אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקנות הדלק הירוק עולות מדרגה, ולופטהנזה תגלגל את התוספת לנוסעים בואינג 777 של לופטהנזה הפועל על דלק בר קיימא. "הנוסעים ישלמו" | צילום: REUTERS/Ralph Orlowski

תקנות הדלק הירוק עולות מדרגה, ולופטהנזה תגלגל את התוספת לנוסעים

חברת התעופה השנייה בגודלה באירופה תעלה מחירים בסכום של עד 72 יורו לכרטיס בעקבות החמרת הדרישה לשילוב דלק בר־קיימא היקר מדלק רגיל. בתגובה: אייר פראנס־KLM שוקלת סבב שני של העלאות מחירים הנובעות מהתקנות הירוקות 

26.06.2024, 19:21 | ליטל סמט

חברות התעופה הגלובליות מעלות הילוך לקראת הקשחת יעדי השימוש בדלק בר־קיימא והתייקרות העלויות הצפויה מכך. קבוצת לופטהנזה, השנייה בגודלה באירופה אחרי ריאנאייר לפי מספר נוסעים, הודיעה אתמול כי תייקר את הכרטיסים כדי לכסות על ההוצאות הכרוכות ברגולציה סביבתית. המהלך מגיע ברקע עלייה עקבית במחירי הכרטיסים מאז הסתיימו הגבלות הקורונה.

תוספת התשלום, שתיגבה על כרטיסים שנרכשים החל ב־26 ביוני לשימוש החל ב־2025, תעמוד על סכום מקסימלי של 72 יורו. התוספת תחול על כל חברות התעופה שמפעילה הקבוצה, הכוללות גם את יורו־ווינגס, סוויס, אוסטריאן ובריסל איירליינס. מדובר על טיסות שייצאו ממדינות האיחוד האירופי וכן מבריטניה, שוויץ ונורבגיה. מחירי כרטיסי הטיסה יעלו ב־72-1 יורו, לפי סוג הכרטיס. כך, בטיסות קצרות ובינוניות התוספת תעמוד על כ־5 יורו במחלקת תיירים ו־7 יורו בעסקים, ואילו בארוכות היא תעמוד על 36-18 יורו במחלקת עסקים ועד 72 יורו במחלקה ראשונה.

תעשיית התעופה אחראית לכ־2% מפליטות הפחמן העולמיות, אך היקף השימוש במטוסים אזרחיים צפוי רק לטפס. "לופטהנזה תומכת כבר שנים באופן פעיל במחקרי אקלים, אולם לא נוכל לשאת יותר את העלויות הגדלות בשנים הבאות הנובעות מדרישות הרגולציה", נמסר בהודעה שפרסמה החברה.

הרגולציה כוללת את דרישת האיחוד האירופי להגדיל החל ב־2025 את השימוש בדלק בר קיימא (SAF), על אף היותו יקר משמעותית מדלק סילוני. במסגרת תוכנית ההגנה על הסביבה של האיחוד הוחלט כי יש להעלות בהדרגה את השימוש ב־SAF, המיוצר מחומרים טבעיים או סינתטיים ונחשב מהותי להקטנת הזיהום. המכסה לשנה הבאה נקבעה על 2% והיא אמורה לטפס בהדרגה ל־70% עד 2050. לפי לופטהנזה, המעבר יוסיף מיליארדי יורו לעלויות התפעול. כיום, SAF מהווה 0.2% משוק הדלק למטוסים ועלותו גבוהה פי 5 לעומת דלק קונבנציונלי.

בנוסף, על חברות התעופה לעמוד ביעדי מערכת המסחר בפליטות פחמן של האיחוד ובתוכנית קיזוז הפליטות של האו"ם (CORSIA). לפי ההסכם שנחתם ב־2016, חברות התעופה נדרשות לקזז על עלייה ברמות פליטת הפחמן לעומת 2020 באמצעות רכישת אישורים.

המהלך של לופטהנזה יוצא לדרך שנה לאחר שהמנכ"ל קרסטן שפור הזהיר מפני הקושי לעמוד ביעדים שהציב האיחוד האירופי. "מנקודת המבט הנוכחית, יהיה קשה אפילו להשיג את הכמויות הנדרשות לעמידה במכסות הגבוהות יותר, שלא לדבר על העלויות הגבוהות יותר שבסופו של דבר הנוסעים יצטרכו לשלם", אמר בספטמבר. אם כי, הוא הוסיף, שבעלי המניות דורשים גם הם "שהתעשייה תשתפר במאמציה להפחית את הזיהום".

גם ווילי וולש, מנכ"ל איגוד התעופה הבינלאומי (IATA) הזהיר החודש, כי המאמצים להפחתת פליטות פחמן יובילו להעלאת מחירים. "צר לי לומר, אבל המעבר לאפס פליטות יחייב את הלקוחות לשלם", אמר בכנס של האיגוד. "התעשייה לא תוכל לספוג את העלויות בהתחשב בשולי הרווח הצרים שלנו". בכך חזר על אזהרה דומה שהשמיע ב־2022. "אי אפשר לצפות מתעשייה שמרוויחה בממוצע דולר אחד ללקוח לספוג את העלויות הגבוהות יותר", אמר אז. "תהיה השפעה בהמשך על מחירי הכרטיסים בשל המעבר לאפס פליטות".

לופטהנזה איננה חברת התעופה הראשונה שמגלגלת לנוסעים את עלויות התוכניות הסביבתיות. אייר פראנס־KLM הכריזה בינואר 2022 על תוספת למחירים בעקבות הגדלת השימוש בדלק בר קיימא. התוספת עמדה על 12 יורו למחלקת עסקים ועד 4 יורו למחלקת תיירים. גורם המעורה בנושא מסר כי בחברה שוקלים להוסיף ולהעלות את המחיר בהתאם לרמה שקבעה לופטהנזה. "יש לנו עלות שמכסה את SAF וחלה על כל הטיסות (לא רק על הטיסות היוצאות מאירופה) וזאת כדי לשקף בצורה ברורה את העלות הנוספת של שילוב דלק בר קיימא", מסר לרויטרס דובר החברה.

מלבד האיחוד האירופי, גם בסינגפור הציבו יעדים למעבר לדלק ירוק. אם כי, הממשלה היא זו שגובה מס כדי לממן את העמידה ביעדים. על פי תוכנית שחשף בפברואר שר התחבורה, החל ב־2026 יידרשו כל הטיסות היוצאות מסינגפור להשתמש ב־1% דלק בר קיימא, מכסה שתגדל ל־5% עד 2030. תוספת התשלום תיקבע לפי המחלקה והמרחק. כך, לטיסות מסינגפור לבנגקוק וטוקיו יתווספו עד 4 דולרים, בעוד שטיסה ללונדון תתייקר ב־12 דולר.

תגיות