אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנוהל החדש למיחזור פסולת אלקטרונית ייקר את השירות? אילוסטרציה | צילום: שטרסטוק

הנוהל החדש למיחזור פסולת אלקטרונית ייקר את השירות?

המשרד להגנת הסביבה דורש מתאגידי מיחזור פסולת אלקטרונית להגדיל איסוף מהצרכן. היבואנים מלינים על ייקור השירות

24.07.2023, 06:15 | אורנה יפת

המשרד להגנת הסביבה מקשיח את הנהלים להכרה בתאגידי מיחזור פסולת אלקטרונית, שתפקידם כולל בין השאר מימון של עלויות הפרדה ואיסוף של פסולת ציוד וסוללות. הנהלים החדשים ייכנסו לתוקף בינואר 2024 למשך חמש שנים. הנוהל החדש דורש מהתאגידים לבדוק אם המוצר החשמלי נאסף מעסקים או מביתם של צרכנים – ולהגדיל את האיסוף ממקור ביתי לשיעור של 23% לפחות מכלל משקל הפסולת שתאגיד המיחזור מחויב לאסוף. על פי הערכות, הפסולת הביתית מהווה כיום 10% בלבד. עוד נקבע כי שיעור האיסוף מהשוק הביתי יעלה בכל שנה ב־3%, עד לשיעור של 35% בתום חמש שנים.

בישראל פועלים היום שני תאגידי איסוף פסולת אלקטרונית: תאגיד מאי, ששותף עם אלקטרה צריכה במפעל מיחזור בשדרות, ותאגיד אקומיוניטי. מי שמממן את תאגידי המיחזור הם היבואנים, שבפועל מגלמים את העלות במחיר המוצרים לצרכן. כעת יבואני החשמל מלינים כי הנוהל החדש יגדיל את עלויות המימון של תאגידי המיחזור. "הנוהל החדש מייקר את המיחזור ב־50%", מסר ל"כלכליסט" צביקה גושן, מנהל חטיבת החשמל והאלקטרוניקה לבית באיגוד לשכות המסחר.

במשרד להגנת הסביבה מסבירים שהנוהל החדש נועד לוודא שיושקעו מאמצים באיסוף מהציבור, כדי לצמצם הגעת פסולת אלקטרונית לגורמים לא מורשים, מה שמקשה להפיק ממנה מרכיבים בעלי ערך. איסוף מהבתים גם יצמצם פגיעה בסביבה שנגרמת משריפה בשטחים פתוחים.

תגיות