אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ייצוגית נגד איתוראן: גובה כסף מלקוחות בצפון על שירות משובש בגלל המלחמה שריפה בצפון בעקבות ירי חיזבאללה | צילום: נאאל דבוס, רשות הטבע והגנים

ייצוגית נגד איתוראן: גובה כסף מלקוחות בצפון על שירות משובש בגלל המלחמה

תביעה נגד איתוראן בסך 2.5 מיליון שקלים: לקוחות טוענים כי היא גובה דמי מנוי באזורים של שיבושי GPS שנגרמים מהמצב הביטחוני, שאינם מאפשרים לאתר את הרכבים - איתוראן "אינה עושה דבר בכדי למנוע משיבושים אלה להזיק למנוייה"; רכב בחיפה ממוקם לעתים בלבנון, כך לפי התביעה

16.07.2024, 10:53 | תומר הדר

האם פעילות צה"ל אחראית לעלייה בדיווחים על גניבות רכב, בגלל שיבושי GPS שנגרמים מאותה פעילות ביטחונית? במהלך השבועות האחרונים התריעו חברות איתור הרכב על עלייה משמעותית בהיקפי ניסיונות הגניבה של מכוניות.

כפי שנחשף ב"כלכליסט" - בניגוד לטענות חברות איתור הרכב, משטרת ישראל דווקא טוענת לירידה בהיקף הגניבות בחציון הראשון של 2024. הנתונים של חברות איתור הרכב, יש להדגיש, מבוססים על מאגר מכוניות שבהן מותקנות מערכות האיתור של החברות (רכבים יחסית יקרים). לעומת זאת, נתוני המשטרה מבוססים על כל הרכבים בישראל, בין אם זולים ובין אם יוקרתיים.

ואולם, תביעה ייצוגית שהוגשה בחודש שעבר נגד "איתוראן" חושפת את מה שעשויה להיות סיבה לדיווחים על עלייה בניסיונות גניבת הרכב שעליהם מדווחות חברות האיתור.

התביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי תל אביב יפו (באמצעות עורכת דין אורלי בן עמי), על סך של מעל 2.5 מיליון שקלים, הוגשה בשם "כל מי ששילם למשיבה עבור מנוי לשירותים מבוססי מיקום לרכב שבבעלותו ו/או בשימושו, לרבות שירות מניעת גניבות, שירות ניהול ציי רכב, אפליקצית איתוראן APP וכדומה, במועדים בהם לא יכלה לספק לו במלואו את השירות שרכש". דיון ראשון בתביעה יתקיים בינואר הקרוב.

על פי עיקרי התביעה, איתוראן גובה דמי מנוי מלקוחות שמתגוררים בצפון הארץ באזורים שבהם קיימים שיבושי GPS, כלומר לטענת התובע, בעקבות המצב הביטחוני לא ניתן בפועל לאתר את המכוניות שבהן מותקנות המערכות.

כך עוד לטענת התובע: "בקשת האישור אינה מטילה את האחריות לשיבושי GPS על המשיבה. אחריותה נעוצה בכך שהיא אינה עושה דבר בכדי למנוע משיבושים אלה להזיק למנוייה". כלומר, לטענת התובע שיבושי ה-GPS מונעים ממערכות האיתור ומשירותים נוספים של איתוראן לפעול.

כך, לטענת המבקש, המתגורר בחיפה, הוא פנה לאיתוראן במרץ 2024 וביקש דיווח אודות המיקומים שבנם שהה רכבו. הדיווח שקיבל מאיתוראן מיקם את רכבו מספר פעמים בלבנון. עוד טוען המבקש כי הבחין בהודעה באפליקציית איתוראן לפיה: "עקב פעילות יזומה של גורמי הביטחון, יתכנו הפרעות GPS העלולות להשפיע על מיקום הרכב והכתובות המוצגות באפליקצייה" - ומכאן הסיק לכאורה כי שירותי איתור הרכב הגנוב של איתוראן אשר מבוססים על GPS אינם זמינים בחלקים ממדינת ישראל.

מאיתוראן נמסר: "איתוראן דוחה מכל וכל את הטענה לפיה אינה מסוגלת לספק ללקוחותיה בצפון הארץ את שירותיה עקב שיבושי ה-GPS - ולראיה, לא בלבד שהשירות המבצעי של איתוראן לא נפגע כלל כתוצאה משיבושי ה-GPS, אלא ההפך הוא הנכון, כאשר בחודשים בהם התרחשו שיבושי GPS, אחוזי הצלחת סיכול גניבות הרכב באמצעות איתוראן עלו, באופן כלל ארצי ואף בגזרת הצפון בפרט כתוצאה משיפורים טכנולוגיים של החברה. איתוראן תפרט את טענותיה ותציג עובדות אלו ואחרות בתגובה שתוגש לבית המשפט במענה לתובענה הייצוגית".

עם זאת - איתוראן סירבה לחשוף את הנתונים עליה היא מבססת את קביעתה לפיה הצלחותיה בסיכול גניבות עלו. בנושא זה מסרה איתוראן: "איתוראן סיפקה ההצהרה בהסתמך על נתונים מגובים. איתוראן תציג את כלל האסמכתאות והנתונים בבית המשפט במענה לבקשה לתובענה הייצוגית".


תגיות