אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצרים תנצל את משבר האספקה כדי לייקר את המעבר בתעלת סואץ תעלת סואץ | גטי

מצרים תנצל את משבר האספקה כדי לייקר את המעבר בתעלת סואץ

בעיתוי בעייתי של זינוק עולמי במחירי הסחורות והמוצרים מגיעה הודעה דרמטית של רשות תעלת סואץ על ייקור אגרות המעבר ב־6% בתחילת 2022. העילה: צפי לעלייה ברווחיות של חברות הספנות. יוחרגו מהמהלך - מכליות גז וספינות קרוזים

07.11.2021, 22:19 | דורון פסקין

אם למישהו עוד הייתה תקווה כי משבר שרשרת האספקה העולמית ידעך בשנה הבאה וגל עליית המחירים לצרכן ייבלם, נראה כי היא נגוזה. הודעת רשות תעלת סואץ כי היא מעלה את מחיר אגרות המעבר ב־6% החל מפברואר 2022 צפויה להגביר עוד יותר את הלחץ על שרשראות האספקה הגלובליות, דבר שיתגלגל בסופו של דבר לכיסו של הצרכן הפשוט.

קראו עוד בכלכליסט:

השינוע וההפצה הגלובליים של סחורות נקלע למשבר בעקבות המגפה, וכעת לא ניתן לצפות מתי יתייצב מחדש. מחסור בעובדים ובציוד, לצד עלייה חדה בביקושים, מייצרםי צווארי בקבוק בשרשרת האספקה, שהיתה בעייתית עוד לפני הופעת הנגיף. 

ברשות תעלת סואץ מודעים היטב לתנאים הללו ומנסים, בצדק מבחינתם, למקסם את היתרונות. במוקד ההחלטה: הידיעה כי ללקוחות לא יישארו הרבה ברירות, בהינתן כי 12% מתנועת הסחר העולמית עוברים דרך התעלה.

ההכרזה על העלאת האגרות מגיעה דווקא כשהתעלה חווה שיאים בתנועה. התעלה אמנם נהנית מהעלייה הדרמטית בהיקפי השילוח, ובעיקר ממעבר של כלי השיט הגדולים שנכנסו לתעשייה בשנים האחרונות, אבל בכל זאת קשה להתנתק מהתחושה שברשות תעלת סואץ מבקשים לנקום בכל אותם גורמים שבשנים האחרונות ביקשו לייצר תחרות. תקרית חסימת סואץ למשך ששה ימים על ידי ספינת המשא Ever Given בחודש מרץ האחרון חשפה את חולשות התעלה ועודדה את הדיון והניסיונות לשלח ספינות בנתיבים עוקפים, כמו הקפת יבשת אפריקה או שימוש בים הצפוני. עם זאת, הניסיונות הללו והאחרים למצוא חלופות זולות ויעילות לתעלה לא צלחו בשנים קודמות, למרות הכרזות כאלה ואחרות. עתה, בימים שבהם חבית נפט נסחרת ביותר מ־80 דולר, האפשרות של חברות הספנות להשתמש בנתיבים אחרים וארוכים יותר לא קיימת בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בכך.

העליות יתגלגלו לצרכנים

ברשות הסבירו כי ההחלטה לגבי העלאת התעריפים התקבלה בתום מחקר מעמיק שבדק את מגמות הכלכלה והסחר בעולם, והצביע על צפי לעליית הרווחיות של חברות הספנות במהלך השנתיים הקרובות. בתעלה הגנו על ההחלטה וטענו כי שיעור העלאת האגרות מאוזן ומותאם לצרכי השוק. ואכן, יש צדק מסוים בטענת הכלכלנים שיעצו לרשות התעלה. הביקוש הגואה לשירותי ספנות הוביל לרווחים נאים עבור חברות הספנות המובילות בעולם. כך למשל, חברת מארסק שדיווחה על הכנסות שיא של 16.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2021, זינוק של 68% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. העלאת מחירי האגרות בתעלה צפויה לקצץ את שולי הרווח האדירים הללו של קווי הספנות, אך במקביל הם קרוב לוודאי יגלגלו את עליית המחירים לעסקים, שכבר עתה מתמודדים עם עלויות הובלה גבוהות יותר. אלה, מצדם, יגלגלו את העלייה לצרכנים.

הביקוש הגואה לשירותי ספנות הוביל לרווחים נאים עבור החברות. מארסק דיווחה על הכנסות של 16.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי, זינוק של 68% לעומת התקופה המקבילה ב־2020

רשות התעלה המתיקה במעט את הגזרה כאשר החריגה מהעלאות התעריפים את ספינות הנוסעים, כמו גם את מכליות הגז הטבעי. ההחלטה התקבלה בשל המשבר הפוקד את ענף הקרוזים והזינוק במחירי הגז שיצר משבר בשוק העולמי. 

שיא חדש בתנועה 

הפטור למכליות הגז לא צפוי לפגוע בהכנסות התעלה. במהלך אוקטובר עברו 84 מכליות גז טבעי נוזלי בתעלה לעומת 46 בחודש המקביל אשתקד. בנוסף, הודיעה רשות התעלה כי ההנחה בתעריפי המעבר למכליות הוקטנה מ־25% ל־15% החל מתחילת החודש הנוכחי.


תעלת סואץ , גטי תעלת סואץ | גטי תעלת סואץ , גטי


העלאת אגרות המעבר מגיעה, כאמור, לאחר שתעלת סואץ רשמה שיא חדש בתנועה בחודש אוקטובר. לפי הנתונים, מספר הספינות שעברו בתעלה זינק ב־14% לעומת החודש המקביל אשתקד, עם 1,847 ספינות. גם משקל הסחורות רשם עלייה נאה של 11%, ל־112.1 מיליון טונות. 

למרות התקרית של Ever Given באביב שעבר, מסתמן כי השנה הנוכחית תהיה אחת המוצלחות בתולדות התעלה. בעשרת החודשים הראשונים של 2021 עברו בה 17,020 ספינות, כאשר שיא יומי נרשם ב־29 בספטמבר — 87 ספינות. נתונים אלה השתקפו גם בזינוק של 13% בהכנסות התעלה ל־5.2 מיליארד דולר, לעומת 4.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

ברשות התעלה צופים המשך ביקושים חזקים גם במהלך 2022 ומבטיחים כי היא ערוכה לנהל את התנועה הגוברת. כמו כן, בכירי הרשות טוענים כי היא ממשיכה במאמצים לשדרג את פעילותה ולשפר את איכות השירותים. בעקבות משבר החסימה הכריזו במצרים על תוכנית שאפתנית להרחבת התעלה בחלקה הדרומי, כאשר הממשלה אף אישרה הוספת 10 ק"מ של "מסלול כפול". עם זאת, מאז התקבלה ההחלטה במאי, לא נמסר על התקדמות משמעותית בהוצאתה אל הפועל.

הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com


הביקוש הגואה לשירותי ספנות הוביל לרווחים נאים עבור החברות. מארסק דיווחה על הכנסות של 16.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי, זינוק של 68% לעומת התקופה המקבילה ב־2020

תגיות