אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להחזיר את אמריקה לגדולתה: שברולט מציגה קורבט קיצונית - העיתוי ההיסטורי אינו מקרי שברולט קורבט ZR1 | צילום: יצרן

להחזיר את אמריקה לגדולתה: שברולט מציגה קורבט קיצונית - העיתוי ההיסטורי אינו מקרי

עם 1,064 כוחות סוס, מהירות של 346 קמ"ש וצמד מגדשי טורבו, שברולט מציגה את מכונית הספורט האמריקאית האולטימטיבית - קורבט ZR1. וזה קורה בדיוק בתקופה שבה טראמפ מתחזק במרוץ לנשיאות ארה"ב, ומכריז שיבטל את ההטבות לרכבים חשמליים שנוגסים עוד ועוד בשוק

26.07.2024, 08:49 | תומר הדר

שברולט חשפה הלילה את הדור האחרון של הקורבט 1ZR , גרסת הביצועים הקיצונית ביותר של הקורבט - המכונית שיהודי אחד מאמריקה הפך לחלום אמריקאי.

לא סתם הקורבט מכונה "מכונית הספורט של אמריקה" – מדובר במכונית שהיא מצד אחד חלום, מצד שני, בניגוד ללמבורגיני, טינאיינג'ר אמריקאי יכול לרכוש אחת בת 20.

הקורבט 1ZR החדשה עושה שימוש באביזר שקיים בעולם הרכב מאז שנות השישים, אך מעולם לא הגיע לקורבט בייצור סדרתי: מגדש טורבו. מבחינה היסטורית, שברולט היתה יצרנית הרכב האמריקאית הראשונה שעשתה שימוש במגדש טורבו, בקורבייר מונזה של שנות ה 60, אבל דווקא הקורבט מעולם לא שווקה עם טורבו, פשוט בגלל שלא היה בו צורך: אחד מסימני ההיכר של הקורבט היה מאז ומתמיד שימוש במנוע בנזין עתיר נפח עם גל זיזים בתוך הבלוק ושסתומים עיליים - טכנולוגיה של שנות השישים שממשיכה לעבוד היטב בעשור הנוכחי.

אבל המנוע של הקורבט החדשה שונה: ראשית הנפח: במונחי קורבטים מדובר במנוע קטן: הנפח הוא 5.5 ליטרים בלבד. מעבר לכך, מדובר במנוע שגל הארכובה שלו הוא מה שמכונה בתעשייה FLAT PLANE, מונח שקשה להסביר בעברית. מנועים שמצוידים בגלי ארכובה מהסוג הזה הם מנועים שגל הארכובה שלהם השוכן בלב המנוע מעלה ומוריד את הבוכנות בזווית של 180 מעלות, או יותר בפשטות: מאפשר "בריחה" יותר מהירה של התעבורת מתא השריפה, מה שבתורו מייצר הרבה כוח. מדובר בשיטה שדורשת הרבה יותר השקעה מיצרן הרכב ולכן היא נדירה למדי. אבל גולת הכותרת היא צמד מגדשי טורבו.

למי שאינו מכיר, מגדש טורבו הוא התקן שהחל את דרכו בעולם התעופה - ובדומה למערכות ABS מצא דרכו גם לעולם הרכב. מגדש טורבו הוא למעשה מניפה מכנית שמותקנת על צד הפליטה של המנוע. הגרז שהמנוע פולט מניע מניפת מתכת שמחוברת בציר למניפת מתכת נוספת. המניפה הנוספת מסוגלת לדחוס אוויר לתוך צד יניקת האוויר של המנוע - כלומר ככל שנותנים יותר גז המניפה דוחסת יותר אוויר.

שברולט כבר התנסתה לא מעט בהתקני דחיסת אוויר בדגמי ZR 1 - אבל מסוג אחר: שברולט עשתה עד כה שימוש במגדשי על, התקן שמשתמש ברצועה מיוחדת שמסובב גל הארכובה של המנוע. הרצועה מחוברת למדחס שבתורו דוחס אוויר - אבל מגדש טורבו מייצר הרבה יותר כוח, והקורבט החדשה לוקחת את הכוח למחוזות חדשים: לפי נתוני שברולט, הקורבט ZR 1 החדשה מפיקה 1,064 כוחות סוס. הקורבט הראשונה, אגב, הפיקה 150 כוחות סוס. מעבר לכך, הקורבט 1 ZR החדשה היא גם מכונית קלה יותר, מה שמאפשר לה לשייט, כך לפי שברולט, "בניחותא" במהירות 346 קילומטרים לשעה. מחיר רשמי טרם פורסם, אך סביר להניח ששברולט לא תתקשה לאתר לקוחות ל-1 ZR שתשווק גם בגרסה פתוחה וגם בגרסה סגורה.

עם רוח גבית מטראמפ וחשמליות על הכוונת

ואולם, לצד החגיגות של שברולט נשאלת שאלה: מדוע שברולט זקוקה למכונית שהביצועים שלה הם לא שמישים בשום תרחיש עולם אמיתי? לתשובה יש כמה היבטים. ראשית, מאז ומתמיד היתה הקורבט מכונית הספורט של אמריקה. היא נמכרת במחיר נמוך של יותר מ-50% מפרארי ובטח של למבורגיני. וכל הקטע של מי שקונה קורבט הוא לקבל את הביצועים של פרארי ולמבורגיני במחיר נמוך יותר - וגם בחבילה שהיא "אול אמריקן".

אבל יצרני מכוניות העל האירופים נקלעו למלחמה של כוחות סוס, בה 800 כוחות סוס או אלף כוחות סוס הם רק נתון פתיחה, ולכן שברולט נאלצה להשתמש ב"טכנולוגיה מתקדמת" של מגדשי טורבו, שבה מעולם לא טרחה להשתמש קודם, למרות שהיא נמצאת על המדפים של ג'נרל מוטורס "רק" 70 שנים". ומעבר לכך, לא ניתן להתעלם מהעובדה שבזמן ששברולט התעסקה במנועי בנזין גדולים וכבדים עם טכנולוגיה מיושנת, טסלה, לוסיד ויצרני רכב חשמלי אמריקאים נוספים החלו לבנות מכוניות כמו המודל S פלייד, שעבורן שלוש או ארבע שניות לזינוק ל-100 קמ"ש הן נצח.

ועוד נקודה חשובה: לשברולט יש מטרה, הגם שאינה מוצהרת בקול רם: to make America great again. יצרני הרכב האמריקאים מתמודדים בימים אלה עם מציאות לא קלה של נסיגה בהיקפי הביקוש לרכב חשמלי. ההצהרות הבומבסטיות על עתיד ירוק שהופרחו לאוויר עם כניסת ביידן לתפקיד חזרו להתנקם בג'נרל מוטורס שמפסידה על רכבים חשמליים בצורה כואבת. והנה, כעת מגיע טראמפ עם הצהרות על חיסול מתווי ההטבות לרכב חשמלי עם כניסתו לתפקיד השנה - מה שבהחלט עשוי לקרות. העיתוי להצגת הקורבט הקיצונית ביותר אינו מקרי וסביר להניח שהחודשים הקרובים יאופיינו בעוד השקות של דגמי קיצון אמריקאיים ש"יחזירו את אמריקה לגדולתה". אם הקורבט היא סימן לבאות, לאמריקה יש בהחלט במה להתגאות.

תגיות