אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קסטרו דיווחה על ירידה של 40% במכירות באוקטובר ונערכת לסגירת חנויות חנות קסטרו בקניון רמת אביב | צילום: אסיה רביבו

קסטרו דיווחה על ירידה של 40% במכירות באוקטובר ונערכת לסגירת חנויות

בחודש הראשון למלחמה איבדה קבוצת האופנה מכירות פוטנציאליות בהיקף של כ-79 מיליון שקל, והוציאה כ-30% מעובדיה לחל"ת; ברבעון השלישי רשמה הקבוצה עלייה זינוק של 153.5% ברווח הנקי ל-12.7 מיליון שקל

22.11.2023, 16:02 | נורית קדוש

המלחמה מטלטלת את קסטרו שנערכת לסגירת חנויות. נוכח אי הוודאות בתחום האופנה בשנים האחרונות ובעת הנוכחית כתוצאה מהמלחמה, בכוונת קבוצת קסטרו הודיס לבצע צמצום משמעותי במספר החנויות במסגרת תהליך שייושם בשנה הבאה.

התהליך אותו מכנה החברה "טיוב מצבת החנויות" ייעשה תוך בחינה פרטנית של פעילות חנויות המותג ותוצאותיהן ותוך בחינת האפשרות לביצוע התאמות בתנאי השכירות במטרה להביא לשיפור מדדי הפעילות. בנוסף, במקביל לפרסום דוחותיה לרבעון השלישי, הגישה החברה לרשות ני"ע טיוטת תשקיף מדף, וזאת על מנת לאפשר לה לגייס הון או חוב בשוק ההון ככל שהיא תמצא לנכון בהמשך.

החברה המפעילה 361 חנויות ודוכנים בישראל, הכריזה על צמצום החנויות, לאחר שבחודש הראשון למלחמה, במהלכו פעלה באופן חלקי, התמודדה קבוצת קסטרו הודיס עם ירידה של 40% במכירות ואיבדה מכירות פוטנציאליות בהיקף של כ-79 מיליון שקל.

החברה, שהוציאה כ-30% מעובדיה לחל"ת ומעריכה כי תקופת החל"ת תוארך מעבר ל- 30 ימים, פעלה במספר מישורים על מנת לצמצם, ככל הניתן, את עלויות שכר העבודה שלה ואת שיעורן מתוך מחזור המכירות. הדבר נעשה גם באמצעות שינוי הגדרות תפעוליות הנוגעות להפעלת החנויות ובעבודת המטה והמרכז הלוגיסטי שלה ובצמצום ואיחוד תקנים, בצמצום כמות העובדים במשמרת בחנויות.

נכון להיום, מרבית חנויות מותגי הקבוצה פתוחות ושעות פתיחתן מוארכות בהדרגה בהתאם לרמת הביקושים ולשעות הפתיחה המתאפשרות בכל מרכז מסחרי. זאת למעט חנויות בישובי עוטף עזה ובצפון הארץ.

נוכח חוסר הוודאות בדבר המשך פעולות הלחימה ואופן התפתחות המלחמה בעזה ובגיזרה הצפונית החברה נערכת עם תוכניות עבודה המתמקדות במיקסום המכירות. זאת לצד צמצום ההוצאות הקבועות בדרך של הקטנה משמעותית של פעילות שיווק החברה וצמצום הוצאות לוגיסטיקה ותפעול, שיביאו לירידה בהוצאות המכירה והשיווק והוצאות ההנהלה והכלליות כבר במהלך הרבעון הרביעי השנה והרבעון הראשון בשנה הבאה.

בנוסף, הקבוצה ביצעה התאמות להזמנות העתידיות של עונות האביב והקיץ הבאים, בהתאם לתחזית המכירות בכל מותג. על פי הערכת הקבוצה, בהתאם לחוק הסיוע, חלק מחברות הקבוצה עשויות לקבל מענקים, אולם להערכתה הם יסתכמו לסכום מצטבר שאינו מהותי לחברה.

את הרבעון השלישי חתמה הקבוצה עם עלייה במכירות וזינוק של 153.5% ברווח הנקי שהסתכם ב-12.7 מיליון שקל. מכירות הרבעון השלישי של הקבוצה, צמחו ב-5.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-453.6 מיליון שקל.

הצמיחה במכירות נרשמה בהמשך לפתיחת 14 חנויות (6 דוכני מכירה של המותג איב רושה, 4 חנויות אורבניקה, 2 חנויות קרולינה למקה, חנות אחת הודיס וחנות אחת של המותג קסטרו). זאת במקביל לסגירת 7 חנויות של מותגי הקבוצה בישראל (3 קסטרו, 2 קרולינה למקה, חנות אחת של הודיס וחנות אחת של המותג קיקו מילאנו).

העלייה במכירות לא חלחלה במלואה לשורת הרווח הגולמי שצמח ב-4.75%, כך שהרווחיות הגולמית נשחקה ל-57.8% מהמכירות, לעומת 58.2% ברבעון השלישי אשתקד. שמירה על היקף הוצאות מכירה ושיווק והנהלה וכלליות למרות העלייה במכירות, לצד הכרה בהוצאות קידום הנפקת אורבניקה ברבעון המקביל אשתקד (שלא יצאה לפועל), הובילו לזינוק של 41.2% ברווח התפעולי שהסתכם ב-26.5 מיליון שקל. כך שהרווחיות התפעולית צמחה ל-5.8% מהמכירות, לעומת 4.2% ברבעון המקביל אשתקד.

מכירות מגזר ההלבשה הכולל את רשתות קסטרו, הודיס ואורבניקה, צמחו ברבעון ב-6.1% והסתכמו ב-303.5 מיליון שקל. הרווח הגולמי במגזר זה צמח בשיעור גבוה יותר של 7.4%, כך שהרווחיות הגולמית השתפרה ל-55.9% מהמכירות, לעומת 55.2% ברבעון המקביל אשתקד. בעקבות כך, עברה הפעילות לרווח תפעולי בגובה 5.4 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי בגובה 7.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מגזר אביזרי האופנה הכולל את מותגי טופ טן וקרולינה למקה בישראל, רשם צמיחה קלה (1.65%) במכירות שהסתכמו ב-134.5 מיליון שקל, תוך שחיקת הרווחיות הגולמית ל-61.8% מהמכירות, לעומת 64% ברבעון המקביל אשתקד, וזאת בעיקר עקב היחלשות השקל. בעקבות זאת, נשחקה גם הרווחיות התפעולית של הפעילות ל-15.2% מהמכירות לעומת 20% ברבעון המקביל אשתקד.

זרוע הקוסמטיקה הכוללת חנויות של מותג הקוסמטיקה האיטלקי המוזל קיקו מילנו ושל המותג איב רושה, רשמה צמיחה של 31.9% במכירות שהסתכמו ב-14.6 מיליון שקל. אך העלייה הושגה תוך שחיקת הרווחיות הגולמית ל-62.6% מהמכירות, לעומת 66% ברבעון השלישי אשתקד ושחיקת הרווחיות התפעולית ל-4.8% מהמכירות, לעומת 5.4% ברבעון המקביל אשתקד.

תגיות