אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלחמה פגעה ברווח של ישראייר, למרות הכנסות שיא שנתיות מטוס של ישראייר | צילום: דני שדה

המלחמה פגעה ברווח של ישראייר, למרות הכנסות שיא שנתיות

חברת התעופה עתידה לרשום רווח של 18-16 מיליון דולר בסיכום 2023, לעומת 21 מיליון דולר בשנה הקודמת; ההכנסות הגיעו לשיא של 391 מיליון דולר, ולמרות שנפגעה מהשפעות המלחמה - הירידה החדה שצפתה ישראייר בהכנסות לא התממשה במלואה

03.03.2024, 15:39 | אמיר פרגר

למרות הפגיעה של מלחמת חרבות ברזל בפעילותה, חברת התעופה ישראייר תסיים את שנת 2023 עם הכנסות שיא.

לאחר שבשבוע שעבר הציגה את נתוני השיא שרשמה בעקבות המלחמה בחודשים ינואר ופברואר, הציגה ישראייר הבוקר (א') דיווח מקדים בדבר תוצאותיה בסיכום 2023. לפיו, למרות החששות מפגיעה בתחילת המלחמה, תסיים הקבוצה את השנה עם הכנסות שיא ותחלוף בכך על פני השיא הקודם שנרשם ב-2022.

בכך מצטרפת ישראייר לאל על, שדיווחה בסוף השבוע על הכנסות שיא ב-2023. עם זאת, בעוד אל על נהנתה ברבעון הרביעי מהשפעות המלחמה, ישראייר, אף שהתאוששה מכך בהמשך, ספגה פגיעה בשבועות הראשונים של המלחמה.

הכנסותיה של ישראייר צפויות להסתכם ב-391 מיליון דולר, צמיחה של 10% ביחס לשנת 2022. הרווח הגולמי יסתכם בטווח של 61-59 מיליון דולר, עלייה של 8% ביחס ל-2022. עם זאת, הרווח הנקי צפוי לרדת, בעיקר בעקבות המלחמה, ולהגיע ל-16 עד 18 מיליון דולר, לעומת 21 מיליון דולר ב-2022.

כיוון שמדובר בתוצאות מקדמיות, בישראייר לא סיפקו הסברים בנוגע אליהן, ואלה יפורטו במסגרת הדוחות השנתיים שעל אודותם תדווח בשבועות הקרובים.

בדוחותיה לסיכום תשעת החודשים הראשונים שבהם נרשמו הכנסות של 342 מיליון דולר תוך שיפור של 16% מהתקופה המקבילה ב-2022 הסבירה זאת ישראייר בעלייה בביקושים, למול השפעת התפרצות זן האומיקרון של נגיף הקורונה בתחילת 2022 שפגעה בהם, לצד הגדלת היצע המושבים, הטמעת מערכות טכנולוגיות ופיתוח תחום התיירות בפעילות החברות הבנות שלה.

כיוון שנתוני תשעת החודשים הראשונים של 2023 כבר פורסמו, מתוצאותיה השנתיות של ישראייר ניתן ללמוד על פעילותה ברבעון הרביעי ועל היקף הפגיעה שספגה בו כתוצאה מהמלחמה. בעוד ב-2022 נרשמו ברבעון האחרון של השנה הכנסות של 143 מיליון דולר, ברבעון המסכם של 2023, שבסמוך לתחילתו פרצה המלחמה, צפויות הכנסותיה של ישראייר להגיע ל-49 מיליון דולר בלבד, עם רווח גולמי של 11-9 מיליון דולר לעומת 50 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה צפויה ישראייר לרשום הפסד של 5-3 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-7 מיליון דולר במהלך החודשים אוקטובר – דצמבר בשנה הקודמת ולאחר רווח של 21 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2023.

בכך נבדלת ישראייר מאל על, שנהנתה ברבעון האחרון של השנה מזינוק של 21% בהכנסות ל-678 מיליון דולר, ומרווח של 40 מיליון דולר לעומת 7 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל של 2022. זאת בעקבות פעילותה הכמעט בלעדית, בעקבות המלחמה, בקווי הטיסה הארוכים שמייצרים תמורה גבוהה יותר מאלו הקצרים שבהם ישראייר פועל.

אל על, שהקפיצה את מחירי הטיסות ברקע הפסקת הפעילות בארץ של יתר חברות התעופה הגדולות, הרוויחה גם מעלייה בהיקף המטענים שהובילה ומהעלאת המחירים שלה גם באפיק הזה. שאת 2023 סיימה אל על עם הכנסות של 2.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 117 מיליון דולר, תוך שיפור של 16% ו-7% בהתאמה ביחס ל-2022.

בשלביה הראשונים של המלחמה העריכו בישראייר שבעקבות המלחמה ההכנסות עד לסוף חודש ינואר יעמדו על כשליש מההכנסות בתקופה מקבילה בשנה שגרתית.

ישראייר אמנם ספגה פגיעה כלכלית ברבעון הרביעי, אך התחזיות לא התממשו במלוא עוצמתן. בנובמבר, בעת פרסום דוחות הרבעון השלישי, דיווחה החברה כי באוקטובר רשמה ירידה של 5% בלבד בכמות הנוסעים מאז תחילת המלחמה. בנוסף, באמצע חודש דצמבר דיווחה ישראייר שהיקף מכירותיה בחודש זה כמעט כפול מהיקפו בנובמבר, כי היא צפויה לשבור שיא בהיקף המכירות, וכן כי למרות המלחמה היא צפויה לשבור השנה את שיא כל הזמנים בתולדותיה בכמות הנוסעים שהטיסה בנתב"ג.

בחודשים ינואר ופברואר הגיעה כמות הנוסעים שהובילה ישראייר ל-108 אלף – עלייה של 15% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ושיא כל הזמנים. כשבמבט לעתיד, בישראייר הפגינו ביטחון בהמשך המגמה וציינו כי החברה: "לא צופה האטה בביקושים, על רקע פגיעה בהכנסה הפנויה, כתוצאה מהמלחמה, בשל הצורך הבסיסי לצאת לחופשה".

על אף הירידה בתנועת הנוסעים בשבועות הראשונים של המלחמה, ישראייר נהנית כתוצאה ממנה משורת נסיבות שתומכות בצמיחתה. בין היתר נהנית ישראייר מירידה חדה בהיקף פעילות החברות הזרות שטסות לישראל וממנה, וכחלק ממנה גם הפסקת התחרות מצד החברות הטורקיות.

טורקיה הייתה היעד המוביל בטיסות מנתב"ג במחצית הראשונה של 2023 עם 10.5% מתנועת הנוסעים, כשטורקיש איירליינס הובילה 5.8% מהנוסעים באותה התקופה.

בנוסף נהנתה ישראייר מירידה משמעותית בתנועת נופשים ישראלים לסיני, והפסקת פעילות אוניות שיט התענוגות בנמלי ישראל, כשבמקביל מרבית בתי המלון בירושלים, סובב כנרת וים המלח מארחים מפונים ולכן לא היו פנויים לנופשים הישראלים, כך שהנופשים הישראלים פנו אליה בחיפוש אחר חלופות.

בנוסף, בשל אירוח מפונים באילת, יכלה החברה לצמצם את היקף הטיסות שלה לעיר הדרומית ולהפנות את המטוסים וצוותי הטיסה לפעילותה הבינלאומית.

לצד פעילות התעופה שלה, ישראייר מחזיקה בשורה של חברות בת ומותגי משנה, שביניהן סקי-דיל, דיזנהאוז, נתור, שביל הזהב, קרוז תור וטיק-טיק. בנוסף מחזיקה ישראייר ב-50% מ-Bird Aviation שמעניקה שירותי תחזוקה למטוסי סילון.

ישראייר נשלטת על ידי רמי לוי באמצעות חברת "שי אודם" (37%%) המשותפת לו ולשלום חיים ובאמצעות רמי לוי שיווק השקמה (21%)



תגיות