אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תחרות לגוגל: OpenAI תשיק מנוע חיפוש משלה - SearchGPT סם אלטמן | צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

תחרות לגוגל: OpenAI תשיק מנוע חיפוש משלה - SearchGPT

חברת הבינה המלאגותית הכריזה על אב טיפוס למנוע חיפוש משלה, שכרגע נמצא בניסוי של כ-10,000 משתמשים ומפרסמים; הכוונה בהמשך היא להטמיע כלי זה ב-ChatGPT; כך מתמודדים שם עם החשש מפני "המצאת תשובות"

25.07.2024, 21:47 | ויקי אוסלנדר

חברת הבינה המלאכותית OpenAI הכריזה היום (ה') כי תשיק אב טיפוס למנוע חיפוש אינטרנטי משלה שייקרא SearchGPT, שלדבריה יעניק למשתמשים "תשובות מהירות ובזמן ממקורות ברורים ורלוונטיים". החברה מסרה עוד כי בכוונה להטמיע כלי זה, שעדיין נמצא בניסוי ונגיש לכ-10,000 משתמשים ומפרסמים, בתוך הצ'אטבוט שלה ChatGPT. בעקבות כך מניית המתחרה אלפבית, שעומדת מאחורי מנוע החיפוש גוגל, יורדת בכ-2% במסחר בוול סטריט.

OpenAI הציגה בבלוג החברה דוגמה שבה מנוע החיפוש מסכם את ממצאיו בנוגע לפסטיבלים של מוזיקה, לאחר מכן מציג שורה של תיאורים קצרים של כל אחד, ולבסוף קישור רלוונטי. כך המנוע לא מחזיר רשימה קצרה של קישורים, אלא מנסה לארגן וגם לפרט מידע עליהם. על תוצאות החיפוש יכול המשתמש לשאול שאלות המשך או ללחוץ על סרגל כלים שנפתח בצד, שמאפשר גישה לקישורים רלוונטיים אחרים. בפיצ'ר אחר של החברה למתן "תשובות חזותיות", SearchGPT מציג סרטון שנוצר על ידי Sora מחולל הטקסט לווידיאו בפיתוחה של OpenAI.

האתגר הגדול שהציבו מוצרי בינה מלאכותית גנרטיבית היה מן הרגע הראשון לשוק החיפוש. שכן ChatGPT שהושק בנובמבר 2022 איתגר את האופן שבו משתמשים יכולים לגשת אל מידע – לא באופן של חיפוש תשובה מתאימה מבין הצעות רבות, אלא כסיכום מהיר. בהתאם מיקרוסופט, שותפתה והמשקיעה הגדולה של OpenAI, פעלה לשלב את יכולות מוצרים אלו אל תוך מנוע החיפוש שלה – בינג - במהירות והכריזה על כך כבר בפברואר 2023. במאי השנה גוגל שילבה את מוצר הבינה המלאכותית שלה – ג'ימני – במה שכינתה סקירת AI (או AI Overview). מנכ"ל אלפבית סונדאר פיצ'אי כינה את השקה זו "השינוי הגדול ביותר לחיפוש מזה 25 שנה". אך השקת הכלי היתה נפילה, ומשתמשים רבים מתלוננים על תוצאות "שטותיות" מצד המנוע החדש. נטיית מודלים של שפה להמציא "עובדות" היא עקב אכילס של מוצרים אלו, והסיבה לכישלונם עד כה בשילוב מוצלח במנועי החיפוש.

על אף האתגרים ושוק החיפוש הדחוס, החברה בהנהגתו של סם אלטמן דוחפים להשקת מוצר מתחרה משלהם. "SearchGPT יגיב במהירות ובאופן ישיר לשאלות שלך עם מידע עדכני מהאינטרנט תוך מתן קישורים ברורים למקורות רלוונטיים", כתבו ב-OpenAI, בין היתר כדי להרגיע את החששות העיקריים מפני מנוע חיפוש מסוג זה – ש"ימציא תשובות", כתבו בהודעה. עוד הוסיפו שם כי "תוכל לשאול שאלות המשך, כמו בשיחה עם אדם, עם בניית ההקשר המשותף עם כל שאילתה".

בחברה מוסיפים ומדגישים את יתרון הכלי שלהם – הוא יעניק למשתמשים פתח לגלות מידע חדש באופן "שמעריך ומכבד על עיתונות ומפרסמים", ובכך מרמזים על השחיקה המתמשכת שמבצעת גוגל בתנועת משתמשים אל אתרים חיצוניים. "SearchGPT נועד לעזור למשתמשים להתחבר לבעלי אתרים על ידי ציטוט בולט וקישור אליהם בחיפושים", סיכמו והדגישו כי הכלי פותח בשיתוף פעולה עם גופי חדשות שונים לרבות ניוז קורפ (בעלי הוול סטריט ג'ורנל וחדשות פוקס) ו-AP. לפי OpenAI בעלי התכנים יוכלו לבטל את השימוש בתכנים שלהם מלאמן את המודלים של החברה, ועדיין להופיע בתוצאות החיפוש.

שוק החיפוש הוא שוק רווחי בהחלט, ועבור גוגל מקור ההכנסה הגדול ביותר מאז הקמתה. ב-2023 היא הכניסה כרבע טריליון דולר בהכנסות מפרסום, רובו מסגמנט החיפוש. OpenAI זקוקה נואשות למקור הכנסה רווחי שיגשר על עלויות התפעול העצומות שנדרשות ממנה כל שנה כדי לבנות, לאמן ולתפעל באופן שוטף את המודלים שלה. רק השבוע דיווח ה-Information שעלויות אלו עשויות להסתכם ב-7 מיליארד דולר השנה. לפי הערכות הכנסות OpenAI ב-2023 הסתכמו בכ-3.4 מיליארד דולר.


תגיות