אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיכאלי "אימצה" את ההמלצה להקים שדה בדרום? סיכום הדיון מוכיח שלא היתה כזאת שרת התחבורה מרב מיכאלי | צילום: אביגיל עוזי, stratosjets.com

בלעדי

מיכאלי "אימצה" את ההמלצה להקים שדה בדרום? סיכום הדיון מוכיח שלא היתה כזאת

שרת התחבורה מיהרה להכריז כי החליטה לאמץ את המסקנות של צוות ההיגוי לבחירת שדה תעופה משלים לנתב"ג שהמליצו על "הקמת שדה בינ"ל משלים בדרום". אלא שמסיכום הדיון בנושא עולה כי בין הצדדים היתה מחלוקת, לא הופיעה המלצה על הקמת שדה נוסף, ומיכאלי עצמה הודיעה כי תמתין לפרסום המסקנות באופן מסודר

29.10.2022, 18:04 | יובל שדה

לפני חמישה שבועות הכריזה שרת התחבורה מרב מיכאלי כי החליטה לאמץ את מסקנות הביניים של צוות ההיגוי לבחירת שדה תעופה משלים לנתב"ג וכי היא תקדם "תוכנית להרחבת נתב"ג, לפיתוח שדה התעופה בחיפה ולהקמת שדה משלים בינלאומי בדרום".

מיכאלי הצהירה כי היא אימצה את מסקנות הצוות וזאת על אף שההמלצות לא כללו המלצה על הקמה של שדה תעופה נוסף בשום מקום ספציפי בישראל, ולא עסקו באופן ספציפי בהקמה של שדה תעופה בדרום הארץ. לידי "כלכליסט" הגיע סיכום הדיון שבעקבותיו הכריזה השרה על אימוץ המסקנות, שמשקף את חוסר ההסכמה הרב ששרר בין חברי הצוות – ומסביר מדוע חברי צוות רבים הופתעו מהודעת השרה על "אימוץ המסקנות".

סיכום הדיון מתחיל בדברים שנאמרו על ידי עילם שגיא, יו"ר צוות ההיגוי והמשנה למנכ"לית משרד התחבורה, שסקר את החשיבות שבהגדלת הקיבולת התעופתית בישראל, וזאת על בסיס תחזיות הקובעות שב-2038 הביקוש לטיסות צפוי לעמוד על 40 מיליון נסיעות בשנה ובשנת 2050 לעלות ל-60 מיליון נסיעות בשנה.

שגיא הציג את החשיבות שבהגדלת הקיבולת האווירית של נתב"ג ושדה התעופה בחיפה, ובהמשך סקר את האפשרויות השונות לשדה תעופה משלים שבהן דנה הוועדה. בין היתר, ציין שגיא כי לחלופת צקלג הסמוכה לרצועת עזה יש "יתרונות משמעותיים כמעט בכל התחומים וחיסרון בהיקף הקיבולת לאור מגבלות המרחב האווירי".

בהמשך הסיכום, מוצגים דבריהם של שאר משתתפי הצוות. בין השאר, מוצגת עמדתו של יואל פלדשו, יו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א, הרגולטור של התעופה בישראל) שטוען כי מסקנות הביניים שהוצגו הן של עילם ולא של צוות ההיגוי וכי "יש בעיה בהצגה של תעודת זהות חלקית ולא מלאה של החלופות".

חיים בורובסקי, נציג אגף התקציבים בדיון, אמר כי מחירי הטיסות צפויים לעלות כי לא יהיו מספיק טיסות. עוד הוא אמר, שלדעתו החלופה המובילה היא רמת דוד, ושבעקבות ביטול ההחלטה והדיונים המדינה איבדה שנה ו"צריך להאיץ את הקצב ולקבל החלטה".

אילנה שפרן ממנהל התכנון, שעמדה בראש ועדת שפרן שבחנה את אותו נושא ב-2016 והמליצה על חלופת רמת דוד, אמרה כי היא "לא מרגישה שיש מסקנות ביניים" וש"חייבים לקבל החלטה כלשהי", עמדה דומה הציג חגי טופולנסקי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, שאמר כי "מישהו צריך לקבל החלטות בנושא" ושהשיקול המרכזי הוא אם חברות התעופה ירצו לטוס מהשדה ואם נוסעים ירצו להשתמש בו. פיני שני ממשרד התיירות קבע כי "מגמות הביקוש לתיירות יגדלו עם השנים והביקוש יהיה גבוה יותר באיזור הצפון מאשר בדרום".

תמימות דעים נוספת בדיון הייתה כלפי עמדת שר הביטחון בני גנץ, שמתנגד גם לחלופות של הקמת שדה תעופה בדרום וגם בצפון, וזאת בניגוד לעמדה המסורתית של משרד הביטחון שתמכה באופציה הצפונית. מי שהציגה את עמדת שר הביטחון בדיון היא שני אלדר, ולטענתה עמדת השר מצדדת בהרחבת נתב"ג ושדה התעופה בחיפה יחד עם הקמה של שדה תעופה על אי בים.

המשתתפים בדיון פחות התרשמו מההסבר של אלדר, ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק קבעה כי "אי אפשר לקבוע שכל החלופות שהוצגו אינן ישימות מבחינה ביטחונית". לדבריה הצטרפו אודי בר עוז, המנכ"ל הבא של נתב"ג, שהוסיף כי "לא ברור מדוע עמדת שר הבטחון השתנתה ועכשיו הוא אינו תומך בחלופת רמת דוד". שי ששתיאל מהחשב הכללי באוצר טען כי יש צורך בהתקדמות מול משרד הביטחון, ופלדשו הוסיף: "לא קיבלנו פירוט ביחס לסוגיות הביטחוניות".

שרת התחבורה מיכאלי סיכמה את הדיון ואמרה כי "נמתין לפרסום מסקנות הוועדה באופן מסודר", אך אמירה זו לא הפריעה לה להוציא שעה קלה לאחר מכן הודעה שבה הכריזה כי היא מאמצת את המסקנות ותומכת בהקמה של שדה תעופה בדרום.

פלדשו, שמסיים את תפקידו ברשות התעופה האזרחית מחרתיים לאחר כהונה של 8 שנים, צוטט בשבוע שעבר כשהוא אומר על שרת התחבורה מיכאלי: "בעשר שנותיי בתפקיד לא נתקלתי בשרת תחבורה כל כך גרועה, שלא מחליטה החלטות, דוחה כל דבר, משקרת, סקטוריאלית, ולא מבינה כלום מהחיים שלה". במכתב ששלח בשבוע שעבר ליו"ר צוות ההיגוי עילם שגיא, כתב פלדשו (שעזב את הצוות בעקבות הכרזת השרה על אימוץ המסקנות), כי שגיא "סימן עיגול" סביב המטרה שלו שהיא הקמה של שדה תעופה בצקלג.

לאחר פרסום ההתבטאויות נגדה מצד פלדשו, הודיעה שרת התחבורה מיכאלי בשבוע שעבר כי היא מודה לו על הובלת הרשות בשנים האחרונות, מאחלת לו הצלחה רבה, וכי היא ממנה את נחמיה (חמי) שלם, מנהל אגף הפיקוח האווירי, לממלא מקום מנהל רת"א עד לסיום עבודת ועדת האיתור שתמנה מחליף קבוע לתפקיד.


תגיות