אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
40% מהתעשיינים סובלים ממחסור בחומרי גלם: "הזמנו אלומיניום מארה"ב, אבל הוא יגיע במאי" נמל אשדוד | צילום: אוראל כהן

40% מהתעשיינים סובלים ממחסור בחומרי גלם: "הזמנו אלומיניום מארה"ב, אבל הוא יגיע במאי"

הפקקים בשרשראות האספקה בעולם ובנמלים ישראל פוגעים קשה בתעשייה. התאחדות התעשיינים: "חלק מעובדי הנמלים חיים ביקום מקביל"

13.01.2022, 15:47 | יובל אזולאי

תחושות של תסכול גובר בקרב תעשיינים על העיכובים בשרשראות האספקה בעולם שאליה מתווספים גם הפקקים התפעוליים בנמלי הים בחיפה ובאשדוד. בזמן שעשרות אוניות ממתינות ימים ארוכים לפריקת סחורות בנמלים - רשימת המפעלים שמחכים לחומרי גלם הנחוצים להמשך תהליכי הייצור רק הולכת ומתארכת.


קראו עוד בכלכליסט:


נתונים עדכניים של התאחדות התעשיינים המבוססים על בדיקה שערכה בימים האחרונים ביותר מ-110 מפעלים מכלל הענפים מעלים כי כ-40% מהחברות התעשייתית כבר סובלות ממחסור כלשהו בחומרי גלם הדרושים לתהליכי הייצור ו-60% מהן העריכו כי בשבוע הבא המצוקה רק תחריף.

מצוקת המחסור בחומרי הגלם באה בנוסף לחשש הכבד ששורר בתעשייה מאז פרוץ גל האומיקרון, שמקרי תחלואה או צורך בבידודים רבים של עובדים יובילו להשבתת קווי יצור ויפגעו באספקה הסדירה של מוצרים חיוניים למשק. 

לפי התאחדות התעשיינים, רוב החברות צופות ירידה של עד 10% בתפוקת היצור שלהם, וכמעט שליש מהחברות התעשייתיות העריכו כי היקף הפגיעה בתפוקת הייצור תהיה עד 30%. יותר מ-50% מהחברות העריכו כי יכולת האספקה שלהן תיפגע ברמה כזאת או אחרת בשל הירידה הצפויה במצבת כוח האדם הזמינה בשל בידודים והאטות ייצור בשל היעדר זמינות של חומרי גלם.


גבע בלכר, הבעלים ומנכ"ל חברת אופק עיבוד שבבי מראש העין, צילום: ויקי פנירי ששון גבע בלכר, הבעלים ומנכ"ל חברת אופק עיבוד שבבי מראש העין | צילום: ויקי פנירי ששון גבע בלכר, הבעלים ומנכ"ל חברת אופק עיבוד שבבי מראש העין, צילום: ויקי פנירי ששון


החשש להיעדרויות רבות של עובדים ממפעלים חיוניים במהלך השבועות הקרובים כבר הוביל לשורה של צעדים בהולים בשטח. צעדיהם אלה כוללים הקמת מערך של בדיקות מהירות במפעלים לכלל הבאים בשעריהם והיתר חריג של שרת הכלכלה והתעשייה שעתיד להיכנס לתוקף בתחילת השבוע ויאפשר למעסיקים להעסיק עובדים בשעות נוספות מעבר למכסת השעות שקבועה כיום בחוק. תוקף ההיתר יהיה כחודש והחלטה על הארכתו תתקבל בהתאם לצרכים בשטח. 

"פרוצדורה מפרכת"

תעשיינים, שנדרשים בשבועות האחרונים למאמצים משמעותיים ולמציאת פתרונות יצירתיים למען הבטחת המשכיות הייצור ואספקת תוצרת למשק מתקשים להסתיר את מורת רוחם מהימשכות הפקקים בנמלי הים בישראל, לצד העיכובים הארוכים בשרשראות האספקה. "קבלת סחורות וחומרי גלם הפכה לפרוצדורה מפרכת", אמר ל"כלכליסט" גבע בלכר, הבעלים ומנכ"ל חברת אופק, עיבוד שבבי מראש העין ומספקת רכיבים לתעשיות הביטחוניות בארץ ובחו"ל.


נמל אשדוד, צילום: יח"צ נמל אשדוד נמל אשדוד | צילום: יח"צ נמל אשדוד נמל אשדוד, צילום: יח"צ נמל אשדוד


לדברי בלכר, "אם בעבר הזמנו חומרי גלם שהגיעו בתוך 24 עד 48 שעות, היום אנחנו צריכים לחכות לפחות 10 ימים עד שבועיים לאספקה. אתמול הזמנתי מארה"ב אלומיניום שישמש אותי בתהליכי הייצור, אבל הוא יסופק לי רק בחודש מאי".

מנהל האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן: "לפי המצב בנמלים, כשהשבוע היו יותר מ-50 אוניות מול חופי חיפה ואשדוד שממתינות לפריקה, נראה שחלק מעובדי הנמלים חיים ביקום מקביל ולא מבינים את המצב בשטח. יש רציפים פנויים שלא שייכים לחברות הנמל הקיימות ואפשר היה לצפות שמשרד התחבורה יפעל לפתיחתם בבהילות, זמן שאנו במשבר כלכלי".

בתוך כך, כנס שתוכנן להתקיים הערב (ה') בהתאחדות, להשקת פעילות שדולת התעשייה בכנסת בהשתתפות של תעשיינים בכירים וחברי כנסת נדחה בשל התפשטות האומיקרון. 








תגיות