אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החשמל מורידה חסם בדרך להקמת תחנות הכוח החדשות אורות רבין חדרה, חברת החשמל. נתניהו התחייב שלא תקום תחנת ריינדיר | צילום: אלעד גרשגורן

רשות החשמל מורידה חסם בדרך להקמת תחנות הכוח החדשות

הרשות הוציאה שימוע להערות הציבור הקובע את תעריף הזמינות, אותו מקבלות תחנת הכוח עבור היכולת לייצר חשמל ולהזרים לרשת במידת הצורך. קביעתו הכרחית ליזמים עבור השלמת הסגירה הפיננסית להקמת התחנות החדשות, אשר ללא הקמתן צפויה ישראל להיכנס למשבר אנרגיה חמור עד 2030

13.06.2024, 13:46 | עדיאל איתן מוסטקי

חסם משמעותי בהקמת תחנות הכוח החדשות בישראל עומד להיפתר, כשרשות החשמל הוציאה השבוע שימוע להערות הציבור הקובע את "תעריף הזמינות" לתחנות החדשות שצפויות לקום. תעריף הזמינות מקבלות תחנת הכוח עבור היכולת לייצר חשמל ולהזרים לרשת במידת הצורך.

קביעת תעריף הזמינות הכרחי ליזמים עבור השלמת הסגירה הפיננסית להקמת התחנות החדשות - כאשר ללא הקמת התחנות צפויה ישראל להיכנס למשבר אנרגיה חמור עד 2030, בו לא יהיה מספיק חשמל בגוש דן. על פי השימוע שהוציאה הרשות שבניהולו של אמיר שביט, תעריף הזמינות לתחנות החדשות יעמוד על 1.5 אג' לקילוואט.

התשלום ליצרני החשמל הפרטיים, שכיום, עם השלמת הפרטת תחנת הכוח אשכול לדליה, מהווים כשני שליש מסך ייצור החשמל בישראל, מחולק לשניים: תעריף אנרגיה אותו הן מקבלות בהתאם לכמות החשמל שהן מוכרות לרשת החשמל. התעריף השני הוא תעריף זמינות - המשולם בדרך כלל בתמורה למוכנות של היחידות להיכנס לפעולה באופן מיידי, בהתאם לצרכי החשמל של ישראל, דבר הכופה על יצרני החשמל עלויות נוספות (יצרני החשמל יכולים גם למכור חשמל ישירות לצרכנים). תעריף הזמינות מהווה מעין הכנסה יציבה, שכן אינו תלוי במחיר הגז הטבעי והפעלת תחנת הכוח ולכן מסתמכים עליו בצורה משמעותית בעת קבלת המימון להקמת תחנות הכוח.

תעריף הזמינות המוצע נמוך יחסית לתחנות אחרות (המחיר יכול לעבור את רף ה-4 אג' לקילו-וואט) אך הדבר התאפשר בשל הדומיננטיות ההולכת וגוברת של תעריף האנרגיה בהכנסות תחנות הכוח שמהווה את עיקר ההכנסות.

כיום בישראל מתוכננות לקום שתי תחנות כוח חדשות על ידי יזמים פרטיים: קסם (שבבעלות מבטח שמיר וקיבוץ גבעת השלושה) שליד ראש העין והרחבת תחנת הכוח דוראד (שבבעלות קצא"א, זורלו הטורקית, דורי תשתיות ואדלטק) שליד אשקלון. התחנות אושרו בממשלה כבר במאי 2023 בעת כהונתו של שר האנרגיה ישראל כ"ץ, אך לא יכלו להתקדם לקראת הסגירה הפיננסית מכיוון שלא היה תעריף זמינות. על פי התוכנית המקורית להקמת תחנות הכוח, דרגי המקצוע בממשלה רצו לאשר 4 תחנות ולא שתיים (גם את ריינדיר שבשרון ו-OPC שליד חדרה) ולעשות מכרז תחרותי בין הארבע כך שהיזמים שיציעו את התעריף הנמוך ביותר תיבנה, ולכן נוצרה תקופת ביניים בה חיכו להחלטה בשתי התחנות הנוספות.

גם בחודש שעבר, תחת שר האנרגיה אלי כהן שהחליף את כ"ץ בינואר במסגרת הסכם הרוטציה ביניהם גבר השיקול הפוליטי על האינטרס הציבורי ודעת כל דרגי המקצוע – והוחלט שלא להחזיר את ריינדיר לוועדות התכנון ולבטל את התוכנית להרחבת תחנת הכוח OPC. בין היתר, יש סרטון של ראש הממשלה נתניהו, בעת ישיבתו בקואליציה, שבו התחייב בפני ראשי רשויות שלא תקום תחנת ריינדיר.

מנגד, הביקוש לחשמל גובר בכ-3% בשנה, ועל מנת לספק חשמל לגוש דן יש צורך, כך לפי תוכנית הפיתוח של חברת ניהול מערכת החשמל נגה בהקמה של שתי תחנות נוספות עד 2030. אחרת, עלול להיווצר מצב של הפסקות חשמל יזומות באזורים מסוימים בגוש דן בשל המחסור בחשמל.


תגיות