אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל מארסק: "כנראה שיעברו חודשים לפני שנחזור לים האדום" ספינת מסע של חברת הספנות מארסק | צילום: Karim SAHIB / AFP

מנכ"ל מארסק: "כנראה שיעברו חודשים לפני שנחזור לים האדום"

וינסנט קלרק, מנכ"ל ענקית הספנות הדנית, קרא לקהילה הבינלאומית לפעול להחזיר את השילוח הימי דרך הים האדום, והזהיר כי יהיו לכך השלכות על האינפלציה והכלכלה העולמית. "לא ברור לנו אם זה ייקח ימים, שבועות או חודשים", אמר בריאיון לפייננשל טיימס

11.01.2024, 14:44 | חדשות חוץ

מנכ"ל חברת הספנות מארסק, וינסנט קלרק, הזהיר כי יעברו עוד חודשים לפני שנתיב המסחר בים האדום ייפתח מחדש לפעילות רגילה, מצב שעלול לפגוע בכלכלה העולמית ובמאמצים להורדת האינפלציה. בריאיון לפייננשל טיימס אמר קלרק כי ההחלטה של חברות הספנות להימנע מהים האדום בעקבות שורה של התקפות מצד החות'ים בתימן הייתה "ברוטאלית ודרמטית". עוד הוסיף כי "אין מנצחים" בסיטואציה, שמאלצת את הספינות לבחור בנתיב ארוך ויקר יותר סביב דרום אפריקה. "לא ברור לנו אם הביסוס מחדש של מעבר בטוח בים האדום בתוך ייקח ימים, שבועות או חודשים. יש לזה השלכות פוטנציאליות משמעותיות על הצמיחה העולמית". לפיכך, קרא קלרק לקהילה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, לעשות יותר כדי לאפשר את החזרת השילוח הימי לים האדום.

ספינה של מארסק הותקפה באמצע דצמבר, ובעקבות זאת הודיעה החברה הדנית על השעיית השייט בים האדום – נתיב מסחר מרכזי בין אסיה ואירופה. החברה החזירה את הספינות כעבור מספר ימים לאחר שארה"ב הכריזה על הקמת כוח ימי מיוחד להגנה על הספינות המסחריות. אולם, ספינה נוספת של מארסק הותקפה ובשבוע שעבר הוחלט להסיט את כל הספינות מהים האדום "לעתיד הנראה לעין". הנתיב החדש שעובר דרך כף התקווה הטובה מוסיף עוד 13 אלף ק"מ למסע ומייקר את השילוח במאות דולרים למכולה, כך לפי קלרק. "בתקופה זו שהאינפלציה היא עניין גדול, זה רק מוסיף עוד לחץ אינפלציוני לעלויות שלנו, ללקוחות שלנו, ובסופו של דבר על הצרכנים באירופה ובארה"ב", הסביר. "בטווח הקרב זה עלול לגרום לשיבושים משמעותיים כבר בסוף ינואר, פברואר ואפילו במרץ".

עוד הוסיף כי עלות הדלק של מארסק תהיה גבוהה ב-50% בשל הארכת המסע, ואם המצב יימשך יושפעו שרשראות האספקה העולמיות. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לפעול ולעשות מה שנחוץ כדי לפתוח מחדש את מצר באב אל מנדב. זה אחד העורקים המרכזיים של הכלכלה העולמית, והוא סתום בשלב זה". לדבריו, תהיה לכך השפעה לא רק על התעשייה אלא גם על הלקוחות, זמינות המוצרים והכלכלה העולמית.

"הרשו לי להיות ברור לחלוטין: המטרה שלנו היא לבסס מעבר בטוח ולחזור לדפוסי המסחר הרגילים. לשם כך אנחנו מקדישים את כל המשאבים שלנו", אמר. עם זאת, קלרק ציין כי אין לחברה מידע רב לגבי המצב הביטחוני בים האדום, שמשתנה כל הזמן לדבריו ובשל הקשר שלו למלחמה בעזה. "שיטת הפעולה משתנה. סוגי הנשק משתנים. הטווח הגיאוגרפי מתרחב. יש הרבה דברים שמקשים עלינו להעריך את מידת הסכנה, ולכן עלינו להיות זהירים".

תגיות