אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התמהמהות היבואנים בשחרור מכוניות חדשות ממכס בנובמבר - תעשיר את קופת המדינה בדצמבר מכוניות חדשות במדבר נמל התעופה רמון | צילום: תומר הדר

בלעדי

התמהמהות היבואנים בשחרור מכוניות חדשות ממכס בנובמבר - תעשיר את קופת המדינה בדצמבר

קצב שחרורי הרכבים ממכס איטי ומונה רק מאות רכבים חשמליים בשבועיים האחרונים. לא ברור אם היבואנים ממתינים בגלל אופטימיות לשער הדולר או מצב המלחמה בעזה - מה שבטוח הוא שעד סוף דצמבר הרכבים ישוחררו ממכס כדי לחמוק מעליית מס הקנייה והמרוויחה העיקרית תהיה רשות המסים

27.11.2023, 12:58 | תומר הדר

שער הדולר הנמוך לא גרם ליבואני הרכב למהר ולשחרר את הסחורה שתקועה בנמלי ישראל - המשמעות היא שבחודש הבא קופת המדינה תתעשר במיליארדי שקלים. כך עולה מנתוני רשות המסים שהגיעו לידי "כלכליסט".

על פי עיקרי הנתונים, בשבוע שעבר שוחררו ממכס רק 2,166 מכוניות חדשות, יבוא של בערך 46.7 מיליון דולר - מתוכן רק 360 חשמליות. בשבוע שקדם לו, ה-12-17 בנובמבר, שוחררו ממכס רק 1,889 מכוניות שערך היבוא שלהן 38 מיליון דולר - מתוכן רק 274 חשמליות. בשבועות שקדמו לכך בנובמבר שוחררו ממכס רכבים בהיקפים שהיו אפילו יותר קטנים בגלל המלחמה, משמע זניחים. בכל מקרה- מדובר תרתי משמע בטיפה בים, אלפים בודדים של שחרורי מכוניות ממכס בזמן שבנמלי ישראל ממתינות נכון לרגע זה מעל 80 אלף מכוניות חדשות.

סירוב יבואני הרכב לשחרר ממכס מכוניות דווקא כעת לנוכח הירידות בשער הדולר מפתיע: בתחילת השבוע שעבר נשמעו בענף הרכב הישראלי הערכות לפיהן השבוע הקודם יהיה שבוע בו ישוחררו רכבים רבים ממכס, כלומר היבואנים ישלמו עליהם את מס הקנייה הנוכחי. בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על החשמליות מ-20% ל-35%. במקביל יעלה מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד מ-55% ל-83%. יבואני הרכב בדרך כלל מנצלים מצב זה, מחכים לדקה ה-90, משלמים למדינה את מס הקנייה לפני העלייה ואז מוכרים לציבור את המכוניות שכבר שוחררו ממכס לפי המחירון החדש והיקר. לסירוגין, היבואנים לוקחים מלקוחות מקדמות על מכוניות שבכל מקרה עמדו חודשים ארוכים במדבר ובנמלים – אך רושמים את המכוניות לתנועה בינואר ולכן הן נרשמות כ"מודל 2024".

לפי הערכות בענף הרכב, העובדה שהיבואנים שיחררו ממכס אלפים בודדים של מכוניות עד כה מצביעה על כך שגם בשבוע הנוכחי ישוחררו אלפים בודדים של מכוניות.

סירוב היבואנים לשחרר את המכוניות החודש עשוי לנבוע מכמה סיבות: אמונה שלהם ששער הדולר לא ישתנה משמעותית, מצוקה של שטחי אחסון מחוץ לנמלי ישראל, מחסור בהזמנות בגלל המלחמה שגורם להם לחכות עד הרגע האחרון עם תשלום מס הקנייה על המכוניות וחשש מפני שינוי מצב הרוח הלאומי בגלל התפתחויות במלחמה.

בכל מקרה המשמעות של שחרור ממכס של מאות ספורות של חשמליות בזמן שבנמלי ישראל ממתינות עשרות אלפי מכוניות חשמליות מצביע על ההיקף העצום של הבוננזה הכספית לה מצפים ברשות המסים בדצמבר השנה.

כפי שנחשף השנה ב"כלכליסט", בדצמבר 2022 שחררו יבואני הרכב 62.8 אלף מכוניות ש-16.6 אלף מתוכן היו חשמליות. מס הקנייה על רכב חשמלי עלה בינואר האחרון מ-10% ל-20%. כעת מס הקנייה יעלה מ-20% ל-35% על מכונית חשמלית וכמות המכוניות החשמליות שתקועות בנמלים נאמדת במעל 30 אלף מכוניות. בדצמבר 2022 שווי כל סוגי המכוניות ששוחררו ממכס בדצמבר היה 5.1 מיליארד שקל. שווי המכוניות החשמליות מתוך סך המכוניות ההוא היה 1.8 מיליארד שקל. היקף ההכנסות הכללי דאז היה 2.2 מיליארד שקל והיקף ההכנסות מהמכוניות החשמליות לבדן היה 350 מיליון שקל.

השנה היקף הכנסות המדינה בדצמבר לבדו נאמד כבר כעת בסכומים גבוהים יותר וגם מבנה ההכנסות ישתנה: בגלל העלייה הניכרת במס הקנייה על המכוניות הירודות, היקף ההכנסות מהן צפוי לתפוס חלק יותר משמעותי בעוגת ההכנסות של המדינה.

תגיות