אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון זינקה בזכות הענן אבל לא תוותר על אופנה זולה מסין עובד במחסן של אמזון. המייסד ג'ף בזוס שווה 209 מיליארד דולר | צילום: Bloomberg

ניתוח

אמזון זינקה בזכות הענן אבל לא תוותר על אופנה זולה מסין

אחרי שהצטרפה למועדון החברות ששוויין גבוה מ־2 טריליון דולר, בעיקר בזכות הובלה בענן, ענקית הקמעונאות תחזק את פעילות הליבה. האסטרטגיה: חיקוי שיטת השיווק של טימו ושיין, ישירות מהסוחרים בסין 

01.07.2024, 06:02 | ויקי אוסלנדר

בימים שבהם אמזון מצטרפת למועדון 2 טריליון הדולר, נישאת על גלי ההתלהבות מהבינה המלאכותית, ענקית הקמעונאות לא שוכחת מהיכן הגיעה ומתחרה ראש בראש, במרוץ לתחתית, עם הפלטפורמות הסיניות טימו ושיין. לפי חשיפה של CNBC, אמזון צפויה להשיק מחלקה חדשה באתר שבה תשווק פריטים זולים לא ממותגים שמחירם נמוך מ־20 דולר. ההשקה צפויה להתבצע במהלך הסתיו והפריטים יגיעו ישירות מהספקים בסין.


הענן הקפיץ את אמזון,  הענן הקפיץ את אמזון הענן הקפיץ את אמזון,


המהלך מגיע ברקע זינוק של 30% במניית החברה מתחילת השנה, מה שהביא אותה בשבוע שעבר לשווי של 2.01 טריליון דולר. בכך מצטרפת אמזון באיחור למועדון הקטן של "מעל 2 טריליון דולר" לצד מיקרוסופט, אפל, אלפאבית ואנבידיה. מייסד אמזון ג'ף בזוס ראה עם עליות אלו זינוק של 35 מיליארד דולר בהון העצמי שלו, מה שלפי "פורבס" הופך אותו לאיש השני בעושרו בעולם עם שווי של 209 מיליארד דולר. אלון מאסק מחזיק במקום הראשון עם הון מוערך של 219 מיליארד דולר.

בקרב הענקיות אפל רשמה את הזינוק הצנוע ביותר מתחילת השנה שהסתכם בכ־14% ונסחרת בכ־3.27 טריליון דולר. אנבידיה רשמה את הזינוק החד ביותר, 162%, ונסחרת כעת לפי שווי של 3.11 טריליון דולר. מיקרוסופט זינקה ב־22% לשווי שוק של 3.36 טריליון דולר, ואילו אלפאבית זינקה ב־33% ונסחרת לפי שווי של 2.28 טריליון דולר.

אמזון, שנוסדה בסיאטל כפלטפורמה מקוונת למכירת ספרים, הפכה לאחת ממעצבות השוק הקמעונאי הבולטות בעולם. לאורך השנים היא גיוונה את מקורות ההכנסה שלה והיום היא גם שחקנית דומיננטית בשוק מוצרי טכנולוגיית המידע, ומספקת לחברות גדולות ולסטארט־אפים שירותי ענן, בינה מלאכותית ותוכנות אחרות לניהול נתונים. בתחום הענן, אמזון היא הספקית הגדולה בעולם, כאשר החטיבה מייצגת את הרווח התפעולי הגבוה ביותר מבין כל מגזרי הפעילות של אמזון. כך, ברבעון הראשון של 2024 הכנסות שירותי הענן (AWS) שלה היוו 17% מכלל ההכנסות וגילמו 62% מהרווח התפעולי.

בעוד כל ענקיות הטכנולוגיה נהנות מעניין גובר מצד המשקיעים, הרואים ב־AI הבטחה גדולה, באמזון מגלים ערנות גוברת למתחרות בעסקי הליבה — הקמעונאות. בשנתיים האחרונות התחזקה באופן יחסי טימו (TEMU), חברה־בת של PDD Holdings הסינית, ששמה לה ליעד לכבוש את השוק האמריקאי והשוק האירופי. טימו הצעירה פעלה באגרסיביות בשנה וחצי החולפות כדי להשיג נתחי שוק במחירי הפסד. השיטה עבדה, ובתוך פחות משנה הורידו את האפליקציה 250 מיליון משתמשים בעולם, מעל מחציתם בארצות הברית. היום טימו היא אפליקציית הקניות השנייה בפופולריות שלה בארצות הברית, שנייה רק לאמזון, ובגרמניה היא הפופולרית ביותר. ב־2023 היתה טימו האפליקציה עם מספר ההורדות הגדול בעולם (337 מיליון), לפני שיין שהגיעה למקום השני (262 מיליון), והשאירה אבק לאמזון (188 מיליון).

שיין, הוותיקה יותר, החלה לאגף את אמזון עוד במהלך מגפת הקורונה, ובשלהי 2022 הכתיר אותה בנק אוף אמריקה כ"איום הגדול ביותר על שחקניות האופנה בקמעונאות המקוונת". לפי Earnest Research, היא מהווה כיום 28% משוק האופנה המהירה בארצות הברית, אחרי אמזון (33%). המשיכה לחברות הללו נובעת מהיצע עצום במחירי רצפה, המתאפשרים הודות לפעילות מול רבבות ספקים ברחבי סין, שחלקם אחראים גם על השילוח ללקוחות המקומיים. משלוח חבילות קטנות ללקוחות ישירות מסין מוזיל את המחירים באמצעות מינוף פרצה בחוק היבוא האמריקאי, שלפיו חבילות בשווי של עד 800 דולר פטורות ממס כל עוד הן נשלחות לאנשים פרטיים. כיום, אחת מכל שלוש חבילות שנכנסות לארצות הברית דרך הפטור מגיעה משיין או מטימו.

כעת, באמזון בוחרים לנהוג באופן דומה ולהישען על ספקים סיניים שישלחו ישירות את המוצרים הזולים לצרכנים. "אנחנו תמיד בוחנים דרכים חדשות לעבוד עם שותפי המסחר שלנו כדי לשמח את הלקוחות עם מבחר גדול יותר, מחירים נמוכים יותר ונוחות רבה יותר", הסבירה דוברת אמזון, מריה בושטי.

המהלך הזה מהווה הסתעפות מהגישה הדומיננטית של אמזון בפעילות הקמעונאית שלה, שכללה חיזוק וסגירה של כל חלקי שרשרת הייצור והאספקה. במסגרת זו, אמזון יצרה תוכניות תמריצים עבור ספקים כדי לעודדם להשתמש בשירותי המחסנים והמשלוח שלה, Fulfillment by Amazon. החברה פיתחה שירותי מסירה המתחרים עם UPS, פדקס וחברות הדואר, מה שאיפשר לה להעמיד סטנדרט משלוחים מהיר וייחודי. במקביל, היא גבתה תשלום מהסוחרים על השירותים הללו, במקום שהעלויות יגיעו אל חברות השילוח. ההחלטות הללו יצרו ביקורת ציבורית נוקבת בכל הנוגע לפגיעה באיכות הסביבה. כעת, עם עידוד משלוח המוני של חבילות בודדות מסין, הביקורת הזו צפויה רק לגדול.

תגיות