אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה מוותרת על קידום מואץ בשדה דב צילום: אוראל כהן

בלעדי

המדינה מוותרת על קידום מואץ בשדה דב

בליץ שיווקי הקרקעות מתחילת השנה נעצר בת”א: רשות מקרקעי ישראל לא רצתה עימות עם העירייה, ותקדם את הפרויקט בוועדה המקומית, ולא במסלול המהיר בוותמ”ל

25.11.2021, 06:00 | אמיתי גזית

רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) שברה השנה שיא במכרזים שפרסמה, שכללו בניית 88 אלף דירות, שהן 25% יותר מהשיא הקודם שנקבע בתקופת משה כחלון כשר אוצר — אבל בליץ השיווקים הזה נעצר דווקא במתחם שדה דב בתל אביב, בלב אזור הביקוש. ל”כלכליסט” נודע כי רמ”י העדיפה להימנע מעימות עם עיריית תל אביב, והחליטה לקדם תכנון מפורט לשתי תוכניות במתחם בוועדה המקומית תל אביב, ולא במסלול המואץ בוותמ"ל. זאת אף ששיווק המגרשים לבנייה צפוי להניב למדינה הכנסות בהיקף של כ־10 מיליארד שקל, ולסייע בבלימת הזינוק במחירי הדיור. בוועדה המקומית לעירייה יש יכולת רבה להשפיע על התכנון, ואילו הוותמ"ל היא ועדה ממשלתית, ולעירייה אין נגיעה אליה. 


קראו עוד בכלכליסט:


לרמ”י מספר מחלוקות עם העירייה, כשהגדולה שבהם היא על תכנון מתחם גלילות. בתחילת החודש רמ"י העבירה את תכנון המתחם הזה לוותמ"ל על אפה וחמתה של העירייה. לאור זאת כעת היא מעדיפה לא לפתוח חזית נוספת מול תל אביב. גורמים ברמ”י אמרו בנושא שדה דב: "במקום שאין מחלוקת זה לא נכון ללכת על הראש של העיר. אם העסק עובד, כל עוד זה מתקדם בלוחות זמנים טובים עדיף לצמצם חיכוכים".

לתל אביב לא בוער להאיץ את התכנון, בין היתר מפני ששיווק בבת אחת של מגרשים לבניית אלפי דירות ייצור עומס של בקשות להיתרי בנייה, ויאלץ אותה להוציא הון במהירות להקמת תשתיות כמו מוסדות ציבור וחינוך.

המדינה היא בעלת מרבית הזכויות בשני מתחמים בשדה דב (השני והשלישי), אך גם לפרטיים יש בשטח זכויות לבניית כ־2,000 דירות. אותם פרטיים חוששים כעת, אחרי שנים של קרבות, הבטחות ואכזבות, כי שוב ייאלצו לחכות שנים עד שיראו דירות.

מתחם שדה דב. בעלי הזכויות הפרטיים חוששים כעת מסחבת נוספת, צילום: אוראל כהן מתחם שדה דב. בעלי הזכויות הפרטיים חוששים כעת מסחבת נוספת | צילום: אוראל כהן מתחם שדה דב. בעלי הזכויות הפרטיים חוששים כעת מסחבת נוספת, צילום: אוראל כהן


מי שמייצגים את קבוצת הפרטיים הגדולה ביותר הם חמשת עורכי הדין — רחל זכאי, ד"ר מיכאל שפטלר משה לפיקה, אליהו מינקוביץ וגלית רוזובסקי — שמשמשים מטעם בית המשפט כמנהלי הגוש הגדול, 504 דונם שבהם רשומים כ־1,700 בעלי זכויות. בספטמבר, לבקשתם, התקיים דיון בבית משפט השלום בהרצליה, ובו ביקשו מהמדינה לפרט את לוח הזמנים להשלמת התכנון. המדינה העריכה כי בעוד תשעה חודשים, כלומר חצי שנה מהיום, התוכניות יהיו מוכנות להפקדה להתנגדויות. באוקטובר הן אושרו בפורום מהנדס העיר, שלב חשוב לפני הפקדה.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. “אין סיבה להעביר לוותמ”ל”
, צילום: קונטקט רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. “אין סיבה להעביר לוותמ”ל” | צילום: קונטקט רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב. “אין סיבה להעביר לוותמ”ל”
, צילום: קונטקט

עו”ד זכאי אמרה ל”כלכליסט”: "זו תהיה שגיאה איומה לקדם אותן בוועדה המקומית. נכון לקדם את התוכניות בוותמ"ל, שבה ההליך התכנוני מהיר. זה לא כמו תוכנית הבנייה בגלילות שמקודמת על הראש של העירייה, אלא כזו שמתואמת עד הקצה עם העירייה. העירייה לא יכולה להגיד שעוקפים אותה. יש רק יתרון בוותמ"ל. גם אם הוועדה המקומית תהיה ידידותית להפליא, כל אחד יכול להגיש ערר, וזה יכול לתקוע למשך שנתיים־שלוש". מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "שתי התוכניות אושרו בפורום מהנדס העיר באוקטובר וצפויות להידון להפקדה בוועדה המקומית בקרוב, לאחר השלמת המסמכים הדרושים. התוכניות הן במסלול ועדה מקומית, והעירייה לא רואה סיבה להעביר אותן לוותמ"ל. הוותמ"ל אינה אמורה להוות מסלול ‘עוקף’ או ‘מאיץ’ ועדה מקומית או מחוזית, ואין סוגיה תכנונית או אחרת בגינה היתה סיבה להעבירן למסלול שאינו הוועדה המקומית".

  • 10 מיליארד שקל - הכנסות הצפויות למדינה משיווק בשדה דב 
  • 1,700 בעלי זכויות - במתחם הגוש הגדול בשדה דב 
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות