פרשנות
בחסות המלחמה, משרד התחבורה מפקיר את בטיחות הנהגים
המשרד הפיץ אתמול שני מסמכים ליבואני הרכב - בראשון הוא הודיע שיאפשר יבוא מוגבל של רכבים בתקינה סינית גם ב-2025 - למרות שהיה אמור להתבטל, ובשני דחה את יישום התקנה שתחייב לצייד רכבים חדשים במערכות בטיחות מתקדמות. נראה כי לאור הנסיבות הרגולטור מוכן להקל על היבואנים במחיר של סיכון הנהגים
אתמול (ד') הפיץ משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב שני מסמכים שלמעשה פוטרים אותם מהצורך לעמוד בכללי תקינה.
במסמך הראשון מאפשר המשרד יבוא רכבי "סדרות קטנות" סיניים גם ב-2025, זאת לאחר שבמשרד כבר הוחלט על ביטול היבוא של רכבים אלה. רכבים אלה הם רכבים בתקינה סינית שאותם אפשר לייבא ארצה בכמויות קטנות (עד 400 יחידות בשנה), בניגוד ליבוא רגיל בו אפשר לייבא רק רכבים בתקינה אמריקאית, אירופית או קנדית.
בשנים האחרונות משרד התחבורה הלך והקשיח את עמדותיו כלפי המכוניות הללו מטעמים בטיחותיים, שברקע ניצבת העובדה שהשוק הישראלי בכל מקרה מוצף במכוניות חשמליות מסין. אולם המסמך שהפיץ המשרד אתמול מסמן שינוי כיוון: בדברי ההסבר נכתב כי המלחמה פגעה בשילוח הימי, שיש גם שיקולים של תחרותיות בענף הרכב ועוד.
אם יש תחום אחד בשוק הרכב הישראלי בו לא צריך לדאוג עקב מחסור בדגמים - זהו היבוא מסין. עד סוף השנה הנוכחית יגיעו לישראל לא פחות מחמישה מותגים חדשים, וייתכן שיבואני הרכב עוד מכינים לנו הפתעות. אבל למשרד התחבורה חשוב לוודא שהמכוניות שיש להן פחות אביזרי בטיחות יגיעו - למען התחרות. דגמים כאלה לא חסר: מפורת'ינג פריידי ועד ה-T03 הישנה של ליפמוטור.
מי שרוכש מכוניות שיש עליהן מגבלת יבוא, צריך לקחת בחשבון שייתכן שמדובר ב-One hit wonder - כלומר רכבים שיגיעו לישראל לזמן קצר ואז ייעלמו. זה כבר קרה בישראל, וקשה לומר שלמכוניות סיניות שאין להן אבזור בטיחות אקטיבי יש כיום שוק משגשג.
כעת, כאמור, משרד התחבורה יאפשר את היבוא של המכוניות האלה, שהן פחות בטוחות, במשך שנה נוספת. האם היבוא של המכוניות האלה שהן "סדרות קטנות" לפחות מקל על הצרכן ומתגמל אותו במחיר אטרקטיבי בגלל היעדר מערכות הבטיחות? כלל לא. אם ניקח למשל את פורת'ינג פריידי שמיובאת ארצה בנוהל סדרות קטנות, נגלה שהיא עולה 175 אלף שקל - מחיר קרוב לאטו 3 של BYD שיש לה תקינה מלאה.
במסמך השני שהפיץ, הודיע משרד התחבורה על דחיית תקנת הבטיחות החדשה שהייתה אמורה להיכנס לתוקף מחר - למאי. לפי תקנה זו, יהיה ניתן לייבא ארצה רק מכוניות שיש להן את הדור החדש של מערכות הבטיחות שכבר נכנס לתוקף באירופה. מערכת זו כוללת בין היתר סייען מהירות חכם שמיידע את הנהג כשהוא עובר את מהירות המותרת, מנעול אלכוהול שמונע משיכורים לנהוג, מערכת ניטור נהג מתקדמת ועוד. מערכות אלה אינן זולות, ועלותן מוסיפה אלפי שקלים למחירה של מכונית.
ליבואני הרכב, אגב, זה לא ממש משנה: ההודעה של משרד התחבורה על הדחייה התקבלה יום לפני יישום התקנה, כשכל המכוניות שבדרכן לישראל כבר מצוידות במערכת בכל מקרה. למעשה, שפע של מכוניות שמשווקות כיום בישראל כבר מצוידות במערכת הזאת. כך ייווצר מצב שבו בשנה הבאה יהיה "חלון" של כמה חודשים במהלכם ישווקו בישראל מכוניות ללא המערכות הללו - שמחקרים של האיחוד האירופי קבעו כי יש להן יעילות גבוהה במניעת תאונות דרכים. אבל כנראה שלעת עתה שיקול זה אינו בראש סדר העדיפויות של משרד התחבורה.