ולעתים בשכרות, משתמשים בטלפון בנהיגה, ומושפעים מסביבתם ומלחץ חברתי.

ברשות האסדרה הציגו גם את המצב במדינות אחרות - חלקן נוקטות גישה מחמירה לעומת ישראל, וחלקן מקלות. ישראל היא המדינה היחידה מתוך כל המדינות שנסקרו בהן נדרש "טסט פנימי".

כך למשל, בדנמרק קיימת חובה לעבור לפחות 16 שיעורים מעשיים של כ-45 דקות בטרם ניגשים לטסט חיצוני. זאת בנוסף לקורס תיאוריה של 29 שיעורים לפני המבחן תיאורטי ועוד קורס עזרה ראשונה. בקליפורניה על התלמידים לעבור לפחות 6 שעות של שיעורי נהיגה מעשית עם מורה נהיגה מוסמך. שיעור יכול להיות באורך של עד שעתיים. בנוסף לשיעורים מעשיים, על התלמידים ללמוד 30 שעות או שני סמסטרים וחצי לקראת מבחן התיאוריה. ניתן להחליף את שיעורי התיאוריה בתוכנית לימודים ביתית, אבל היא צריכה להיות זהה בדרישותיה לשיעורים הניתנים בכיתה עם מורה מוסמך.

בגרמניה קיימת חובה לעבור 10-16 שיעורים תיאורטיים (בהתאם לסוג הרישיון), ו-12 שיעורים מעשיים בני 45 דקות כל אחד, לפי נושא – כביש כפרי, כביש מהיר, ונהיגה לילית.

על הדו"ח חתום גל וינרבה, מנהל תחום אסדרה ומשרדי ממשלה ברשות האסדרה, והוא מבוסס על נתונים שנמסרו על ידי משרד התחבורה.

תגיות