אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נלחמים ביוקר המחייה - מפחיתים מס על קניות ברשת אריה בן שמואלי מנכ"ל משיק | צילום: באדיבות משיק

דעה

נלחמים ביוקר המחייה - מפחיתים מס על קניות ברשת

האינפלציה שחוצה גבולות הופכת רבות מהרכישות באינטרנט לפחות כדאיות, במיוחד כשמדרגת תשלום המכס עומדת על 75 דולר, ומונעת מהצרכן המקומי ליהנות מהחופש לבחור ולקנות נכון

14.10.2022, 08:26 | אריה בן-שמואלי

חגי תשרי של ספטמבר/אוקטובר כבר מאחורינו, אבל חגי הקניות הבינלאומיים של נובמבר, טומנים בחובם הזדמנויות לחגיגת קניות טראנס-אטלנטית במחירים זולים משמעותית מאלו שמתינים לצרכן המקומי על המדפים בארץ. משרוכי הנעליים ועד ברזי האמבט: מוצרי הצריכה השונים יקרים בישראל, ורק מוסיפים להתייקר באופן שחוצה קטגוריות מוצרים ומעמיס על הכיס.

ימי הקניות הבינלאומיים שהפכו זה מכבר לחגיגות שופינג גם בישראל, מספקים הזדמנות לשים יד על מבצעים נחשקים בקטגוריות שונות, כמו מוצרי חשמל לבית, משחקים וצעצועים לילדים, ביגוד והנעלה וכיו"ב. ואולם, מדרגת תשלום המכס הנוכחית, העומדת על 75 דולר, הופכת רבות מהרכישות לפחות כדאיות, ומונעת מהצרכן המקומי ליהנות מהחופש לבחור ולקנות נכון.

ישראל נחשבת ל"מעצמת קניות באינטרנט", מגמה שהתחזקה משמעותית מאז פרוץ נגיף הקורונה שהרחיק את הצרכנים מהמדפים הפיזיים והנגישה להם את הקניות המקוונות. בהקשר זה ניתן לומר כי בליץ חגי הקניות של נובמבר, ובהם "יום הרווקים הסיני", "בלאק פריידיי", "סייבר מנדיי" וכיו"ב, מפנה את הזרקור לבעיה שמעסיקה את מי שבוחר בשופינג און-ליין גם בשאר ימות השנה – מדרגת המכס שמציבה מכשול בפני כדאיות הרכישות ומעמידה את האטרקטיביות של העסקאות בספק.

בימים בהם האינפלציה דוהרת לא רק בישראל אלא באופן חוצה מדינות, הרי שתקרת המכס שנקבעה בזמנים אחרים, "נמוכה" מכדי להכיל מוצרי צריכה רבים ופופולאריים- שהתייקרו משמעותית גם מעבר לים. במצב העניינים החוקי כיום, הזמנה מחו"ל הופכת כל אחד מהצרכנים הפרטיים ל"יבואן קטן", ומתוך כך - לחייב בתשלום מסים. אדם פרטי שערך הזמנתו עד 75 דולרים, פטור מתשלום מיסים, פרט למוצרי אלכוהול וטבק שממוסים מהדולר הראשון. כשמחיר ההזמנה גבוה מ-75 דולר, הקנייה מחייבת בתשלום מע"מ, ובקטגוריות מוצרים מסוימות, גם בתשלום מס קנייה ומכס המוטל על מוצרים מסוימים שיובאו ממדינות עימן אין לישראל הסכמי סחר.

לאחרונה הצהיר שר האוצר אביגדור ליברמן, כי הנחה את רשות המסים להגדיל את תקרת הסכום עליו יחול פטור ממס על יבוא של חבילות מאתרים בין-לאומיים, מ-75 דולר ל-300 דולר. מתוך הפרסומים סביב יוזמה זו עולה כי התכנון הוא שהפטור יינתן רק למוצרים בשווקים ריכוזיים שנשלטים על ידי יבואנים בלעדיים הנהנים מ"רווחיות פרועה", בכדי לפתוח אותם לתחרות ולהוריד מחירים. בהקשר זה, הצהירה רשות המסים כי היא בוחנת לאילו תחומים בדיוק יוענק הפטור, כשהמטרה היא לא לפגוע בענפי יצור מקומיים.

ואכן, כמו בכל רפורמה, גם משינויי מדרגות המס, בצד המרוויחים - קהל הצרכנים - צפויים גם נפגעים: היבואנים והיצרנים המקומיים, התעשייה הישראלית והעסקים הקטנים, שיצטרכו להוזיל מחירים על מנת להמשיך ולהתקיים בשוק שתנאיו אינם שווים, שכן העסקים המקומיים מחוייבים במע"מ על עסקאותיהם, בעוד מתחריהם בחו"ל יהיו פטורים ממנו. ואולם, במציאות הנוכחית, בה נהנית המדינה מעודף בהכנסות ממסים טוב יהיה אם יינקט צעד משמעותי שיפחית את נטל המס באופן שוויוני ויאפשר לצרכן המקומי ליהנות מרכישת טובין במחירים זולים יותר. אף שמהלך מסוג זה יפגע במידה מסוימת בעסקים המקומיים, בתמונה הרחבה הוא יסייע להפחתת יוקר המחיה עבור אזרחי ישראל.

כחברת ייעוץ בינלאומית העוסקת ברכש ובשרשרת האספקה, הנתונים לא משקרים מחירי הסחורות בכלל קטגוריות המוצרים נמצאים במגמת עלייה, האינפלציה דוהרת כנתון כלל עולמי, אבל לכל סחורה שבמחסור או בביקוש קיים שוק חלופי שמציע מחירים אטרקטיביים ותחרותיים יותר. הפתרון לעלייה העקבית והרוחבית במחירי המוצרים במשק, לא מצוי רק בהנגשת "הייבוא הפרטי" לצרכנים, ועדיין רחוקה הדרך ל"עולם צרכני גלובלי חדש". עם זאת, האפשרות להזמין מוצרי צריכה שונים מאתרי קניות בינלאומיים כדוגמת איביי, עלי אקספרס, אמזון ונוספים, מהווה נדבך חשוב נוסף בדרך לשוק הוגן ותחרותי.

אז האם העלאת מדרגת המכס אכן תשפיע על יוקר המחיה? התשובה לכך נעוצה בין השאר בהתנהגות הצרכנית של הקהל המקומי. מצד אחד, זה יאפשר לישראלים לרכוש מוצרים הנמכרים מעבר לים במחיר זול יותר מאשר בארץ, וגם יגדיל את היצע המוצרים בכל קטגוריה - לכאלו שכיום אינם נמכרים בישראל. מצד שני, צעד כזה גם יגדיל את הפיתוי לרכוש מוצרי צריכה מיותרים, על חשבון ההכנסה החופשית הפנויה. את חופש הבחירה מה נחוץ ומה משתלם, הגיע הזמן להותיר בידיים של הצרכנים.

אריה בן-שמואלי הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הבינלאומית משיק Mashik







תגיות