אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדבקה על הקריירה: ניר ברקת מרגיש קרוב אל הקמעונאים שר הכלכלה ניר ברקת. מרגיש קרוב אל הקמעונאים | צילום: דנה קופל

פרשנות

מדבקה על הקריירה: ניר ברקת מרגיש קרוב אל הקמעונאים

ברקת הולך שבי אחרי חיזורי הקמעונאים, אך ויתור על סימון מחירים עוד יתנגש ישירות ביומרות הפולטיות שלו 

18.09.2024, 07:02 | נורית קדוש

הלילה בחצות יסתיים פרק הזמן הקצר שהוקצב להערות הציבור ביחס לכוונת שר הכלכלה ניר ברקת לבטל את חובת סימון המחירים במדבקות על גבי המוצרים. למרות שעל פי דבריו, וחרף הכחשותיו, נראה כי ברקת נחוש להתכופף בפני הקמעונאים ולהיות שר הכלכלה הראשון שנכנע להם ולהעדיף את טובתם על פני טובת הציבור, ניתן עוד לנסות להשפיע באמצעות העברת התנגדות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. ההתנגדות אינה מתוך סירוב להתקדם ולעבור ממדבקות נייר לעולם הדיגיטלי, כפי שמציגים זאת ברקת וידידיו הקמעונאים. היא מבוססת על עובדות, שלפיהן בהיעדר מדבקות סימון על המוצרים, המחירים בישראל מזנקים ומשתנים בתדירות גבוהה, כפי שראינו באוקטובר האחרון, אז קיבלו הקמעונאים פטור מסימון בשל מחסור בעובדים. הריכוזיות בשוק המזון, כולל במקטע הקמעונאות שבו שולט מספר מצומצם של רשתות גדולות, עומדת ביחס הפוך לחולשתו של הצרכן הישראלי, שהופקר ומתמודד לבד מול גופי ענק, כשגורמי הגנת הצרכן ניצבים חסרי שיניים ומשאבים, והגדול שבהם, הרשות להגנת הצרכן, עובר לפעול לצד הקמעונאים.

לראיה, פחות מחודשיים מאז נכנס לתפקיד ראש הרשות קובי זריהן, שמונה על ידי ברקת חרף טענות של עמותת "הצלחה" שלפיהן נפלו פגמים במינויו, מיהר זריהן לפרסם את התוכנית לביטול סימון המחירים להערות הציבור, כאילו מדובר בנושא הבוער והדחוף ביותר הניצב על שולחנו. לא הונאות קשישים ולא הפקעות מחירים, אלא מתן כלים לקמעונאים לדריסת הצרכן. באופן חריג, אך לא מפתיע, ברקת שמוציא הודעות לעיתונות על כל צעד ופגישה, ומצייץ בלי סוף - נמנע מלחשוף את המהלך. הרשות לא פרסמה הודעה לעיתונות והעדיפה לקבור את הכוונה לפגוע בציבור באתר האינטרנט שלה, בסוף אוגוסט, כשהציבור נמצא לקראת סיום חופשת הקיץ ובהיערכות לפתיחת שנת הלימודים.

אפשר לחשוד שכמיליארדר ברקת מרגיש קרוב יותר אל הקמעונאים - שחלקם, כמו בעל השליטה ברשת השנייה בגדולה בישראל, רמי לוי, הפכו גם הם מיליארדרים. מה לו ולצרכן הפשוט, שמשווה מחירים בסופרמרקט? הקמעונאים יודעים איך לקרב אותו אליהם, וכאנשי מכירות טובים הם גם יודעים שכיזם לשעבר ומשקיע בהייטק, הכי נכון לדחוף לו שינויים טכנולוגיים ולמכור לו שהמהלך יחלץ את הצרכן הישראלי מהמדבקות המיושנות שהביא שר התעשייה והמסחר נתן שרנסקי, אי אז בממשלת נתניהו הראשונה.

ברקת מוקסם מהם, ואף על פי שהוא טוען בכל הזדמנות שאינו חייב דבר לאף אחד, הוא בחר להקים איתם קבוצת ווטסאפ מעל ראשה של הממונה על התחרות מיכל כהן, בעודה חוקרת אותם. טוב שהוא לא שומע מה הם אומרים עליו בשיחות סגורות.

לברקת יש יומרות פוליטיות גדולות והוא שואף בעתיד להיות ראש הממשלה. לכן הצפת הרשות להגנת הצרכן בהתנגדויות של הציבור אולי תבהיר לו שלא כדאי לו להיות זה שפוגע במצביעיו הפוטנציאליים כדי להתחבב על הקמעונאים. בליץ התנגדויות כזה אולי יגרום לו לשנות כיוון ולפעול לגניזת המהלך, שרשמית טרם התקבל. לברקת עוד יש הזדמנות להיזכר כמי שאי אפשר לנצל אותו, וכשר שבלם את ניסיון הפגיעה בציבור הצרכנים.


תגיות