ההסתדרות ונמל אשדוד: "נעסיק עובדים מאילת"; נמל אילת: "אין הסכם כזה"
בהודעה מטעם ההסתדרות ונמל אשדוד פורסם כי 30 עובדים מנמל אילת שסגור כבר 8 חודשים בשל מתקפות החות'ים, ייקלטו באשדוד. אולם באילת טוענים שההסכם לא נחתם וכי ממשיכים שם בהליכי הפיטורים של 60 עובדים
ההסתדרות ונמל אשדוד הוציאו היום הודעה כי יאפשרו ל-30 עובדים מנמל אילת לעבוד בנמל אשדוד אך בנמל אילת טוענים כי לא נחתם שום הסכם איתם שמסדיר את העניין וכי הם ממשיכים בהליכים שיובילו לפיטורי 60 עובדים. נמל אילת סגור כמעט לחלוטין לפעילות כבר שמונה חודשים, מאז החלו מתקפות החות'ים על ספינות העוברות דרך הים האדום בדרכן לסואץ ואילת.
בהודעה שפרסמו ההסתדרות ונמל אשדוד יש ציטוטים של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד שאול שניידר, מנכ"ל נמל אשדוד ניסן לוי ומנהל החטיבה הימית באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עו"ד ניר אייזנברג – איך אין ציטוטים או אזכורים של אנשי נמל אילת כמו המנכ"ל גדעון גולבר או היו"ר אבי חורמרו. בהודעה שפורסמה נכתב כי "הבוקר אישר דירקטוריון נמל אשדוד את יוזמת ההסתדרות וועד העובדים בנמל, והחל מהימים הקרובים יועסקו כ-30 עובדים מנמל אילת בנמל אשדוד, עד לחזרת נמל אילת לפעילות מלאה. חברת נמל אשדוד תשלם את שכרם המלא של העובדים. קליטת העובדים תתבצע מיד לאחר מציאת פתרון לשהות העובדים באשדוד והסדרת הנושא על ידי ההסתדרות וחברת נמל אילת". העובדה כי בהודעה עצמה מצוין כי הפרטים אינם סגורים ושאין לעובדים פתרון לשהייה באשדוד וטענת נמל אילת כי אין הסכם שמסדיר את העסקת עובדיהם באשדוד מעלה תהיות על ההחלטה להוציא את ההודעה. בנמל אילת טוענים שאחת הסוגיות שטרם הוסדרו היא שבאשדוד מעוניינים להעסיק את עובדיהם בשכר שעתי בזמן שמדובר בעובדים שמקבלים שכר חודשי. באשדוד טוענים כי זה לא נכון.
בשנתיים לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל נמל אילת היה שער הכניסה המרכזי לכלי רכב במדינת ישראל. בשנת 2023 נפרקו 150 אלף כלי רכב בנמל אילת ואילו בשנת 2024 לא נפרק אפילו רכב אחד ברציף הנמל.
בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי הנהלת הנמל מאיימת שוב בפיטורי העובדים. במכתב ששלח אבי חורמרו, יו"ר דירקטוריון והבעלים של נמל אילת (שולט בנמל יחד עם האחים נקש) לשרת התחבורה מירי רגב בשבוע שעבר, ביקש חורמרו פגישה דחופה לנושא נמל אילת מפני שהנמל ב"מצב קריטי". "נמל אילת מושבת מפעילות מזה 8 חודשים בגין מלחמת חרבות ברזל ולאור סגירת נתיב השיט באב אל מנדב ע"י ארגון טרור... אנו מאמינים שאף חברה עסקית לא הייתה עומדת באתגר מסוג זה כפי שאנו עומדים עד היום".
לטענת חורמרו אין לו ברירה אלא להתחיל לפטר עובדים: "לאור האמור, לצערנו, לא נותרה בידינו ברירה אלא להפעיל את סעיף 9.2 בהסכם הקיבוצי משנת 2002 ולהתחיל בפיטורי כ-50-60 מהעובדים כך שיוותרו בנמל עובדים חיוניים בלבד כנדרש בכתב ההסמכה עליו אנו חותמים. ראוי לציין כי היינו מעדיפים להוציא עובדי הנמל הטובים והמיומנים לחל"ת במקום פיטורים אך לצערנו אין בהסכמים הקיבוציים הוצאה לחל"ת". חורמרו ביקש מהשרה להתערב ולמצוא פיתרון לפני שמתחילים את הפיטורים. לכלכליסט נודע כי בנמל החלו לשלוח מכתבי פיטורים לעובדים.
במרץ האחרון הודיע הנמל על פיטורי עובדים, אך בסופו של דבר הושגה הסמכה עם ההסתדרות שמנעה את פיטורי העובדים. בוועדת הכלכלה בכנסת שבראשה עומד ח"כ דוד ביטן איימו על בעלי הנמל כי ילאימו אותו במקרה שהעובדים יפוטרו. נמל אילת הופרט ב-2013 והאחים נקש רכשו אותו מהמדינה באמצעות פפו ספנות שבבעלותם בתמורה ל-122 מיליון שקל במסגרת הסכם עד 2028 ועם אופציה להאריכו בעשור נוסף. היא מעסיקה כ-120 עובדים בהסכמים קיבוציים ועוד כ-70 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה.