אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלקום ומשק אנרגיה מקימות תאגיד למכירת חשמל; היעד - רבע מיליון לקוחות עד 2028 מונה חשמל | צילום: שאטרסטוק

סלקום ומשק אנרגיה מקימות תאגיד למכירת חשמל; היעד - רבע מיליון לקוחות עד 2028

החברות הודיעו כי הסלקום אנרג'י, המיזם המשותף שלהן למכירת חשמל ללקוחות פרטיים ומשקי בית, יהפוך לחברה עצמאית בבעלותן, בכפוף לאישור רשות התחרות. עוד הודיעו החברות כי ירכשו חשמל סולארי ממשק אנרגיה בהיקף של כ-500 מיליון שקל למשך 20 שנה

03.09.2023, 18:43 | עדיאל איתן מוסטקי

סלקום ומשק אנרגיה הודיעו היום (א') כי סלקום אנרג'י, המיזם המשותף שלהן למכירת חשמל ללקוחות פרטיים ומשקי בית, יהפוך לחברה עצמאית בבעלותן, במהלך שכפוף לאישור רשות התחרות. בנוסף לכך הודיעו החברות על רכישת חשמל סולארי ממשק אנרגיה בהיקף של כ-500 מיליון שקל למשך 20 שנה.

המהלך יכול לסמן את האופן שבו נרכוש חשמל בעתיד מספקי חשמל פרטיים – ולא מחברת החשמל, בתמורה להנחות בחשבון החשמל. עם זאת, הדרך להשלמת המעבר לספקים הפרטיים עוד ארוכה, ומרבית משקי הבית טרם יכולים להתחבר.

רוב מכריע שך משקי הבית משלם את חשבון החשמל לחברת החשמל. בשנים האחרונות מקדמת רשות החשמל את פתיחת שוק "מקטע האספקה", הכולל את ההתקשרות עם הלקוח ומנגנוני החיוב ומוערך ב-30-20 מיליארד שקל בשנה, לתחרות. השינוי הגדול ביותר בשוק אספקת החשמל צפוי להתרחש בשנת 2024, אז יוכלו ספקי החשמל הפרטיים לרכוש חשמל סולארי ישירות מיצרנים פרטיים, ולא בתעריף אחיד הנקבע על ידי חברת ניהול מערכת החשמל נגה. העסקה לרכישת החשמל של סלקום מידי משק אנרגיה היא דוגמה לכך.

עבור הצרכנים, לא מדובר בשינוי פיזי של כבלי החשמל או התשתית - אלו ימשיכו להיות מתוחזקים על ידי חברת החשמל. למעשה, מדובר בשינוי "על הנייר" בלבד. בתמורה לשינוי, החברות הפרטיות מציעות הנחה בחשבון החשמל, שנובע מהפער בתעריף אותו החברות משלמות בין שעות שיא הביקוש לחשמל לשעות השפל ומהיכולת להחזיק מתקני אגירת חשמל ולנצל את הפער במחירים בין השעות השונות.

מעבר להנחה, הצרכנים שירצו יוכלו בעתיד לרכוש חשמל "ירוק", כלומר כזה שמגיע מאנרגיות מתחדשות. גם פה לא מדובר ממש ברכישת החשמל מאנרגיות מתחדשות, שכן נותרת רשת חשמל אחת דרכה מזרימים את החשמל גם יצרני החשמל בתחנות הכוח בגז טבעי ופחם, וגם היצרנים הסולאריים. השינוי הוא ברמה החשבונאית, כך שחשבון החשמל של הלקוח המעוניין בחשמל ירוק ישויך למתקן אנרגיה מתחדשת.

בניגוד למשקי הבית, שרובם המכריע עדיין מחובר לחברת החשמל, לקוחות עסקיים גדולים כבר נהנים מספר שנים ממהפכת החשמל הפרטי, ומתחברים לאחת מיותר מ-30 חברות בישראל שמחזיקות ברישיון מספק. העסקים הגדולים נהנים מההנחות בחשבון החשמל, שיכולות להגיע עד לכ-10% מהתעריף של חברת החשמל.

למרות הציפיות, הדרך ליצירת תחרות בשוק אספקת החשמל במשקי הבית עוד ארוכה. בסלקום אנרג'י הציבו יעד של חיבור רבע מיליון לקוחות עד שנת 2028. על מנת שמשק בית יוכל להתחבר לאחד מהספקים הפרטיים, עליו קודם כל להחזיק במונה חכם, שכיום יש לכמה מאות אלפי משפחות.

חברת החשמל פורסת את המונים החכמים לפי תוכנית פריסה, אך משקי בית המעוניינים להתקין מונה חכם טרם השלמת הפריסה, יכולים לבקש מחברת החשמל להתקין את המונה בעלות של 265 שקלים. בעבר נשמעה ביקורת רבה על חברת החשמל על כך שקצב פריסת המונים החכמים איטית ומונעת תחרות. עם זאת, בשנה האחרונה הכפילה החברה את קצב הפריסה, וגם בשוק נראה כי מכירים בהגדלת קצב פריסת המונים. על פי התוכנית כעת, השלמת פריסת המונים החכמים לכל משקי הבית בישראל צפויה להסתיים בשנת 2028.

לאחר התקנת המונה החכם, הליך שניתן לעשות רק מול חברת החשמל, הליך המעבר כוללים בדיקות של חברת החשמל וחברת ניהול המערכת נגה, שיכולות להימשך כשלושה-ארבעה חודשים נוספים, לאחר התקנת המונה החכם. ברשות החשמל, הגוף הממשלתי המפקח על שוק החשמל בישראל ועל חברת החשמל, הדגישו בעבר כי מדובר בחבלי לידה של שוק חדש שמתפתח, ושזמני המעבר בין הספקים יצטמצמו משמעותית בעתיד.

תגיות