אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הקברניט

חופשה בסכנה: למה גלי חום מבטלים טיסות, ומה אפשר לעשות?

ההתחממות הגלובלית משבשת תוכניות לתיירים בכל העולם, וצפויה להרוס עוד הרבה טיולים בקרוב: מטוסים פשוט לא יכולים להמריא כשחם מדי. מדוע, איך זה ישפיע על מחירי הכרטיסים ולמה הפתרונות של חברות התעופה מעצבנים את הנוסעים?

30.07.2022, 07:44 | ניצן סדן



שלום, כאן הקברניט; אי אפשר להתעלם מגלי החום האחרונים ששוטפים את העולם כולו ומשבשים את החיים. פה בארץ הפכה הליכה לרחוב לתענוג מפוקפק ביותר ובאירופה אנשים פשוט מתים מחום. גם מטוסים מושפעים מהסיוט הלוהט הזה, בצורה שיכולה בקלות לבטל לכם את החופשה - והיום נבין איך ולמה.


לטורי "הקברניט" הקודמים:

לפני שנמשיך, אני רוצה להבהיר משהו מאוד חשוב: ההתחממות הגלובלית היא לא מיתוס של שמאל ליברלי שמנסה להחליש ימין כלכלי, לא תיאוריה שהופרכה, לא נבואת זעם רחוקה ולא טריילר לקאמבק של קפטן פלאנט. הקיצים הופכים ארוכים וחמים יותר, החורפים - ליבשים יותר, והפלנטה הזאת פשוט מתבשלת.

משבר האקלים יתחיל להשפיע על החופשות שלכם, צילום: pexels CC0 משבר האקלים יתחיל להשפיע על החופשות שלכם | צילום: pexels CC0 משבר האקלים יתחיל להשפיע על החופשות שלכם, צילום: pexels CC0

מאיפה הגיע הגל הלוהט הזה? מזג אוויר נוצר מהיחס בין אוויר, חום ומים. במקור היתה זו מערכת מאוזנת, וזו הסיבה למשל, שבכל 365 ימים רציפים יש רק חורף אחד.

ואז באנו אנחנו ושברנו את האיזון הזה: נאחזנו באנרגיה מזהמת ונתנו למפעלים לפלוט גזי חממה. אלו גרמו לכך שחום נכנס כרגיל אבל יותר ממנו נלכד בתוך האטמוספרה וכל העסק מתלהט במהירות.

חם היום, אל תשכחו לעשות מקלחת קרה לקוברה, צילום: susantananda3 חם היום, אל תשכחו לעשות מקלחת קרה לקוברה | צילום: susantananda3 חם היום, אל תשכחו לעשות מקלחת קרה לקוברה, צילום: susantananda3

כשחם מדי, זרמי האוויר הטבעיים של הפלנטה מתחילים לזייף: לזרם הסילון לוקח יותר זמן להסיט ולפזר אוויר חם ולעיתים אף כולא אותו מעל אזורי יבשה - בדגש על אירופה וצפון אמריקה (זרם הסילון ודומיו יוצגו לעומקם בטור מיוחד משלהם).

החום מצטבר ולמשל, מצית שריפות ענק וחורך את בריטניה, צרפת ויוון. במקום להתפזר תוך ימים, יכול גל החום להימשך גם שבועות, ומשנה לשנה עולה הסיכון לגל חם וארוך יותר.

בטח שמתם לב שמשבר האקלים שורף את העולם, צילום: שאטרסטוק בטח שמתם לב שמשבר האקלים שורף את העולם | צילום: שאטרסטוק בטח שמתם לב שמשבר האקלים שורף את העולם, צילום: שאטרסטוק

עשינו את זה לעצמנו כשהסתכלנו בכל פעם שנה קדימה ולא עשור קדימה. והנה, נגמרו העשורים והאנושות נמצאת במהלך של ניסיון לצמצום נזקים; מאוחר מכדי להימנע מהם לגמרי. ולכן הרבה מאוד תעשיות ייאלצו לתפקד בתוך סביבה חמה בהרבה, ביניהן תעשיית התעופה ואת ההשפעות אפשר לראות ולהרגיש כבר עכשיו.

אומרים שאנשים מתעלמים בקלות מההתחממות הגלובלית עד שהיא מתחילה להשפיע להם על החיים בצורה ישירה - ואחת הישירות ביותר היא להרוג להם את החופשה.

תגיד שלום לחו"ל, חבר, צילום: שאטרסטוק תגיד שלום לחו"ל, חבר | צילום: שאטרסטוק תגיד שלום לחו"ל, חבר, צילום: שאטרסטוק

ובקלות: גלי חום מבטלים טיסות בגלל שילוב בין סיבות כלכליות ופיזיקליות. ההתחממות יכולה לבוא בצורת חום יבש או בצורת לחות, ושני המקרים יכולים לפגוע ביכולתו של המטוס להתרומם מהמסלול.

המטוס מתרומם בזכות תנועה לפנים שדוחקת אוויר סביב הכנפיים שלו, ויוצרת אזור של לחץ אוויר גבוה מתחתיהן. כאשר האוויר חם ולח מאוד, ההרכב שלו משתנה: יש בו יותר אדי מים ביחס לשאר מרכיביו - חמצן וחנקן; ומים פשוט שוקלים פחות מהיתר. וכך קשה יותר לייצר לחץ שירים את המטוס.

בואינג 737 מרים גלגל בהמראה, צילום: Yamaguchi Yoshiaki CC BY-SA 2.0 בואינג 737 מרים גלגל בהמראה | צילום: Yamaguchi Yoshiaki CC BY-SA 2.0 בואינג 737 מרים גלגל בהמראה, צילום: Yamaguchi Yoshiaki CC BY-SA 2.0

אז כדי להמריא, המטוס יצטרך לרוץ יותר על המסלול, ובמהירות יותר גדולה. מדובר בתוספת כוח שמשמעותה שריפה של הרבה יותר דלק כדי להתנתק מהקרקע.

האוויר הלח גם מעמיס על המנוע: יש בו יותר נוזל ופחות חמצן ולכן הוא נדלק פחות טוב בתא הבעירה. התוצאה: מנוע שעובד פחות ביעילות. בחורף זה לא ביג דיל: אוויר קר עשיר יותר מטבעו ופחות קשה לייצר עילוי.

צריך לעבוד קשה. מנוע סילון, צילום: שאטרסטוק צריך לעבוד קשה. מנוע סילון | צילום: שאטרסטוק צריך לעבוד קשה. מנוע סילון, צילום: שאטרסטוק

כאשר האוויר חם ויבש הוא יותר נוח להמראה, אבל בלי לחות לא נוצרים עננים והתחממות הקרקע עשויה להיות קיצונית ומהירה יותר. חשוב לזכור שאוויר חם מדי נוטה להיות דליל מטבעו; תנועת המולקולות מהירה יותר בטמפרטורה גבוהה כך שיש פחות מהן במקום נתון. זה אומר שגם קשה יותר לייצר לחץ גבוה ועילוי, וגם יש פחות התנגדות של הסביבה לדחף המנועים.

הרי כל מנוע - בין אם הוא מסובב מדחף או פולט זרם סילון - נשען על ייצור דחף אחורנית. אם האוויר דליל יש פחות התנגדות לדחף הזה ומה קיבלנו? פול גז בניוטרל ואווירון שלא עולה לאוויר. מה יעשה הטייס, יסיע אתכם לחו"ל?

החום הורג את הטיסה, צילום: שאטרסטוק החום הורג את הטיסה | צילום: שאטרסטוק החום הורג את הטיסה, צילום: שאטרסטוק

אז גם כאן צריך לייצר הרבה יותר דחף דרך שריפת הרבה יותר דלק וריצת המראה ארוכה יותר. ואל תשכחו שההשפעה לא נגמרת כשממריאים: אוויר חם באזור הנחיתה יקשה על האטה והנמכה בטיחותית.

המשמעות היא שעבור חברת התעופה, טיסה בגל חום תהיה יקרה בהרבה על אף שמחיר הכרטיס ששילמתם נשאר אותו הדבר. בנוסף, לא כל שדה תעופה מאפשר בכלל ריצת המראה ארוכה מספיק; לעיתים קרובות המסלול קצר מדי. ולכך מתווספת מגבלת בטיחות טכנית - לכל מטוס ישנה מהירות המראה מקסימלית שהוגדרה לו, ואין לחרוג ממנה גם אם כל הנוסעים ממש-ממש רוצים. בקיצור - או שאי אפשר לטוס, או שלא משתלם להטיס.

ההוצאה הכי גדולה. תדלוק מטוס נוסעים, צילום: שאטרסטוק ההוצאה הכי גדולה. תדלוק מטוס נוסעים | צילום: שאטרסטוק ההוצאה הכי גדולה. תדלוק מטוס נוסעים, צילום: שאטרסטוק

לחברות התעופה יש שלוש דרכים להתמודד עם האתגר הלוהט הזה, ואת שלושתן אתם שונאים. הראשונה היא לדחות את הטיסה לשעות אחר הצהרים, כשהאוויר יתקרר קצת והטיסה תשתלם לחברה.

תקבלו הודעת עיכוב "מסיבות טכניות שאינן בשליטתנו" או הסבר דומה, תיתקעו בשדה עוד ארבע-חמש שעות ובדלפק יבטיחו לכם שדרוג לאקונומי פלוס בטיסה חזור או פיצוי קטן אחר.

בערב זה יותר קריר - ולכן יותר זול, צילום: שאטרסטוק בערב זה יותר קריר - ולכן יותר זול | צילום: שאטרסטוק בערב זה יותר קריר - ולכן יותר זול, צילום: שאטרסטוק

השנייה היא לצמצם את משקל המטוס. אם יהיה קל יותר, פחות יתקשה להתרומם ויוכל לשייט תוך שריפת פחות דלק. וכאן מתחילות הצרות עבור הנוסעים: חברת תעופה שבחרה להמריא בזמן פשוט תעביר את המזוודות שלכם לטיסה הבאה.

זו האופציה הכי נוחה לחברה: הנוסעים יקבלו את המזוודות באיחור של כמה שעות, ואפשר יהיה לפצות אותם בנקודות ומיילים בתוכניות "הנוסע המתמיד" - מה שגם יאלץ אותם לטוס שוב עם אותה החברה בעתיד.

אתם תגיעו בזמן. והמזוודות?, צילום: שאטרסטוק אתם תגיעו בזמן. והמזוודות? | צילום: שאטרסטוק אתם תגיעו בזמן. והמזוודות?, צילום: שאטרסטוק

הפיתרון השלישי הוא להציע לכם לוותר על המושב שלכם לטובת טיסה מאוחרת יותר. אם מספיק נוסעים יוותרו על הטיסה, המטוס יהיה קל יותר והטיסה כלכלית. ועדיין, קורה הרבה שאין מספיק מוותרים: עשרות טיסות מתבטלות במדינה שחווה גל חום.

כל אלו הם פתרונות זמניים מאוד: בקרוב ההתחממות תיצור גלי חום של 50 מעלות כסטנדרט וטריקים כמו הזזת נוסעים וטיסות לא יוכלו ליצור הבדל משמעותי. גם פתרונות תשתית כמו מסלולי המראה ארוכים יותר לא יעבדו בכל מקום. קחו לדוגמה את מסלולי נתב"ג: לאן אפשר להאריך אותם, לתוך מושב בני עטרות? לתוך כביש 1? נחל שפירים?

מגדל הפיקוח של נתב"ג, צילום: שאטרסטוק מגדל הפיקוח של נתב"ג | צילום: שאטרסטוק מגדל הפיקוח של נתב"ג, צילום: שאטרסטוק

יתכן שיבוא בעתיד פיתרון טכנולוגי, בדמות פריצת דרך בהנדסת החומרים שתאפשר בניית מטוסים קלים יותר, או מנועים חזקים ויעילים במיוחד. העניין הוא שהעתיד הזה יכול להיות בעוד שנתיים או בעוד עשרים שנה. למרות שאנחנו בעידן של חדשנות ויזמות, וחברות צעירות יחסית כמו טסלה יכולות לטלטל תעשיות ותיקות במהירות, בתחום התעופה זה עובד אחרת.

אבולוציית טכנולוגיות טיסה יכולה להיות רנדומלית מאוד, וגם דברים שכבר המצאנו והשגנו יכולים להיעלם אם לא יוכחו כשרירים כלכלית לאורך זמן. קחו למשל את מטוס הנוסעים העל קולי: המצאנו אותו בסיקסטיז, קרקענו אותו ב-2003 ועכשיו מנסים להמציא אותו שוב.

הקונקורד העל קולי של הסבנטיז, צילום: Steve Fitzgerald GFDL 1.2 הקונקורד העל קולי של הסבנטיז | צילום: Steve Fitzgerald GFDL 1.2 הקונקורד העל קולי של הסבנטיז, צילום: Steve Fitzgerald GFDL 1.2

אז מה הולך לקרות? פשוט מאוד: תעשיית התעופה תתחיל להסתגל להשפעות הקיצוניות של משבר האקלים, וזה יעלה לה הון עתק. אפילו אילתור כמו צביעת המסלול בלבן, שתופס פחות חום ומאט במקצת את התחממות האוויר מעליו, יבוא במחיר של מאוד מיליונים. אז כדי לענות על הביקוש לטיסות, יצטרכו החברות להשקיע יותר דלק בכל טיסה, ותוספת העלויות הולכות להתגלגל אל מחירי הכרטיסים.

כרטיסים לחו"ל? זה עלול להתייקר, צילום: שאטרסטוק כרטיסים לחו"ל? זה עלול להתייקר | צילום: שאטרסטוק כרטיסים לחו"ל? זה עלול להתייקר, צילום: שאטרסטוק

אז מה אפשר לעשות בינתיים? להיערך לשיבושים ותקלות. למשל, אם אם נוסעים לראות את צ'לסי משחקת נגד ארסנל או את איירון מיידן בהופעה, תכננו לנחות יומיים-שלושה לפני האירוע. כך פחות סביר שעיכוב או דחיית טיסה יהרסו לכם את הטיול. כשאתם עושים ביטוח נסיעות, ביחרו באחד שכולל סעיף של ביטול מכל סיבה - כדי שעוגמת הנפש שלכם לא תלווה גם בנזק כלכלי. ובכל מקרה היו מוכנים מנטלית לבלאגן פוטנציאלי: קחו בחשבון שבחום הזה, סופשבוע ספונטני ברומא יכול בקלות לכלול גם ריצה ספונטנית אחרי מזודות ונציגי שירות לקוחות. טיסה נעימה!

תגיות