אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עד 30 אלף שקל לדירה: הרשות להתחדשות עירונית מציבה גבול לשכר של מארגני פרויקטים פרויקט פינוי בינוי בקריית אונו | צילום: אוראל כהן

עד 30 אלף שקל לדירה: הרשות להתחדשות עירונית מציבה גבול לשכר של מארגני פרויקטים

בעלי דירות ויזמים נדרשים לעיתים לשלם למארגני פרויקטים של פיני-בינוי שכר גבוה שפוגע ביכולתו של הפרויקט לצאת לפועל ופוגע בתמורה לבעלי הדירות. הרשות להתחדשות עירונית מנסה לעשות בסדר בשוק הפרוץ וקובעת טווח תעריפים. עם זאת, מדובר בהמלצות בלבד

26.08.2024, 11:55 | דותן לוי

התעריף שמשלמים למארגנים בפרויקטים להתחדשות עירונית הגיע לכותרות פעמים רבות בשנים האחרונות, בעיקר על רקע היעדר הפיקוח על הסכומים שדרשו המארגנים. במקרים מסוימים התנהלות זו אף הובילה לעצירת פרויקטים. כעת מבקשת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית להסדיר את שכר המארגנים, ומפרסמת את התעריפים המומלצים שיש לשלם למארגנים.

על פי הרשות, יש לקבוע את שכר המארגנים בהתאם למידת המעורבות והאחריות שלהם בפרויקטים ובהתאם לגודל הפרויקטים המקודמים. הרשות מתייחסת בתעריפים שפרסמה לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות וממליצה להקטין או להגדיל את התעריפים בהתאם למספר הדירות. בפרויקט שבו יותר מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה ירד ובפרויקט בו יש פחות מ-80 יחידות דיור התעריף לדירה יעלה.

כך למשל, בפרויקטים שהמארגן מלווה עד לבחירת היזם, טווח השכר יהיה 5,000-12,000 שקל לדירה. כאשר שירותי המארגן כוללים גם הליך תחרותי לבחירת היזם במכרז, טווח השכר יהיה 8,000-15,000 שקל, וכאשר המארגן מלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 16,000-24,000 שקל. אם המארגן פועל לקידום התכנון ומלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 25,000-30,000 שקל, בתוספת עלויות התכנון.

במקביל לקביעת התעריפים המומלצים פנה מנכ"ל הרשות אלעזר במברגר למהנדסי הערים ומנהלי המינהלות להתחדשות עירונית ברחבי הארץ במכתב ובו הציג להם את עלויות השכר הסבירות בעיני הרשות, של מארגנים הפועלים בפרויקטים של התחדשת עירונית. למרות שבמשך השנים נשמעה בקורת רבה על פעילותם של חלק מהמארגנים, ההמלצות החדשות של הרשות אינן פונות נגדם אלא מבקשות להסדיר את שכרם. במכתב אף מציין במברגר כי פעילות המארגנים יכולה לסייע לבעלי הדירות בהתארגנות להליך ההתחדשות ולתרום רבות לקידומו, אך הוסיף כי בהיעדר תעריפים מוגדרים בחוק או נהלים ממשלתיים "בעלי הדירות כמו גם היזמים מתמודדים עם מציאות שבה מארגנים דורשים, בחלק מהמקרים, שכר המהווה נתח משמעותי מהכנסות הפרויקט, באופן שפוגע ביכולתו לצאת לפועל, כמו גם בתמורה הצפויה לבעלי הדירות ממנו".

לרשות להתחדשות עירונית יש בשיתוף עם הרשויות כ-50 מינהלות ברחבי הארץ ולכן הציפייה של הרשות היא להטמיע את העלויות שפרסמה בתחשיבים המהווים בסיס לאישור התכניות במוסד התכנון. כהשלמה למהלך זה, הרשות תביא לאישור ועדת הפנים בכנסת תקנות שיחייבו כל יזם להציג בפני בעלי הדירות את עלויות השכר של המארגנים ונותני שירותים אחרים, לפני החתימה על הסכמי פינוי-בינוי. בנוסף, פועלת הרשות לכך שהטבות המס ליזמים בהתחדשות עירונית יחושבו בהתאם לתעריפים האמורים.

"זהו צעד חשוב למניעת הוצאות בלתי סבירות הכרוכות לעיתים בשירותים אלו, וגוררות הכבדה על קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית. הפרויקט הוא אך ורק של בעלי הדירות, ובידם הכוח למנוע תשלום שכר בלתי-סביר לכל גורם שהוא בפרויקט", אמר במברגר.

תגיות