אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחורה פנה: גוגל נסוגה מתוכניתה לחסום לחלוטין את השימוש בקוקיז גוגל כרום | צילום: PREMIO STOCK/Shutterstock

אחורה פנה: גוגל נסוגה מתוכניתה לחסום לחלוטין את השימוש בקוקיז

בינואר 2020 הודיעה גוגל כי היא מתכוונת לחסום קוקיז צד ג' בכרום, ולהחליף אותן בטכנולוגיה אחרת שתאפשר להציג פרסומות מותאמות אישית. התוכנית זכתה לביקורת בטענה שהיא לא תגן על פרטיות המשתמשים. כעת מודיעה החברה כי היא תציג לגולשים תיבת פופ-אפ שתאפשר להם לבחור אם הם מוכנים לשימוש בקוקיז או מבקשים לחסום אותן

24.07.2024, 08:41 | עומר כביר

גוגל נסוגה מתוכניתה בת ארבע השנים לחסום לחלוטין את השימוש בקוקיז צד ג' בדפדפן כרום – כך הודיעה החברה השבוע. במקום זאת, תציג גוגל לגולשים תיבת פופ-אפ בכרום, שתאפשר להם לבחור האם הם מבקשים לעשות שימוש בקוקיז צד ג' או לחסום אותן.

ברקע ההחלטה, עומדות התנגדויות ממושכות מצד רגולטורים ומפרסמים, שחששו שהמהלך יחזק את הדומיננטיות של גוגל בתחום הפרסום המקוון. "ההרגשה היא שתגובת הנגד היתה משמעותית, ושגוגל הבינה שהיא צריכה תוכנית טובה יותר", אמר לוול סטריט ג'ורנל יועץ המדיה הדיגיטלית מתיו גולדשטיין.

קוקיז הן קובצי מידע קטנים שנשמרים במחשב בעת גלישה בדפדפן. יש להן שימושים לגיטימיים רבים כמו לאפשר לאתרים לזהות גולש בביקור חוזר באתר וכך להימנע מהצורך להקליד שם משתמש וסיסמה בכל כניסה לשירותים כמו נטפליקס, אמזון או ג'ימייל. לצד זאת, גם גופים צד ג', כמו רשתות פרסום, יכולים להחדיר קוקיז בעת גלישה, ואלו משמשות אותם ליצירת פרופילי משתמשי מפותחים לצורך הצגת פרסומות מותאמות אישית בעת ביקור באתר.

דפדפנים אחרים חוסמים קוקיז צד ג' זה כמה שנים: פיירפוקס עושה זאת מאז 2019, וספארי של אפל מאז 2020. ואולם, כל עוד כרום, הדפדפן בעל נתח השוק הגדול ביותר, לא חוסם אותן, הקוקיז צד ג' לא הלכו לשום מקום.

בינואר 2020 הודיעה גוגל שבתוך שנתיים תחסום קוקיז צד ג' בכרום, ותחליף אותן בטכנולוגיה אחרת פרי פיתוחה שתאפשר למפרסמים להציג לגולשים פרסומות מותאמות אישית, תוך שמירה על פרטיותם. טכנולוגיה זו, שכונתה FloC, הוצגה ב-2021, וזכתה לביקורת רבה בטענה שהיא לא מאפשרת הגנה על פרטיות המשתמשים. ב-2021, הרגולטור הבריטי פתח בחקירה לבדיקת החשש שהמהלך יפגע בתחרות בתחום הפרסום בדיגיטל.

גוגל חזרה לשולחן השרטוט והציגה חלופה חדשה בשם Privacy Sandbox. חלופה זו מעבירה את ניטור האתרים שבהם גולש המשתמש לדפדפן עצמו, שמייצר בצורה מקומית רשימה של תחומי עניין או נושאים לפרסום, ורק אלו משותפים עם האתר ורשת הפרסום שלו בעת ביקור הגולש. גוגל החלה לשלב חלופה זו בכרום בספטמבר שעבר, אך המהלך זכה לביקורת רחבה. אחת הטענות היתה שהיא מרכזת יותר כוח בידה של החברה, באופן שיכול לפגוע בתחרות בשוק הפרסום בדיגיטל. קוקיז צד ג' מאפשרים לכל שחקן בשוק לייצר פרופיל של הגולש ולהתאים לו פרסומות. עם Privacy Sandbox פרופיל זה מיוצר אך ורק על ידי כלי שנמצא בשליטתה המלאה של גוגל. וזאת כשאין ודאות שהוא מציע חלופה טובה יותר להגנה על פרטיות המשתמשים.

חרף הביקורת, גוגל המשיכה לקדם את מהלך חיסול הקוקיז, ובינואר השנה החלה בפיילוט לקידומו, מתוך מטרה להשלים את המהלך בחציון השני של 2024. באפריל השנה דיווח הוול סטריט ג'ורנל שמשרד נציב המידע של ממשלת בריטניה יפרסם דוח שמבקר את טכנולוגיית Privacy Sandbox של גוגל. כמה ימים מאוחר יותר, הודיעה גוגל שלא תעמוד ביעד המתוכנן של חיסול הקוקיז עד סוף 2024. עתה מודיעה החברה על זניחתו, ובמקום חיסול מוחלט של הקוקיז צד ג' מתן ברירה למשתמשים האם להמשיך לעשות בהן שימוש או לא.

ההגדרות של כרום מאפשרות כבר היום לחסום קוקיז צד ג', אך עתה מתעדת גוגל להציג לכל הגולשים תיבת פופ-אפ שתשאל אותם האם הם רוצים לחסום אותן או לא. ההיענות של הגולשים להצעה תהיה תלויה, כמובן, באופן שבו היא תוצג. הצעה בנוסח: "האם אתה רוצה להמשיך ליהנות מחוויית גלישה מותאמת אישית שמציגה לך מוצרים ושירותים רלוונטיים בעלי עניין עבורך?" תוביל בוודאי לבחירה של מרבית המשתמשים בהשארת הקוקיז. מנגד, שאלה בנוסח "האם את מעוניינת לחסום בכלי שפוגע בפרטיותך ומאפשר למפרסמים וגורמים אחרים להתחקות בחשאי אחרי כי הפעילות המקוונת שלך?" תוביל לחסימתן.

תגיות