איזי ג'ט: לא נחדש את הטיסות לישראל לפני אפריל 2025
מהחברה נמסר כי "ללקוחות שהזמינו כרטיסים בקו זה בין התאריכים 27 באוקטובר 2024 ועד ה- 29 במרץ 2025 יוצעו אפשרויות כולל קבלת החזר מלא עבור הכרטיסים שרכשו". בתוך כך, על רקע הכאוס בענף התעופה, גופים צרכניים קוראים לרשות התחרות לבדוק אם חברות התעופה הישראליות מנצלות את המצב כדי להפקיע את מחירי הטיסות
חברת הלואוקוסט איזי ג'ט הודיעה היום כי החליטה לא לחדש את טיסותיה לתל אביב עד אפריל 2025. מהחברה נמסר כי "ללקוחות שהזמינו כרטיסים בקו זה בין התאריכים 27 באוקטובר 2024 ועד ה- 29 במרץ 2025 יוצעו אפשרויות כולל קבלת החזר מלא עבור הכרטיסים שרכשו".
למעש, הכאוס בענף התעופה נמשך גם אתמול, כשאלפי ישראלים השוהים בחו"ל מתקשים להשיג טיסות לארץ בעקבות גל ביטולי הטיסות מצד החברות הזרות. ענקית התעופה הגרמנית לופטהנזה האריכה עד ל־12 בחודש את עצירת טיסותיה לנמל התעופה בן גוריון ולנמלי התעופה בטהראן ובביירות ברקע כוננות השיא מהשבוע האחרון לקראת מתקפה סימולטנית על ישראל מצד איראן וארגוני הפרוקסי שלה במזרח התיכון. הצעד של לופטהנזה כולל גם את החברה־הבת שלה, אוסטריאן איירליינס. חברת וויז אייר הודיעה אתמול כי תאריך את עצירת את טיסותיה לישראל עד להיום ואילו חברת התעופה היוונית אג'יאן האריכה את המהלך עד יום שישי לפחות.
בענף התעופה מעריכים כי מתחילת המשבר הנוכחי כ־25 חברות זרות עצרו את פעילותן האווירית בישראל. נתון זה מקשה על מצבה העגום ממילא של התעופה הישראלית מאז פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר, כך שמתוך כ־120 חברות זרות שפעלו בנתב"ג בקיץ שעבר רק כ־50 המשיכו לשמור על קווי טיסות לנתב"ג, חלקן בתדירות נמוכה יחסית לתקופות של שגרה. ביטולי הטיסות מהשבוע האחרון צמצמו את מספרן לכ־30-25 בלבד. ברקע ההידללות הזוחלת בהיצע הטיסות לישראל וממנה, מחירי כרטיסי הטיסה מאמירים ומעמידים את חברות התעופה הישראליות, שממשיכות בפעילות רגילה, בפני ביקורת ציבורית חריפה על כך שהן מנצלות את המשבר הביטחוני להפקעת מחירים וגריפת רווחים.
רשויות התעופה בארץ קראו ביומיים האחרונים לישראלים שנתקעים בחו"ל בלי טיסות חזרה לרכוש כרטיסים לשדות התעופה באתונה ובלרנקה, שאליהם החברות הישראליות אל על, ישראייר וארקיע יגבירו את טיסותיהן במהלך השבוע הקרוב כדי לאפשר את הגעתם לארץ ומהם גם תתאפשר הגעתם של ישראלים ליעדים אחרים בעולם. חברת אל על טענה כי קבעה מחירי טיסה אחידים לשני יעדים אלה, של 228 דולר ללרנקה בכיוון אחד ו־283 דולר לכיוון אחד לאתונה.
שרת התחבורה מירי רגב כינסה שלשום בערב בחדר ניהול המשברים של נתב"ג מסיבת עיתונאים בהולה בהשתתפות מנכ"לי חברות התעופה הישראליות ומנהל רשות התעופה האזרחית שמואל זכאי. היא הבהירה כי אין בכוונת משרדה להתערב בשיקולים המסחריים של החברות ובתעריפי הטיסות אך ביקשה מהן להימנע מהפקעת מחירים, בייחוד בקווי הטיסות מישראל ללרנקה ואתונה ומהן. היא הדגישה כי המדינה לא תסבסד לחברות התעופה טיסות חילוץ של ישראלים, שכן על כל ישראלי שנוסע בימים אלה לחו"ל להביא בחשבון עיכובים אפשריים בחזרתו לארץ ואת ההתייקרויות הנלוות. מנכ"ל ארקיע עוז ברלוביץ' הגיב על טענות שלפיהן נוסע שרכש כרטיס לכיוון אחד ללרנקה נדרש לשלם עליו כ־1,100 דולר ואמר ש"יש מתווכים וסוכני נסיעות שעושים סיבוב על הלקוחות" והמליץ ללקוחות המבקשים לרכוש כרטיסים לבדוק מחירים גם באתרי חברות התעופה.
עם זאת, גופים צרכניים קראו אתמול לרשות התחרות ולמשרד הכלכלה לבדוק אם חברות התעופה הישראליות מנצלות את מעמדן בשוק כדי להפקיע את מחירי הטיסות בעקבות ההידללות המתמשכת בהיצע הטיסות. רשות התחרות בודקת זה כמה חודשים טענות על כך שאל על ניצלה את המצב הביטחוני החריג בישראל כדי לייקר את טיסותיה לשורה של יעדים בעולם. הבדיקה טרם הסתיימה. בתוך כך, נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק פנה ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ דוד ביטן בבקשה לקיים דיון דחוף בכאוס בענף התעופה. לדבריו, "הדרישה הראויה היא שהגורמים המוסמכים יתערבו מיידית במצב ויקבעו תעריפי מחירים הגיוניים לטיסות ממספר יעדים מחו"ל לישראל".