אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הריבית גובה מחיר ממימון ישיר: הרווח הנקי צנח ב-50% ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר | צילום: אוראל כהן

הריבית גובה מחיר ממימון ישיר: הרווח הנקי צנח ב-50%

חברת האשראי החוץ־בנקאי מציגה שיעור נזקי אשראי גבוה של 10.8% בהלוואות המשלימות לרכישת רכבים, וזינוק של פי 2.5 בהפסדי האשראי. גם המנכ"ל הודה שהופתע מ"היקף ההרעה ברבעון". שווי השוק של מימון ישיר נחתך ביותר ממיליארד שקל מאוגוסט שעבר

21.08.2023, 19:24 | אלמוג עזר

העלייה בריבית במשק, שנועדה להילחם באינפלציה, מעיבה עד מאוד על חברת האשראי החוץ־בנקאי הגדולה בישראל במונחי שווי שוק - מימון ישיר .

החברה, שבשליטת משפחת שנידמן ובניהולו של ערן וולף, הציגה ירידה חדה ברווח הנקי בדו"חות הרבעון השני שפורסמו אתמול, כתוצאה מעלייה משמעותית בהפרשות להפסדי אשראי, וזאת בשל שיעור כשלי אשראי גבוה - מה שמתמרץ אותה להפחית דרמטית את פעילותה במתן הלוואות צרכניות, תחום שאליו נכנסה בסערה ב־2021.

בנוסף, אלטשולר שחם מכר את מרבית ההחזקות בחברה, והמניה צנחה ב־50% במהלך השנה האחרונה, כך ששווי השוק הנוכחי של מימון ישיר עומד על 1.3 מיליארד שקל בלבד.

מימון ישיר חושפת בצורה ישירה את האתגרים הגדולים שמציבה הריבית העולה לשוק האשראי. גורם בכיר בשוק אמר ל"כלכליסט" כי "העלייה בסיכון נמצאת אצל כולם בשוק האשראי, ובקרוב היא גם תגיע לבנקים. כדאי שהענף יבין שלא מדובר בחולשה רבעונית חד־פעמית, והיא מצריכה היערכות מחודשת".

התיק צמח ב־14%

מימון ישיר מעמידה אשראי לרכישת רכבים שמגובה ברכבים עצמם, וכן מעמידה אשראי צרכני, שלרוב מהווה אשראי משלים לרכישת הרכב. כלומר, הלוואה להשלמת הון עצמי. האשראי הזה אינו מגובה בבטוחות. בנוסף, מימון ישיר מעמידה גם משכנתאות. תיק האשראי של מימון ישיר, כולל הלוואות ללקוחות וכאלו שהחברה שואפת לממש, עמד על 7.2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני, עלייה של 14.2% בהשוואה לתחילת השנה, אז התיק עמד על 6.3 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, הכנסות המימון של החברה צמחו ב־10% ברבעון השני והסתכמו ב־357.5 מיליון שקל.

אבל כאן מסתיימות החדשות הטובות. כתוצאה מעליית הריבית במשק, כך שריבית הפריים כיום עומדת על 6.25%, הוצאות המימון קפצו בכמעט 42% והגיעו לכ־100 מיליון שקל, וההוצאות להפסדי אשראי זינקו פי 2.5 לרמה של 74.7 מיליון שקל. רוב ההוצאות האלו, 64 מיליון שקל, נגרמו כתוצאה מהלוואות שסווגו כ"עלות מופחתת". כלומר, הלוואות שמימון ישיר מאמינה שתתקשה לגבות בחזרה. הדבר הוביל לכך שהרווח הנקי נחתך בכמעט 52% והסתכם ב־35.7 מיליון שקל.

את עיקר הפגיעה הסבו ההלוואות המשלימות לרכישת רכבים, שנקראות הלוואות סולו, שכאמור, כנגדן אין בטוחה. הריבית הממוצעת על ההלוואות האלו, שהן צמודות למדד, הגיעה ל־9.6% ברבעון השני. שיעור נזקי האשראי של ההלוואות האלו הגיע ברבעון השני ל־10.8% בגילום שנתי. זו עלייה דרמטית משיעור של 4.5% בסוף 2022. גם שיעור נזקי האשראי בתיק ההלוואות לרכבים עלה מאוד, אך הוא עדיין נמוך. בסוף הרבעון השני הוא עמד על 3.5% בגילום שנתי, בעוד בסוף 2022 הוא עמד על 1.8% בלבד.


הריבית הגבוהה מעיקה על מימון ישיר,  הריבית הגבוהה מעיקה על מימון ישיר הריבית הגבוהה מעיקה על מימון ישיר,


כעת מימון ישיר פועלת לצמצם את פעילותה בתחום הלוואות הסולו. ואכן, ברבעון השני חולקו הלוואות כאלו בהיקף של 98 מיליון שקל, בעוד בתקופה המקבילה חולקו 199 מיליון שקל. בסוף הרבעון השני היקף הלוואות הסולו של מימון ישיר עמד על 1.1 מיליארד שקל, עלייה בהשוואה ל־837 מיליון שקל ברבעון השני של 2022. כיום היקף האשראי בפיגור עומד על 100 מיליון שקל, 10% מהתיק, ואילו 58.7 מיליון שקל מוגדרים ככשל אשראי.

וולף אמר ל"כלכליסט" כי "מימון ישיר לא הופתעה מההרעה בתוצאות האשראי, אבל הופתעה מההיקף ברבעון האחרון". הוא הדגיש כי "בחרנו לא לגלגל את כל עליית הריבית על הצרכנים". ואכן, הריבית הממוצעת בתיק עלתה ב־1% בין הרבעונים - שיעור משמעותי נמוך יותר מעליית הריבית במשק.

המשקיעים, שערים לכל אלו, שלחו את מניית החברה לירידה של כמעט 5% בפתיחת המסחר, והיא סיימה אותו בירידה של כ־2%. בכך השלימה מניית מימון ישיר ירידה של קרוב ל־50% ב־12 החודשים האחרונים, בעוד מדד ת"א־ביטוח ושירותים פיננסיים, שבו היא כלולה, ירד בכ־13%. וכך, אם באוגוסט שעבר נסחרה החברה בשווי שיא של 2.5 מיליארד שקל, הרי שכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 1.3 מיליארד שקל, מה שעדיין משאיר אצלה את התואר חברת האשראי החוץ־בנקאי הגדולה בישראל.

אולם על רקע ביצועי החסר החליט אלטשולר שחם, בית ההשקעות הגדול בישראל, לצמצם את החשיפה למימון ישיר. בסוף השבוע שעבר מכר בית ההשקעות מניות ב־45 מיליון שקל וירד מהחזקה של 5.6%, שהפכה אותו לבעל עניין, להחזקה של 2.05% בלבד.

המיזם המתחרה שבוטל

הריבית הגבוהה, שמקשה על מימון ישיר, מייצרת אתגרים לכל לשחקנים האחרים בתחום, ולאלו ששואפים להיכנס אליו. ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה ביטלו בנק הפועלים ויד 2 את המיזם המשותף שהחלו לגבש שנועד להעניק אשראי לרכישת רכבים.

הבנק ויד 2 חתמו על מזכר הבנות בתחילת 2022, והבנק אף גייס את אלייד, שמחזיקה ביבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס, למיזם, וכל אחד מהצדדים התחייב להזרים עשרות מיליוני שקלים. הם אף פנו לסוכנויות רכב כדי להתחיל לעבוד במהלך השנה הנוכחית. על פניו, מיזם כזה יכול היה לאיים על מימון ישיר, נוכח הגב הפיננסי החזק שלו והשותפות האסטרטגית עם יבואנית פולקסווגן ואודי, אולם בסופו של דבר המיזם לא החל לפעול. זאת בשל הריבית הגבוהה, שהפכה את התחום למסוכן יותר, וכן בשל שינויים פרסונליים ביד 2. בתחילת השנה החליף תומי שנפלד, מנכ"ל חברת הקופונים גרו לשעבר, את יבין גיל מור כמנכ"ל, והדבר תרם לביטול המיזם.

תגיות