אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיסוי ההאמר החשמלי סולל את הדרך למיסוי רכבים חשמליים נוספים רכב האמר חשמלי ג'נרל מוטורס GMC

ניתוח

מיסוי ההאמר החשמלי סולל את הדרך למיסוי רכבים חשמליים נוספים

רשות המסים הודיעה כי בעליהם של ההאמרים החשמליים לא יוכלו יותר לקזז עליהם מע"מ אף שהם מוגדרים כרכבים מסחריים. הסיבה: ברשות הבחינו כי רכבי יוקרה אלה לא ממש משמשים למטרות מסחריות. לא מן הנמנע שגם לרכבים אחרים, כמו שברולט סילבראדו החשמלי, מצפה גורל דומה

08.10.2024, 15:57 | תומר הדר

היום יצאה הודעה רשמית מטעם רשות המסים, שאמורה להדאיג מאוד את כל מי שרכש או ירכוש טנדר עם הנעה חשמלית. לפי הודעת רשות המסים, הרשות ערכה בדיקה מיוחדת של רכבי ההאמר החשמליים - וקבעה שבעליהם לא יוכלו לקזז עליהם יותר מע"מ. ההודעה היא למעשה סוג של עדכון שוטף לסוכני מכס - ובעתיד יהיו עוד כאלה.

מה זה בעצם אומר שבעלי האמר לא יוכלו יותר לקזז עליו מע"מ? כיום רכבים שמשקלם מעל 3.5 טונות נחשבים לרכבים מסחריים שבגין הרכישה שלהם ובגין ההוצאות עליהם ניתן לקבל קיזוז מע"מ (המחיר של רכב כזה היום הוא יותר מ-600 אלף שקל). זו הפעם הראשונה שרשות המסים קבעה כי יש בישראל דגם אחד ספציפי של רכב שלמרות שהוא שוקל מעל 3.5 טונות, אי אפשר לקבל עליו החזר מע"מ. זה לא קרה במשך הרבה שנים של בחינות של רשות המסים על שלל דגמים של טנדרים בנזין ודיזל ששווקו בישראל אלא דווקא על ההאמר החשמלי.

מדוע ברשות המסים החליטו להתלבש דווקא על ההאמר החשמלי? הכתובת היתה על הקיר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", ההאמר החשמלי הפך בשנה הנוכחית לסוג של צעצוע של עשירים ומאות יחידות ממנו כבר נוסעות בכבישי ישראל. הוא מככב בסרטונים ובמגרשי יבוא אישי וקשה לפספס אותו. מי שרכש את הרכבים האלה לא יכול שלא לשים לעובדה שאלה רכבים שמבחינת החוק הם מסחריים - כלומר שוקלים מעל 3.5 טונות. ואם הם מסחריים הרי שהבעלים שלהם זכאים לקבל קיזוז של המע"מ על הרכב בגין הרכישה ובגין ההוצאות. סביר להניח שברשות המסים הבחינו לפתע בלא מעט בקשות לקיזוז של הוצאות על רכבים שבפועל קשה להתעלם מן הבולטות שלהם ומן העובדה שהם לא באמת משמשים להובלה של מלט, רהיטים או צורכי אינסטלציה. זו דוגמה לכך שמי שמשתין מהמקפצה בסופו של דבר ייפול למים.

מדוע האמר חשמלי שוקל מעל 3.5 טונות בעוד האמר H3 שנמכר בעבר בישראל עם מנוע בנזין שוקל 2.1 טונות. הסיבה היא המשקל של הסוללה. העובדה שמדובר ברכב חשמלי הופכת אותו לרכב כבד ולכן מבחינת החוק - לרכב מסחרי. וכאן יש בעיה: ההאמר החשמלי אינו הטנדר החשמלי היחיד שמשקלו מעל 3.5 טונות. הסילבראדו החשמלי של שברולט שוקל 3.8 טונות. דווקא הסייברטראק של טסלה שוקל פחות מ-3.1 טונות, אבל בעתיד יגיעו לישראל לא מעט רכבים שלא יובילו מלט או סחורות, אבל נחשבים מסחריים לכל דבר מבחינת המשקל שלהם.

כאן קיימת בעיה: אם נבחן את רשימת שיקולי רשות המיסים שבגינם החליטה שההאמר החשמלי לא יקבל קיזוז במע"מ נגלה שמדובר ברכב שלפי רשות המיסים מאופיין באבזור יוקרה, במערכות בטיחות אקטיביות ובעוד פינוקים. לרוב הרכבים החשמליים יש כיום את הפינוקים האלה, ולא מן הנמנע שאם אלה שיקולי רשות המסים הרי שבעתיד הלא רחוק נגלה שרשות המיסים "תתלבש" על עוד רכבים כאלה, למשל שברולט סילבראדו החשמלי.

ההאמר החשמלי לא לבד. בעולם שבו המרוץ החשמלי נמצא בעיצומו, יצרני הרכב משתמשים בסוללות יותר ויותר כבדות ורכבי הכביש שטח היוקרתיים יהיו כבדים יותר. אגב, ממש לאחרונה הודיעה UMI יבואנית שברולט כי הטנדר החשמלי של שברולט, סילבראדו, יגיע לישראל ביבוא סדיר.

תגיות