אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

קופרה פורמנטור בגרסה הירוקה - הדלק נחסך יחד עם הרגש

קופרה פורמנטור פלאג אין הייבריד נראית מרשימה, תא הנוסעים טוב והתיאום בין המערכת החשמלית והלא חשמלית מצוין. ההגה והבלמים מתאמצים לחקות את הפורמנטור האמיתי אבל לשווא, הם לא מצליחים להוציא חיוך מהנהג

31.07.2023, 06:30 | תומר הדר

נפלנו בקלישאות, כבר שנים שיש לנו בלב נקודת תורפה לקופרה, כי קופרה היא מה שאלפא רומיאו מודרנית היתה צריכה להיות: יצרנית שסוחבת מהמחסן חלקים של יצרנית אחרת, נושפת עליהם קסם ומוציאה מכוניות ספורטיביות בכל קטגוריה. מכונית משפחתית? של קופרה היא משפחתית דיספונקציונלית. רכב כביש־שטח? של קופרה מטורלל. נכון, בדרך יש מכשולים: קופרה מוציאה מכוניות שלפעמים מדברות לקהל שנמשך למכוניות מצועצעות, קופרה מספרת סיפורים על לב ספרדי כשההנדסה היא גרמנית, אבל כל אלה לא משנים: סיאט הספרדית, שהיא החברה הכי קרובה לקופרה במבנה הדנ”א, נמצאת בדרך לייצר מכוניות שיתופיות, חשמליות, אנמיות ונטולות אופי. קופרה מעדיפה להשתולל כל עוד אפשר. וכעת מגיעה לישראל קופרה פורמנטור עם ניחוח סביבתי, קוראים לה VZE והיא מיועדת למי שרוצה לנהוג בפורמנטור, כזה שמבהיל לפעמים את השכנים, אבל גם ליהנות מרכב פלאג אין הייבריד.

מי בכלל צריך קופרה פלאג אין הייבריד? האם למישהו משנה שהקופרה פורמנטור היא פלאג אין הייבריד? אחרי הכל, ההנעה שלה היא קדמית בלבד, לגרסה הבכירה של פורמנטור יש הנעה כפולה ומנוע עצבני עם טורבו, אבל קופרה, כמו טויוטה, כמו פיג'ו, כמו רבים וטובים, צריכה מכונית פלאג אין הייבריד, כזו שבעיר נוסעת בכוח חשמל ומחוץ לעיר, מכיוון שזו קופרה, נוסעת בכוח עצבים. המתכון של קופרה מוכר: מנוע בנזין, הפעם בנפח 1.4 ליטרים שמפיק 150 כוחות סוס, לצדו מנוע חשמלי שמפיק 107 כוחות סוס וניתן לטעינה משקע חשמל. הטעינה לוקחת שעות כמובן, הקופרה מסוגלת לנסוע בערך 45 ק"מ בעיר בכוח חשמל, לחסוך דלק עבור קהל שלא ברור האם בכלל רוצה לחסוך דלק. אבל לקופרה יש גימיק: היא לא פלאג אין הייבריד, היא פלאג אין הייבריד ספורטיבית, כלומר המנועים שלה עובדים ביחד (כמו בעצם בכל מכונית פלאג אין הייבריד), מוציאים יחד 245 כוחות סוס.

לקופרה יש כמה מצבי נהיגה: ספורטיבי, רגוע, ספורטיבי מאוד. במצב ספורטיבי מאוד היא משמיעה רעש מלאכותי מהרמקולים של מערכת השמע, זה פתטי. פורמנטור פלאג אין הייבריד היא מכונית כבדה מקופרה פורמנטור רגילה, אז היא מאיצה ל־100 קמ"ש בערך בשבע שניות, במונחים של היום זה לא הרבה. הכוח עובר רק אל הגלגלים הקדמיים, פורמנטור משלימה נהיגה עירונית כמעט בחוסר רצון, היא נוסעת בשקט בכוח חשמל בלבד, היא עושה בדיוק את מה שצריך, אבל הנסיעה בעיר נוקשה. פורמנטור בגרסאות הבכירות היא מכונית נוקשה למדי, כך היא צריכה להיות וזו פשרה בהחלט מקובלת לנוכח העובדה שהיא מיועדת לתקוף כבישים, אבל אי אפשר שלא לחוש: בעיר לא ברור מי בכלל רוצה לנהוג במכונית שמשתדלת לעשות חיקוי של עירונית שקטה וחשמלית ורק ממחישה שכל חוויית הנהיגה העירונית בה היא פשרה לקראת הדבר האמיתי.

תא המטען קטן ביחס לפורמנטור רגיל, צילום: טל סער תא המטען קטן ביחס לפורמנטור רגיל | צילום: טל סער תא המטען קטן ביחס לפורמנטור רגיל, צילום: טל סער

הדבר האמיתי מגיע: כבישי הצפון, טבריה למבוא חמה, מבוא חמה למעלה לגולן. כאן פורמנטור חיה. מצב ספורט קיצוני, קופרה נוהמת דרך הרמקולים, זה מטופש אבל זה מדרבן. כאן אפשר להבין מדוע יש לה הנעת פלאג אין הייבריד, זו מכבסת מילים בלבד, למעשה זה פשוט תגבור מאוד משמעותי לכוח של מנוע הבנזין הצנוע. כמעט בכל מצב פורמנטור חזקה. מאוד חזקה. המערכת החשמלית והמערכת הלא חשמלית עובדות יחד בתיאום מצוין. מערכת העברת ההילוכים קצת פחות, לפעמים כשרוצים להוריד הילוך ולגרום למנוע הבנזין לצרוח, המערכת מחליטה שהגיע הזמן לשמור על כדור הארץ. רק מי שבאמת רוצה לסחוט מפורמנטור את המקסימום יחוש זאת, ומי שרוצה לסחוט ממנה את המקסימום עשוי לא לקנות פלאג אין הייבריד. אם לא הובן, אולי זו מחמאה: היא נותנת הכי הרבה ספורטיביות שהיא יכולה בהתחשב בקהל היעד. כבר אמרנו: זו המכונית שאלפא רומיאו היתה צריכה להיות.

פורמנטור עולה למבוא חמה ואז יורדת ממבוא חמה. אין הרבה מכוניות שכדאי להגיע איתן לגולן, ואז לעלות את הכביש ואז לרדת, ואז שתייה, ואז שוב לעלות ולרדת. היא מכונית מהירה מאוד, אבל לא מושלמת. הבעיה טמונה בעובדה שיש פורמנטורים יותר ראויים. כדי לייצר מכונית מהירה, אי אפשר להסתפק רק בזינוק ל־100 קמ"ש בתוך שניות ספורות, את זה חשמליות רבות יכולות לעשות. צריך תחושה, צריך רגש, ואת אלה דווקא גרסת הפלאג אין הייבריד של פורמנטור מעניקה יחסית בקמצנות, במיוחד ביחס לגרסה הבכירה של פורמנטור ואגב גם ביחס לגרסה הבסיסית, זו שאפשר אפילו למצוא בליסינג.

האשמה היא בהגה ובבלמים, הם עושים הכל כמו שצריך אבל הם עושים כמיטב יכולתם לתת חיקוי סביר של הדבר האמיתי. הבלמים אינם נושכים במלוא העוצמה בגלל שבדרך אל הנהג יש כנראה אינספור מערכות סיוע ואגירת אנרגיה. ההגה חד להפליא אבל התחושה ממנו פחותה, אולי בגלל שגם כאן יש כוחות חשמליים שמסתננים אל הגלגלים הקדמיים. ואגב מסתננים, חשמל פירושו כוח מיידי, כוח עוקר צמיגים מאספלט, את זה יש לפורמנטור בכמויות, אבל כדי לקבל חיוכים מנהגים שמבינים באמת, צריך תחושה בהגה. גם כאן, מי שנכנס לראשונה לפורמנטור עם מטרה ברורה לחסוך דלק יחוש שמדובר ברכב ספורטיבי. מי שטעם פורמנטור אמיתי יחוש שמדובר בגרסת איכות הסביבה של הדבר האמיתי.

עוד נקודות חשובות שקל לפספס כשנוהגים בפורמנטור: תא הנוסעים טוב. כמו כל פורמנטור, יש נטייה להצטעצעות: המושבים מזכירים רובוטריקים שחובקים את הנהג, מסך המגע עם בקרות המזגן מעצבן, תא המטען קטן ביחס לפורמנטור רגיל, כל היתר עדיין ממוקד נהג, אגב זו מחמאה.

פורמנטור פלאג אין הייבריד מסיימת נסיעה שמעוררת מחשבות על מהותה של המכונית. ראשית, עוד מעט היא תהיה יקרה. יש לנו פחות מחצי שנה עד שמס הקנייה על מכונית פלאג אין הייבריד יעלה בישראל בחדות. אבל מעבר לכך, האם לגרסת פלאג אין הייבריד של רכב שנולד לעשות צרות יש הצדקה? פורמנטור בכיר ומשובח עם הנעה כפולה עולה 270 אלף שקל. פורמנטור ידידותי לסביבה עולה 246 אלף שקל וחוסך בדלק, אבל גם בתחושות. למי שמחפש חלופה לשלל מכוניות פלאג אין הייבריד משמימות, כזו שניתן לקחת לכביש מתפתל ולהסתכל בכיוונה בחניה רגע אחרי כיבוי המנוע, פורמנטור תתאים מאוד. למי שמחפש רכב כביש־שטח ספורטיבי מדויק, יש חלופה הרבה יותר טובה והיא אפילו נמצאת באותו אולם תצוגה.

קופרה פורמנטור VZE

מנוע: בנזין, נפח: 1,395 סמ"ק. הספק מרבי 150 כ"ס, מומנט מרבי 25.4 קג"מ. חשמלי: 107 כ"ס

ביצועים: מהירות מרבית 210 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש 7.0 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 66 ק"מ לליטר. נתוני מבחן:14.4 ק"מ לליטר

בטיחות: 10 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. קבוצת זיהום: 2

מחיר: 246 אלף שקל

תגיות