אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נשים בחזית הבריאות של ישראל סמנכליות כללית: מימין לשמאל: אורנית בר טל, רותי אופטובסקי, ד"ר אורלי ווינשטיין, ליאורה שכטר, ריקי זטלנד, מיכל קיזלשטיין, אודליה מדאורי-אביצור | רמי זרנגר

נשים בחזית הבריאות של ישראל

אירועי ה-7.10 העמידו בפני כללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל, אתגרים חסרי תקדים. שוחחנו עם 5 סמנכ"ליות של כללית על התמיכה במפונים, בעובדים ובבני משפחותיהם, ועל המחויבות המופלאה של העובדים להמשיך ולספק שירותי בריאות למיליוני מטופלים לפצועים שהגיעו לבתי החולים של הארגון בכל רחבי הארץ ולקליטת החוזרים מהשבי בבתי החולים ובקהילה.

06.03.2024, 10:44 | בשיתוף שירותי בריאות כללית

מדינת ישראל ועם ישראל עמדו מול אינספור אתגרים החל מה-7.10 ועד היום. אחת מהמשימות החיוניות ביותר היא שמירה על שירותי בריאות רציפים למאות אלפי מפונים, לצד טיפול בפצועים אשר ממשיכים להגיע לבתי החולים. כללית, התאימה את עצמה למציאות במהירות והקימה מאות מרפאות למפונים, התאימה את מערכי התמיכה למטופלים, לעובדים ולבני משפחותיהם.

כללית הוא ארגון עם ייצוג נשי משמעותי - 73% מעובדי כללית הן נשים ו-63% מהסמנכ"לים הן נשים. בחרנו לשוחח עם 5 סמנכ"ליות מתחומים שונים, אשר ביחד עם חברות הנהלה נוספות ריקי זטלנד, האחות הראשית וראש אגף הסיעוד בתי חולים, הדוברת, מיכל קיזלשטיין, ואודליה מדאורי אביצור מנהלת סיכונים ראשית, עומדות בחזית הפעילות שהשפיעה על המדינה כולה באחת מהתקופות הקריטיות בתולדותיה.

ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית ראש חטיבת בתי חולים, רמי זרנגר ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית ראש חטיבת בתי חולים | רמי זרנגר ד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית ראש חטיבת בתי חולים, רמי זרנגר

"השליחות המקצועית שמנחה אותי היא שכל מי שמגיע לשערי בה"ח של כללית יקבל את הטיפול הרפואי המיטבי"

ד"ר אורלי וויינשטיין, סמנכ"לית וראש חטיבת בתי חולים של כללית, אומרת כי "האתגר הכרוך בניהול במערכת הבריאות אשר עובדת בשגרה בתנאי מחסור, נעשה כפול ומכופל במלחמה".

"המשימה היא ליצור את התנאים הנדרשים לרציפות טיפול בפצועי המלחמה ולחולים הזקוקים לטיפול שוטף. לשם כך, אנו מוודאים שבכל בית חולים יש את כוח האדם הנדרש, אשר מיומן ומוכשר לטפל בסוגי הפגיעות שמגיעות אליו, אנו עורכים מעקב שוטף אחר אספקת תרופות, ציוד רפואי ומנות הדם ומניידים צוותים בין בתי החולים".

השליחות המקצועית שמנחה אותי היא שכל מי שמגיע לשערי בה"ח של כללית יקבל את הטיפול הרפואי המיטבי ובמהירות הנדרשת, תוך כדי מתן מענה איכותי ומתקדם".

ד"ר וויינשטיין מוסיפה כי "אנחנו יוצאים לסיורים בשטח, פתחנו מוקד סיוע רגשי ונפשי לעובדים, אנחנו מקיימים סדנאות חוסן, עורכים מפגשים לצוותים ומשתפים את בני המשפחה". לדבריה, "המלחמה חידדה את החשיבות של שיתופי פעולה בין גורמים בתוך מערכת הבריאות ומחוצה לה להתמודדות יעילה עם מצבי חירום".

מירב גוט, סמנכ"לית ראש חטיבת הקהילה,  רמי זרנגר מירב גוט, סמנכ"לית ראש חטיבת הקהילה | רמי זרנגר מירב גוט, סמנכ"לית ראש חטיבת הקהילה,  רמי זרנגר

"כל הצוותים התגייסו לסייע ולטפל במפונים במסירות אין קץ"

מירב גוט, סמנכ"לית וראש חטיבת הקהילה של כללית, אומרת כי "זיהוי ומיפוי מהיר של צרכי הטיפול הפיזי והנפשי של המפונים לצד הפעלה מושכלת של הצוותים הרפואיים, הם אלה שאפשרו לנו לארגן מחדש, במהירות שיא, את השירותים הרפואיים למפונים".

לדברי גוט, "הבנו את סדר הגודל של האירוע באותו בוקר והתחלנו לחפש פתרונות עבור תושבי העוטף ובהמשך עבור תושבי הצפון. מיפוי הצרכים נעשה בשיתוף ראשי הקהילות שפונו וראשי הרשויות, מתוך ידיעה שלפתרונות שנספק למי שחוו את הזוועות ולמי שנקרעו מבתיהם תהיה השפעה על שיקום תחושת הביטחון והאמון הציבורי. כל הצוותים בכל התחומים התגייסו לסיוע ולטפל במפונים במסירות אין קץ. בערים מטווחות כללית משאירה מרפאה שפועלת ונותנת מענה לכל מי שנותר ביישוב. בנוסף, אנו מרחיבים את האשפוז הביתי כדי להפחית עומס על בתי החולים".

בכל הנוגע לתחום בריאות הנפש, "עשינו התאמות מהירות, הגדלנו את מספר המטפלים, רתמנו את בתי החולים 'שלוותה' ו'גהה', מקבוצת כללית, כדי לתת סיוע נפשי למפונים, שלחנו שאלונים דיגיטליים לניטור סטטוס נפשי ופעולות רבות נוספות. אך, המשימה לא תמה - כבר עכשיו אנו נערכים ומתכננים את המענה שניתן למפונים לקראת חזרתם הביתה".

"דאגנו לתשתית של מרפאות חדשות באופן מיידי"

ליאורה שכטר, סמנכ"לית וראש חטיבת מערכות מידע ודיגיטל של כללית, אומרת כי "הקמנו תשתיות של מרפאות חדשות במרכזי המפונים, מתוך כוונה לייצר מרפאה מתפקדת, עם תקשורת, מחשבים וכד'. שכטר מוסיפה כי "הרופאים לא תמיד נעו יחד עם האוכלוסייה, ולכן היה צריך לטפל בדרך ההתקשרות שלהם עם המטופלים ועם המידע הרפואי. המשימה בוצעה על ידי פעולה מולטי דיסציפלינרית בשיתוף מנהלי מערכות המידע של המחוזות".

ככל שעבר הזמן והמפונים עדיין לא חזרו לביתם, כללית הייתה צריכה להרחיב את השירות גם לרופאים מומחים. "בים המלח, למשל, יצרנו מרפאת מומחים חדשה, עם חלונות זמן לתורים ורופאים מקצועיים המגיעים לתת שירות", אומרת שכטר.

"אנו מתקשרים עם המטופלים בכל הערוצים האפשריים על מנת לעדכן אותם במידע רלוונטי"

רותי אופטובסקי, סמנכ"לית וראש חטיבת שירות ושיווק של כללית, מספרת "בתחילת המלחמה לא היה מידע זמין על מיקום המפונים. בשלב ראשון הוצאנו הודעות לכל מי שידענו שהתפנה, שאלנו מה שלומם, איפה הם ומה הם צריכים. ככל שעבר הזמן קיבלנו מידע מהמדינה ובנינו תמונה של מיקום המפונים, מה שהוביל להקמת המרפאות באזורים המתאימים".

העובדה כי מוקד שירות הלקוחות מורגל במתן שירות מהיר וגמיש אפשרה לנו להרחיב את שעות הפעילות שלו בהתאם למצב. לטובת המפונים הקמנו מוקד ייעודי עם מענה מותאם".

היא מוסיפה: "גם צוות הסושיאל מספק מענה בשעות מורחבות בכל הערוצים האפשריים.

מבחינת תקשורת עם המטופלים, "אנו מתקשרים מסרונים ובדיגיטל ובכל השפות. העברנו לאוכלוסייה החרדית מידע בהודעות קוליות, משום שחלקם אינם מחזיקים בטלפון חכם. עלינו עם קמפיין טלוויזיה וברשתות שעודד פנייה למוקדי התמיכה הנפשית". בכל הנוגע למרפאות שהוקמו למפונים, "הקפדנו מבחינת מיתוג ונראות שהן יראו כמו מרפאת הבית שלהם", אומרת אופטובסקי.

"אנשים זה הכל – העובדים מתפקדים באופן יוצא מן הכלל מהרגע הראשון ואני גאה בכך מאוד"

אורנית בר טל, סמנכ"ל וראש חטיבת משאבי אנוש של כללית, מספרת "עובדי כללית, במיוחד בסורוקה, קלטו מאות נפגעים ונחשפו למראות קשים, כל זה בזמן שחלק מבני המשפחה שלהם נמצאים בסכנה".

בתגובה למצב נפתח חמ"ל חטיבתי עם יעדים של שמירה על רציפות, גמישות תפעולית וביטחון של העובדים. "למדנו די מהר שחלק גדול מהעובדים נמצאים במעגלים ראשונים ושניים של האירוע", אומרת בר טל. בעקבות זאת, הוקמה מנהלת נפגעים, מוקד תמיכה נפשית ומוקד סיוע כללי לכל בקשה. מעבר לכך, הוקמו שמרטפיות לילדי העובדים, ונערכו מפגשים מקוונים לעובדים ובני משפחותיהם. "כללית הקימה גם מערך תמיכה לצוותים מטיפול נמרץ במיון ולצוותים שטיפלו בחטופים אשר שבו לארץ, תמיכה לעובדים שגויסו למילואים ובני משפחותיהם, וגם מערך תמיכה למנהלים לזיהוי וטיפול בעובדים במצוקה", מספרת בר טל. עבור העובדים שפונו מבתיהם, "שמרנו על כללית בתור אי של יציבות", אומרת בר טל. "אפשרנו לעובדים שפונו ורצו בכך, לעבוד גם במיקומם החדש, כדי לשמור על חוסן ותחושת חיוניות".

האימרה 'אנשים זה הכל', היא ברורה מאי פעם", היא מסכמת. "הרוח, החוסן, המקצועיות שלהם בתוך כל הפגיעות, הם עדות לכך ששכולנו חלק מהסיפור. העובדים מתפקדים מהרגע הראשון בצורה יוצאת דופן וחסרת תקדים ואני גאה מאוד על כך".

לפרטים נוספים>>


תגיות