אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד צעד לקראת המגה פרויקט שישנה את גוש דן: חוק המטרו אושר בכנסת מטרו | צילום: נת"ע

עוד צעד לקראת המגה פרויקט שישנה את גוש דן: חוק המטרו אושר בכנסת

החוק שמסדיר את התשתית הרגולטורית והמימונית שתאפשר את הקמת פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן אושר הלילה בכנסת ברוב של תשעה תומכים לעומת אפס מתנגדים. המטרו צפוי להתחיל לפעול רק סביב שנת 2040

25.07.2024, 09:17 | יובל שדה

חוק המטרו, שמסדיר את התשתית הרגולטורית והמימונית שתאפשר את הקמת פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (המטרו) אושר הלילה בכנסת ברוב של תשעה תומכים לעומת אפס מתנגדים. המטרו הוא מגה-פרויקט שעלותו מוערכת ביותר מ-150 מיליארד שקל מה שהופך אותו לפרויקט היקר והמורכב ביותר בתולדות המדינה. המטרו צפוי לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב רבתי, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב־40 מיליארד שקל בשנה. המטרו צפוי להתחיל לפעול רק סביב שנת 2040.

חוק המטרו המקורי היה אמור לעלות להצבעה לפני כשנתיים בזמן כהונת ממשלת בנט־לפיד, אך זה לא קרה על רקע קריסת הקואליציה והתנגדות האופוזיציה אז (שהיום היא הקואליציה). החוק הנוכחי קודם על ידי יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ובעיקר על ידי משרד האוצר שתפס בעלות על הפרויקט, וזאת בין השאר בעקבות התנגדות שרת התחבורה מירי רגב לפרויקט (למרות שאנשי המקצוע במשרד עדיין תומכים בו ומקדמים אותו). מי שקידמה את חוק המטרו בכנסת הקודמת היא ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו).

הצעת החוק כוללת בין היתר את הרכב המועצה המאסדרת, שתפקח על הקמת המטרו, את תפקידיה ואת סדרי עבודתה. כמו כן ההצעה שואפת לטייב את הליכי תיאום התשתיות והסרת חסמים לצורך קידום מהיר של הפרויקט, היא מוסיפה מנגנוני התייעצות ושקיפות, מגבילה את סמכות הוות"ל לתכנן שימושים שחורגים מתכנון התשתית, וקובעת כי החברה המבצעת לא תוכל לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה הנמוכה מהמקובל באזור.

חלק ניכר מהצעת החוק עוסק בהיבטי מיסוי ופיצוי. הצעת החוק קובעת שעל בקשה להיתר שתוגש עד סוף שנת 2030 יחול היטל השבחה של 60% (במקום 72%). לגבי מתחמי התחדשות עירונית, אחרי אישורה של תמ"א 70 (תוכנית המתאר לסביבת המטרו), רשאית הרשות המקומית לחלק לאזורים שונים את מתחמי ההשפעה שבתחומה ולקבוע שיעורי היטל השבחה של 72%, 50%, 25% או בכלל לא. הרעיון הוא שהפחתת המס תסייע במימוש ההתחדשות. כמו כן, חוק המטרו קובע שאדם שיש לו נכס או נכסים מסחריים בשטח גדול מ־100 מ"ר בסביבת המטרו ישלם היטל שנתי, והכספים שיתקבלו מההיטל ישמשו לבניית המטרו. יש לציין שהמס ייגבה רק אחרי הפעלת המטרו ולמשך 30 שנה.

בכל הקשור לפיצויים, החוק קובע כי המדינה תקצה 500 מיליון שקל לפיצויים לעסקים ועוד 50 מיליון שקל לפיצויים יגיעו מהרשויות המקומיות. נכון לעכשיו עוד לא נקבעו קריטריונים לפיצוי ובחוק נקבע כי שר האוצר בהתייעצות עם ועדת הפנים יקבעו קריטריונים לפיצוי שייקחו בחשבון בין השאר את סוג העסק, התלות שלו בקבלת קהל, המיקום של העסק ביחס לעבודות ועוד. בנוסף, נקבע כי התשלומים לא יהיו מותנים בהוכחת פגיעה בהכנסות של בעל העסק.

יו"ר וועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: "כראש עיר לשעבר בגוש דן אני מכיר ויודע את החשיבות הקריטית של מערכת הסעת המונים המטרו בגוש דן, שתשנה מקצה לקצה את ההתנהלות התחבורתית באזור, וגם תתרום להאצת הבנייה במתחמים הסמוכים לתחנות המטרו, מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול ביותר שאושר עד כה. אני שמח שלאחר דיונים רבים, ותיקונים רבים שהטמענו בתוך החקיקה, ובמיוחד בנושא גובה מס ההשבחה וחובתה של המדינה לפצות את בעלי העסקים במתחמים הסמוכים לתוואי, ניתן לברך על המוגמר".

עו"ד מיה ליקוורניק, יו"ר דרקטוריון נת"ע, האמונה על הקמת המטרו בגוש דן: "נת"ע מברכת על אישור חוק המטרו, שהשפעתו דרמטית להצלחת הפרויקט הלאומי. החוק יסייע בהסרת חסמים, ובתיאום בין כלל גופי התשתית והרשויות המקומיות, לבין חברת נת״ע המבצעת את המטרו. בכך יתרום חוק המטרו לייעול הליך ההקמה ולקיצור לוחות הזמנים, למען רווחת אזרחי ישראל ואיכות חייהם".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "אישור חוק המטרו הוא צעד חשוב למדינת ישראל. עם אישור חוק המטרו וחבילת הסיוע לבעלי העסקים שנמצאים בסמוך לעבודות ואתרי הבניה של המטרו, בגובה של חצי מיליארד ש״ח, אנו עושים היום צעד אדיר לחיזוק מערך התחבורה בישראל - מהלך שבאופן ברור יתמוך ויחזק את כלכלת ישראל. אני מודה לכלל השותפים שסייעו בהעברת החוק. זהו יום חשוב לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל. נמשיך לפעול ולחזק את כלכלת ישראל ואת תשתיותיה באופן שימשיך למצב את ישראל בשורה הראשונה של המדינות המפותחות בעולם".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "מדינת ישראל נמצאת בגרעון תשתיות חמור. הסיבה המרכזית לכך כיום היא איטיות בביצוע הפרוייקטים החיוניים. פרוייקט המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע אי פעם בישראל. חוק המטרו מייצר את המסגרת הרגולטריות והמבנית שתאפשר את הקמתו ביעילות ובמהירות המרבית, לרווחת תושבי המדינה. במיוחד בתקופה זו חיוני ביותר לקדם פרויקטים כלכליים שיגבירו את הצמיחה. אני מודה לכל מי שהיה מעורב בגיבוש וקידום החוק בשנים האחרונות".


תגיות