אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשרד להגנת הסביבה: אין להקים שדה תעופה ברמת דוד השטח המיועד להקמת שדה התעופה ברמת דוד | צילום: ויקיפדיה

המשרד להגנת הסביבה: אין להקים שדה תעופה ברמת דוד

המשרד להגנת הסביבה מזהיר בחוות דעת מפני הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל, בין השאר בשל מפגעי רעש ונזקים לנוף   

29.05.2024, 21:20 | שני אשכנזי


במשך יותר מעשור לא מצליחות הממשלות המתחלפות בישראל להחליט היכן יוצב נמל התעופה האזרחי המשלים לנתב״ג. לאחר ויכוחים רמים ומחאות ציבוריות, בינואר הוחלט לקדם את הקמתם של שני שדות תעופה משלימים: האחד בנבטים והשני ברמת דוד. ביום חמישי הקרוב תדון ועדת העורכים, הממונה לנושא מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בהקמת נמל תעופה אזרחי משלים לנתב״ג ברמת דוד, ועל שולחנה הונחה חוות דעת של המשרד להגנת הסביבה אשר מזהירה: תושבי האזור יסבלו ממפגעי רעש, השטחים הפתוחים ייפגעו, ולאור הקשיים הרבים עדיף שלא להקים את השדה.

למרות שהממשלה הורתה לקדם את שני שדות התעופה, בשלב זה מקודמת תוכנית ונערך תסקיר השפעה על הסביבה לשדה התעופה ברמת דוד בלבד. לפי חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה, מצבם של 12 אלף האיש שמתגוררים ב־25-20 יישובים סמוכים (ואף רחוקים יחסית), צפוי להיות מורע. כך למשל, 4,000 איש יידרשו למיגון אקוסטי לביתם ו־2300 נוספים יחשפו למפלס רעש שהוועדה קבעה שלא ניתן לקיים בסמוך להם מגורים ושימושים רגישים אחרים. לפי מודל הרעש, 30% מהטיסות תתקיימנה בלילה. אילו יצמצמו טיסות הלילה כדי להקל על התושבים בעת שנתם, תפגע יכולתו של השדה לפעול ולהיות שדה תעופה משלים.

גם השטחים הפתוחים ייפגעו מהקמת שדה. נופית, התוכנית תשנה ללא היכר את אזור עמק יזרעאל, ותשנה באופן משמעותי את דמותה של ארץ ישראל על המורשת החקלאית ותרומתה בסיפור הקמת המדינה, כך לפי המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, התוכנית תפגע בשטחים מוגנים ותקטע מסדרונות אקולוגיים, ותגרע שטחי חקלאות נרחבים בעמק. ״המיקום המוצע, בלב אזור חקלאי כל כך רחב, אינו מתאים להקמת שדה תעופה, בעידן שבו ביטחון מזון ועצמאות תזונתית הם חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי״, נכתב בחוות הדעת.

במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי לאחר שזוהו סוגיות סביבתיות כבדות משקל, כדאיות הקמת הפרויקט ביחס למחיר שייגבה מהתושבים ומהסביבה מוטלת בספק, ולכן מומלץ לבחור ב׳חלופת אפס׳. כלומר, לא להקים את השדה. בנוסף, הם מדגישים כי על המועצה לקיים דיון בנושא רק לאחר ששני התסקירים בשתי התוכניות הרלבנטיות (רמת דוד ונבטים) יהיו על שולחנה. בחברה להגנת הטבע תומכים בכך, ואומרים כי ״שדה התעופה המשלים צריך לקום בנבטים. לצערנו, מינהל התכנון וחברת נתיבי ישראל מעכבים את קידום התכנון של שדה התעופה בנבטים ונראה שבדרך זו, הם דוחפים להקמת השדה בעמק יזרעאל ובכך להסב נזקים קשים לסביבה.

תגיות