ניתוח
התנהלות הממשלה מוכיחה: שיקום עוטף עזה אינו בראש מעיניה
הממשלה אמנם אישרה אתמול את חוק תקומה שיאפשר לשחרר חמישה מיליארד שקל למינהלת לשיקום עוטף עזה, אבל היא הצביעה עליו בנפרד מחוק ההסדרים; ולכן האישור הסופי והמהיר שלו עדיין לא מובטח; איפה זה ואיפה חוק המעונות שמיטיב עם החרדים
הממשלה אישרה אתמול (ו') את חוק התקומה וסללה את הדרך להשלמת הליך החקיקה בכנסת.
החוק יאפשר לשחרר חמישה מיליארד שקל מתוך תקציב של 19 מיליארד שקל שהובטח למינהלת תקומה, שנועדה לשיקום עוטף עזה אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר. הסכום שהוקפא מיועד לתוכנית שנועדו לעודד צמיחה ופיתוח, ולא לשיקום התשתיות או הבתים שנפגעו בטבח. החוק מגדיר את עוטף עזה כאזור ל"שיקום מיטבי", ומספק הצדקה משפטית להשקעה עודפת בו לעומת אזורים אחרים בארץ. עם זאת בעקבות עתירה לבג"ץ של נתיבות ואופקים מסתמן כי מיליארד שקל מתקציב תקומה יוסטו אליהן. בנוסף הקיצוץ הרוחבי שאמורים לספוג כל משרדי הממשלה מאיים גם על מנהלת תקומה, ואם היא לא תוחרג מכך יחתכו מתקציבה כ-230 מיליון שקל.
אמנם ההצבעה בממשלה על החוק התקיימה לצד ההצבעה על חבילת החוקים שמכונה חוק ההסדרים או התוכנית הכלכלית לשנת 2025, אבל חוק תקומה אינו חלק מהחבילה הזו. רק הוחלט שהוא יקודם בצמוד לחוק ההסדרים בעת אישורו בממשלה ובתקווה כי כך יקרה גם בהליך המהיר שבו מאושר חוק ההסדרים בכנסת. האבחנה הזו אינה סמנטית אלא מהותית משום שהחוקים בתוכנית הכלכלית מאושרים כחבילה אחת.
לעומת זאת עיכובים בהליך החקיקה של חוק תקומה לא ימנעו את המשך קידומו של חוק ההסדרים בכנסת. הצמדת החוק לתוכנית הכלכלית היא רק רעיונית ולא מהותית, לכן אישורו הסופי והמהיר של חוק תקומה עדיין לא מובטח.
חוק תקומה אינו בתוכנית הכלכלית לשנת 2025 משום שלא היה בראש מעיניה של הממשלה, וזאת בלשון המעטה. תזכיר החוק פורסם כבר באפריל השנה, ולו הסוגייה היתה באמת דחופה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' או ראש הממשלה בנימין נתניהו אפשר היה להשלים את החקיקה מזמן, ובטח שאפשר היה להספיק להכניסו באמת לתוכנית הכלכלית. הממשלה הזו יודעת להאיץ את הליכי החקיקה בסוגיות שחשובות לה. ההבטחה לקדם את חוק המעונות, שמקנה תמריצים לחרדים שאינם עובדים ולא מתגייסים, היא דוגמה אקטואלית לכך. למעשה רק עבודה אינטנסיבית של בכירי מנהלת תקומה, וארגונים שמיצגים את תושבי עוטף עזה - "פורום הביתה" ו"עתיד לעוטף" - אפשרה ברגע האחרון להכניס את החוק לדיון הממשלה ביום שישי. מכשולים משפטיים שעורר החוק נפתרו לפני ימים, הוא היה מוסכם על כל משרדי הממשלה, אלא שלאף אחד לא היה מספיק דחוף להכניס אותו לחוק ההסדרים. בעיתוי שבו התעוררו במשרד האוצר לא ניתן היה כבר לפתוח את התוכנית הכלכלית, והפתרון היה ההחלטה להצמיד אותו אליה.
אהד כהן, מנכ"ל תנועת "עתיד לעוטף" אמר לכלכליסט כי "הוכחנו שוב שכאשר עומדים יחד, פועלים בנחישות ולא מוותרים – אפשר לשנות מציאות. עם זאת, טרם התקבלה תשובה ברורה בנוגע לאפשרות של קיצוץ רוחבי, ואנו נילחם על כך שלא יבוצע אף קיצוץ נוסף בתקציבים החיוניים לשיקום העוטף"
חוק תקומה נוצר כלקח מתקדימים עולמיים שבהם שוקמו אזורי אסון. המסקנה מהתקדימים האלה היא כי ללא חוק שיקבע את מחויבות הממשלה לתמיכה בחבל הארץ הפגוע התקציב עלול לנזול לשימושים אחרים שאינם קשורים לשיקום.
אחד הסעיפים החשובים בו נועד לקבע את העובדה שעוטף עזה הוא אזור שבו יש מיקוד של מאמץ ממשלתי לשיקום ופיתוח חבל הארץ. הצורך בסעיף הזה התחדד על רקע דרישת נתיבות ואופקים לקבל נתח מתקציב תקומה.