אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפקט גולן טלקום? כדור ההתייקרויות בשוק הסלולר בכלל בידיים של אקספון | גטי

פרשנות

אפקט גולן טלקום? כדור ההתייקרויות בשוק הסלולר בכלל בידיים של אקספון

לאחר שנים ארוכות של חבילות גלישה במחירי רצפה ושחיקת רווחיות, מזנקות המניות של סלקום ופרטנר בתגובה להעלאת מחירי החבילות של גולן טלקום. ואולם את הטון יקבעו בכלל יריב לרנר וקרן כלירמרק, רוכשי אקספון

25.10.2021, 16:59 | רועי ברגמן

מניות חברות התקשורת סלקום ופרטנר מזנקות במסחר בבורסה בתל אביב ללא כל דיווח שלהן או שינוי רגולטורי משמעותי בימים האחרונים. 


קראו עוד בכלכליסט:

הטריגר לשינוי החד נובע מההודעה של גולן טלקום, החברה־הבת של סלקום, לכ-15 אלף לקוחות על התייקרות החבילות ב־20%, מ־24.9 שקל בחודש ל־29.9 שקל בחודש. 


מדובר בעליית מחירים לחלק קטן במיוחד מלקוחות קבוצת סלקום כולה, אך היה מספיק בכך כדי להצית את התקווה של המשקיעים בשוק התקשורת מסיומה של מלחמת המחירים בענף, ששחקה את הרווחיות בו לרמה אפסית. 

האם התקווה הזו אכן בעלת אחיזה במציאות? בשוק התקשורת הדעות חלוקות. חלק מהגורמים אליהם פנה "כלכליסט" ציינו כי עליות מחירים נקודתיות אכן מתבצעות מדי פעם, אך עבור לקוחות חדשים החבילות שמציעות היום החברות עדיין מייצגות מחירי רצפה. כך למשל בגולן טלקום ניתן למצוא חבילה "בסיסית" של 100 דקות שיחה, הודעות טקסט ללא הגבלה וחבילת גלישה של 200 מגה־בייט ב־16.80 שקל. חבילות כבדות יותר, נמכרות במחירים של 29.9-44 שקל. 


רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, צילום: אוראל כהן רן גוראון, מנכ"ל פלאפון | צילום: אוראל כהן רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, צילום: אוראל כהן


אצל רמי לוי תקשורת ניתן למצוא חבילה של 200 ג'יגה־בייט לגלישה ב־25 שקל לחודש ובאקספון 018 ניתן לרכוש שני קווים עם חבילה של 150 ג'יגה־בייט במחיר של 60 שקל לחודש "קבוע לכל החיים".

המלחמה בעיצומה

הצעות המחיר הזולות מעידות על כך שהחברות עדיין לא ממהרות לייקר את החבילות עבור לקוחות חדשים ומלחמת המחירים עדיין חיה ובועטת. גם העלאות המחירים ללקוחות קיימים לא גורפות מספיק כדי להצביע על שינוי המגמה העמוק שאליו השוק שואף. התקווה האמיתית של החברות מגיעה בכלל משיווק חבילות דור 5 במחיר גבוה יותר מהחבילות הקיימות. בדיקה באתרי החברות השונות מעלה כי פערי המחירים בין חבילות דור 4 לחבילות דור 5 נעים בטווח שגבוה מ-25%. החבילה הפופולרית ביותר שמציעות החברות הגדולות נמכרת בעלות של 49.90 לחודש, בעוד חבילות דור 4 נמכרות לרוב במחיר שנמוך ב-10 שקלים.


 אבי גבאי, מנכ"ל סלקום , צילום: אלכס קולומויסקי אבי גבאי, מנכ"ל סלקום | צילום: אלכס קולומויסקי  אבי גבאי, מנכ"ל סלקום , צילום: אלכס קולומויסקי

ההצדקה לשוני במחירים בין החבילות נובעת משני גורמים עיקריים: הראשון הוא נפח הגלישה שבחבילות דור 4 נע סביב 150–250 ג'יגה-בייט לחודש בדרך כלל ובחבילות דור 5 מתחיל לרוב ב־500 ג'יגה־בייט. הגורם השני הוא איכות הרשת. הדור החמישי בסלולר מבטיח גלישה בקצבים מהירים הרבה יותר ולמעשה מהווה את קפיצת המדרגה הטכנולוגית המתבקשת, אלא שנכון להיום השוק בישראל רחוק שנות אור ממיצוי הפוטנציאל המלא של הדור החמישי: הדור הרביעי עדיין מספיק בהחלט לצרכים הנוכחיים של המשתמשים, כשבנוסף לכך רק מעט מכשירים בשוק תומכים בדור 5. 

לכך אפשר להוסיף את העובדה שפריסת הרשת החדשה עדיין בחיתוליה: כרגע, הכיסוי של הדור החמישי רחוק מלספק את הלקוחות בכל הארץ, כך שגם מי שרכש חבילת דור 5 ומחזיק במכשיר מותאם לה גולש ברוב המקרים בדור 4. כלומר, חבילות דור 5 שמשווקות היום החברות הן בעיקר גימיק שדרכו מתבצעת עליית מחירים.

שחיקה מתמשכת

מאז כניסת גולן טלקום ו־HOT מובייל לשוק הסלולר ב־2012 סובלות חברות הסלולר משחיקה נמשכת שמתבטאת בירידה בהכנסה החודשית הממוצעת מלקוח. החברות לא זיהו נכון את המגמות בשוק וקיוו כל הזמן שהמחירים יגיעו לשיווי משקל, אך מתחרים אגרסיביים כמו אקספון גררו אותם למטה משם, במחירי הפסד שהתבררו מאוחר יותר (אקספון דיווחה לבית המשפט על הפסדי עתק במסגרת הבקשה להקפאת הליכים). ברבעונים האחרונים מסתמנת התייצבות מסוימת שנובעת בין השאר משיווק חבילות דור 5, שכאמור נחשבות ליקרות יותר.


רמי לוי , צילום: אוראל כהן רמי לוי | צילום: אוראל כהן רמי לוי , צילום: אוראל כהן


אז מה הביא בכל זאת את מניות סלקום ופרטנר לזנק היום? סבינה לוי, אנליסטית התקשורת של לידר שוקי הון, מצביעה על שני אירועים עיקריים. "אין ספק שההודעה של גולן טלקום היא חיובית לשוק, הסובל במשך תקופה ארוכה מסביבת מחירים נמוכים ומתחרות מוגבר- מה שבא לידי ביטוי הן בתוצאות של החברות הוותיקות והן באלה של השחקנים החדשים יותר", היא אומרת. "לא ניתן להתעלם גם מעיתוי המהלך של גולן, שמגיע על רקע ההתפתחות בנוגע לאקספון, שבעקבות כניסתה של כלירמרק עשויה להפוך לשחקן מתון יותר שימקד את מירב תשומת הלב בשיפור תזרים המזומנים".

לוי מתייחסת בכך להסדר הנושים בחברת אקספון 018 מרתון, במסגרתו תעבור השליטה בחברה מידי חזי בצלאל לידי איש העסקים יריב לרנר וקרן כלירמרק. הרוכשים החדשים חתמו על הסכם שיתוף רשתות חדש מול סלקום, במסגרתו יופחתו התשלומים שמעבירה אקספון לטובת הרשת המשותפת במאות מיליוני שקלים לאורך תקופת ההסכם (10 שנים), הכולל סעיף שמאפשר להם למכור בעתיד את אקספון לסלקום בתמורה ל-130 מיליון שקל - מהלך שיידרש לקבל את אישור רשות התחרות ומשרד התקשורת.


חזי בצלאל, עמית שעל חזי בצלאל | עמית שעל חזי בצלאל, עמית שעל


הרכישה של אקספון על ידי לרנר וכלירמרק מבטיחה את קיומו של שחקן נוסף בשוק התקשורת, אחרי שבאוגוסט 2020 הוא התכווץ עם רכישת גולן טלקום על ידי סלקום. אקספון נחשבה, גם על ידי רשות התחרות, למחוללת התחרות אחרי גולן. 

עם זאת, כפי שטוענת לוי מלידר, הרוכשים החדשים, בניגוד לבעלים הקודם בצלאל, לא צפויים להמשיך בקו האגרסיבי שבשיאו הגיעה החברה להצעת מחיר שוברת שוק עם התחייבות לכל החיים. לרנר וכלירמרק עדיין לא קיבלו את האישורים הנדרשים כדי להפוך לבעלי החברה בפועל, אך לצעדים שינקטו מיד לאחר מכן בזירת המחירים תהיה השלכה על שוק התקשורת כולו.

תגיות