אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משוק של סטארטפים לשוק של "חברות בוגרות" משמאל לימין תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג'נס, שוקי איתן, General Manager Media & Telecom | צילום: הדר כוכבי

משוק של סטארטפים לשוק של "חברות בוגרות"

תומר פוס, סמנכ"ל המוצר (CPO) של חברת נטורל אינטליג'נס, אירח את שוקי איתן, General Manager Media & Telecom של חברת קלטורה

03.06.2024, 12:22 | בשיתוף חברת נטורל אינטליג'נס

בפרק החדש של הפודקאסט Executive State of Mind של נטורל אינטליג'נס. השניים דנו על השפעת שירותם הצבאי ביחידת 8200 על תפקידיהם, על השינויים בשוק ההייטק הישראלי, האיזון בין אינטרסים שונים בתוך החברה ועל ההשפעה של מנהלים בכירים על סובלנות ופתיחות לנושאים של זהות מינית במקום העבודה

משמאל לימין תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג משמאל לימין תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג'נס, שוקי איתן, General Manager Media & Telecom | צילום: הדר כוכבי משמאל לימין תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג

אם בעבר התעשייה בישראל התמקדה בעיקר בסטרטאפים, "מטאורים", שקמים במהירות יחסית ונמכרים בזריזות, היום יש שרואים שינוי לכיוון המבוסס והיציב יותר. תומר פוס, סמנכ"ל המוצר (CPO) של חברת נטורל אינטליג'נס, ושוקי איתן, General Manager Media & Telecom של חברת קלטורה, מדברים על היכולת של חברות להתבסס ולצמוח, על התמודדות עם האתגרים והמתחים הפנימיים, וגם על שוויון בשוק התעסוקה ומה למדו משירותם ב- 8200.

בעולם ההייטק עולה לא מעט נושא המתחים בין היחידות העסקיות השונות בחברה. "הרבה פעמים בין אנשי הפרודקט, לביזנס, לאנשי המכירות, אנחנו רואים אינטרסים שונים. איך אתה מתמודד עם המתח הזה?" תוהה פוס. "מדובר במתח חיובי בעיניי, לצוות המוצר יש לוקסוס שאין לאנשים אחרים, הם לא צריכים כמו הרבה אחרים לחשוב רק על כאן ועכשיו, אלא גם מתכננים שנים קדימה." מפרט איתן. "אצלנו, אנחנו מנסים ליישב את המתח הזה, באמצעות שלוש דרכים: מגדירים איזה נפח עבודה מושקע בכאן ועכשיו ואיזה נפח מוקדש לעתיד הרחוק והקרוב. הדבר השני, לתקשר אותו דבר פנימה והחוצה, לעובדים והלקוחות, כדי לקבל את הפידבק הנכון מהלקוח על הכיוון אליו אנחנו הולכים. הדבר השלישי הוא "פרודקט טו פרודקט" – יש אצלנו קשר הדוק בין מנהלי המוצר ובין מנהלי המוצר של הלקוחות שלנו, וכך יש שיח משמעותי ביניהם ומפרה ביניהם, שעוזר לדייק את מה שחשוב".

איתן מדגיש "אנחנו רואים שהרבה פעמים כל אחד מהצדדים הללו מנסה למשוך למקום אחר. המרקטינג רוצה לייצר 'הייפ', התרגשות ושיח סביב המוצר, אבל המוצר צריך לעמוד בהבטחות. אנשי המכירות רוצים למכור כמה שיותר, אבל הפרודקט צריך לדעת להתמודד עם הבעיות שעולות מכך." מבחינתו, יש דרך טובה להפחית את החיכוכים באופן משמעותי ולעבוד בסינרגיה "כל אחד מהגורמים צריך KPI (מדדי ביצוע מרכזיים) ייחודיים משלו. ברגע שדברים מוגדרים כמו שצריך, זה עוזר להפחית חיכוכים".

לפי פוס ואיתן, שוק ההייטק הישראלי, שבמשך שנים התמקד בסטרטאפים ואולי אף האדיר אותם, עובר שינוי בתקופה האחרונה "השוק הישראלי השתנה, משוק של סטראטפים שעשו עבודה נהדרת במשך כמה שנים והמטרה שלהם הייתה להגיע לאקזיט, היום אנחנו רואים משיכה דווקא יותר לחברות בוגרות, כמו נטורל אינטליג'נס וקולטורה, כאלה שלא נבנו בשביל להמכר מיד, שלא רצות לאקזיט, אלא בוחרות להתמקד בצמיחה. איך עושים את המעבר הזה?" תוהה פוס. איתן מסביר "לחברות יש אתגר לעבור מתפיסה ישראלית של "יהיה בסדר", לצורת עבודה "מרובעת". איך מנהלים נכון את הגורמים בתוך החברה? איך לכל חבר צוות יש אחריות לעבור ממצב של סטרטאפ, שבו הרוב מתנהל בצורה של Top-Down (מההנהלה לעובדים), לBottom-up (מהעובדים להנהלה), שבה כל עובד מרגיש אחריות על החלק שלו בחברה? כשבחלקת האלוהים שלו, הוא יודע מה הוא צריך לעשות."

תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג'נס | צילום: ענבל מרמרי תומר פוס, סמנכ"ל המוצר של נטורל אינטליג

בנוסף לכך, איתן מדגיש את החשיבות שבשחרור הריכוזיות כמנוע צמיחה "כשכל אחד בחברה יודע איזה עסקאות הוא יכול לאשר, ניתן להתקדם הרבה יותר מהר, ולהוריד הרבה מאוד עומס מההנהלה. כישראלים זה יכול להיות לנו קשה, כשיהיו הרבה מעורבים אז יש גם הרבה אי-הסכמה. גם זה חשוב, לדעת איך מנהלים אי-הסכמה, מה נקודות ההסכמה, איפה נקודות המחלוקת. זה יוצר מצב של חברה שלא עוצרת כל פעם כשיש עסקה חדשה." הוא מסכם "החוכמה היא לא רק לעשות את מה שאמרתי, אלא לייצר חברה שמאפשרת לאנשים להתבטא, לטעות, ולקחת חלק באמת."

האיש עם הדאטה ינצח?

למעשה, פוס ואיתן הכירו עוד בשירותם הצבאי ביחידת 8200 של המודיעין. "8200 זה האירוע המכונן בחיי" מספר איתן. "רכשתי שם את היכולת לראייה אינטגרטיבית, כי בכל רגע נתון אתה צריך להבין את תמונת המצב הנכונה, לשלב הרבה מאוד טכנולוגיה, קצת שפה, ולחשוב על מה יכול להיות התסריט הרע ביותר. הדבר השני, שחקוק אצל כל אחד ששירת ביחידה לדעתי, זה היכולת לקרוא תיגר על כל דבר שהוא, ללמוד להטיל ספק ולהשתפר." פוס מסכים עם האבחנה ומוסיף "למדתי שהאיש עם הדאטה ינצח. משהו בעובדה שאם יש לך היפותזה שתלויה בדאטה, גם אם אתה בן 18, אתה מוזמן להוכיח אותה. גם הצורך לעבוד עם הרבה מאוד סוגים של אנשים ולשתף פעולה, מגיל מאוד צעיר, מאפשרת פיתוח של כישורים רכים".

באופן טבעי, לאנשים רבים עולות שאלות בנוגע ל8200 וליחידות המודיעין השונות לאחר השבעה באוקטובר. פוס משתף "יש תחושות קשות, כמובן. אני יודע משירותי שם שכולם עושים את המיטב, 24/7, יום ולילה. עם זאת, אני חושב שמה שקרה מוכיח לנו שאולי זאת הזדמנות לחזור לבסיס, ללחם והחמאה של עבודת המודיעין. לא לנסות להיות עוד חברת הייטק, אלא לחזור לעבודה המודיעינית שהכרנו." איתן מסכים עם התחושות הקשות ומוסיף "זאת הזדמנות לבנות מחדש דברים שלא עבדו, ואני יודע מחברים שלי שמשרתים ביחידה שאלה דברים שקורים עכשיו."

שוקי איתן, General Manager Media and Telecom, צילום: גידו ברטיש שוקי איתן, General Manager Media and Telecom | צילום: גידו ברטיש שוקי איתן, General Manager Media and Telecom, צילום: גידו ברטיש

הרחבת מעגלי ההשפעה

סוגיה שמעסיקה רבות את פוס ואיתן היא נושא השיוויון בשוק התעסוקה. פוס מעלה את השאלה "שנינו מנהלים בכירים, הומואים מחוץ לארון. האם זה בכלל עניין בשבילך?". גם בעולם של ימינו, איתן מעיד על כך שנושא השיוויון ללהט"ב עדיין מעסיק אותו "זה לגמרי עניין, בעיקר לאור הרגרסיה שאנחנו עוברים בשנה וחצי האחרונות. כל עוד אנחנו ממשיכים לקבל הודעות מנערים ונערות שקיבלו מאיתנו השראה, שפחדו לצאת מהארון ולפגוע לעצמם גם בקריירה העתידית, זה אומר שיש עוד עבודה לעשות." פוס מסכים ומשתף מניסיונו האישי. "כאמור, צמחתי בעולמות הביטחוניים, שבהם היה הכי קשה לי סביב זה. כשאתה גבר שנמצא בזוגיות משמעותית, גר עם בן זוג, ואתה מרגיש צורך להסתיר כי יש מערכת שלא יודעת להכיל את זה. לצערי, לא ידעתי להתמודד עם זה בצורה טובה. לכן אני חושב שאני הרבה יותר אמפטי לעובדות ולעובדים שלי בכל היבט, לא רק בהיבט הלהט"בי. אלא מכל דבר שמעלה את החשש לחבל בהתקדמות שלהם בארגון."

כיום פוס ואיתן בוחרים להיות מנהלים בכירים בחברות ששמות דגש משמעותי על נושא השוויון. "כשהגעתי לראיון הראשון שלי בנטורל אינטליג'נס וראיתי את דגל הגאווה בכניסה, אני זוכר את התחושה. זה הוריד המון חרדה מתהליך הגיוס לחברה חדשה. הבנתי שמדובר במקום שמקבל כל אחד איך שהוא, ונרגעתי." פוס משתף. איתן מספר על התפיסה של קלטורה בנושא "הדנ"א של החברה שלנו הוא מאוד פלורליסטי. אני מרגיש שזאת פריבילגיה לעבוד פה. יש מיקוד לא רק בשוויון ללהט"בים אלא גם לנשים, לחרדים, לערבים. אנחנו יוצרים מעין משולש קסם בינינו לבין הספקים לבין הלקוחות שלנו, כאשר כולם צריכים להתחייב לקווי-יסוד של שוויון. ככה אנחנו מרחיבים את מעגל ההשפעה". פוס מזדהה עם התחושות בעבודתו בנטורל אינטליג'נס "הגענו השנה לאבן דרך של יותר מ50% נשים בחברה, בזכות עבודה מהממת של נטע פלר, סמנכ"לית משאבי האנוש שלנו, וזה מאוד מרגש."

להאזנה לפרק המלא ולפרקים נוספים בפודקאסט Executive State of Mind של נטורל אינטליג'נס לחצו כאן>>

תגיות