אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרישה קלה יותר: בשורה משמחת למעסיקים ולעובדים מירי נחמני, בנק הפועלים | צילום: ענבל מרמרי

פרישה קלה יותר: בשורה משמחת למעסיקים ולעובדים

חווית הפרישה בארץ עוברת שינוי מרענן בדיווח לרשויות המס. בראיון מיוחד, מירי נחמני, מנהלת תחום הייעוץ לפרישה בבנק הפועלים, מסבירה מה השתנה וכיצד זה משפיע על תהליך הפרישה 

16.06.2024, 14:08 | שירות Corporate

תארו לעצמכם שהגיע היום האחרון שלכם במקום העבודה. אתם אורזים את הציוד האישי ונרגשים לקראת הצעד הבא של הקריירה שלכם או לקראת עולם חדש של פנאי. אולם בדרך לשם הנכם נדרשים לטפל בסיום העבודה מול המעסיק, רשויות המס, הקופות בהם מתנהלים הכספים שלכם ועוד. היות ופרישה מעבודה הוא נושא מורכב, החוויה ב"דרך לשם" עשויה להיות מלחיצה וכרוכה בלא מעט בירוקרטיה.

השנה, או יותר נכון מתחילתה, אנו עדים לניצנים של תהליך מתפתח שנועד להקל, לייעל ולפשט את כל חוויית הפרישה. בראיון מיוחד עם מירי נחמני, מנהלת תחום הייעוץ לפרישה בבנק הפועלים ומנהלת המרכז הארצי לפרישה, שמענו על השינויים המשמעותיים שחלים בתהליך וגילינו כיצד פרישה יכולה להיות חוויה חיובית וידידותית למעסיק וגם לעובד.

אילו שינויים צפויים להקל על תהליך הפרישה?

"שני שינויים חשובים אשר החלו את צעדיהם בתחילת שנת 2024: הראשון הינו כניסתו לתוקף של טופס 161 חדש, שבו המעסיק והעובד מדווחים למס הכנסה על סיום עבודה מכל סיבה שהיא. השני הוא דיווח טופס 161 באמצעות פלטפורמה דיגיטלית וחדשנית לדיווח, על עזיבת מקום עבודה, שפיתחה רשות המיסים בשיתוף עם מערך הדיגיטל הלאומי ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון".

"עד לכניסתו לתוקף של טופס 161 החדש, המעסיק היה ממלא את טופס 161 בגרסתו הקודמת, מעביר אותו לעובד, ובזה הסתיימה חובתו, מה שנקרא "אחרי המבול". אמנם ניתנו למעסיק סמכויות מסוימות, אולם לאור שינויי חקיקה שבוצעו בשנים האחרונות נדרשו התאמות בטופס והרחבת סמכויות המעסיק. בנוסף, עלה גם הצורך בנאותות דיווחי מעסיקים וייעול תהליכי השירות, על מנת לתעד את אירוע הפרישה במס הכנסה, למנוע טעויות בדיווח ולתת מידע נוסף לעובד, אשר עשוי לסייע לו בבחירותיו ביחס לסכומים שהועמדו לרשותו אגב פרישתו".

מירי נחמני, בנק הפועלים, צילום: ענבל מרמרי מירי נחמני, בנק הפועלים | צילום: ענבל מרמרי מירי נחמני, בנק הפועלים, צילום: ענבל מרמרי

מהו השוני העיקרי בכל הנוגע למעסיק?

"בעקבות כניסת טופס 161 החדש בינואר השנה, הפך המעסיק לגורם מרכזי בתהליך הפרישה. הוא נדרש כעת למלא את חלק א' בטופס, להעביר לעובד ולקבל ממנו בחזרה את חלק ב' מלא ואז להמשיך את הטיפול בחלק ג' מול קופת הגמל או פקיד השומה. שינוי זה העביר את האחריות העיקרית מהעובד אל המעסיק, תוך יצירת תלות הדדית ביניהם".

"לכאורה, מדובר ב"כאב ראש" לא קטן למעסיק או למי מטעמו, אולם, אל דאגה, מערכת הדיווח שפותחה ברשות המיסים כאמור, הותאמה לטופס 161 החדש והיא מאפשרת למעסיקים לדווח באופן מקוון את חלק א' בלבד בטופס 161, ובזה מילא המעסיק את חלקו בדיווח. המערכת מאפשרת למעסיק לדווח על כל מקרה של סיום עבודה, לרבות מקרה פטירה. יש לו גם אפשרות לבצע את שלושת השלבים בטופס אולם רק אם הוא מעוניין. את הפניה לעובד כולל תזכורות ומעקב אחר דיווח העובד תבצע רשות המיסים כך שעם קבלת הודעה מרשות המיסים, העובד יוכל להיכנס למערכת ולדווח את בחירותיו ביחס לסכומים שהועמדו לרשותו אגב פרישתו".

באיזה אופן יכול עובד לקבל אישור מס מיידי דרך המערכת?

"בשלב הנוכחי ממשק המערכת מול העובד נמצא עדיין בשלבי פיתוח וכיום המערכת נותנת אישור מס מידי רק במקרים שהעובד בוחר ב"רצף קצבה ברירת מחדל", וביתר המקרים היא מפנה את העובד ל'אזור האישי' או לתיאום פגישה עם פקיד השומה. גם את אישורי המס בשלב זה, על העובד להעביר לקופות המשלמות ולמעסיק.

"הדיווח באמצעות "מערכת עזיבת מקום עבודה" של רשות המיסים כיום אינו חובה ובמקביל אליה, פותחו אפליקציות שונות בשוק הנותנות מענה מקוון למעסיק ולעובד. אולם השימוש באותן אפליקציות מחייב את המעסיק ו/או מי מטעמו לטפל בשלושת השלבים בטופס, במקום לדווח רק את חלק א' בטופס".

מדובר למעשה בשינוי שמיטיב עם העובד?

"נכון. נתחיל עם שתי הוראות חוק אשר פורסמו עוד בינואר 2017 ובדיווח החדש הן תופסות מקום מרכזי. אלה הן שתי הוראות אשר בראש ובראשונה באות להיטיב עם העובד וגם למנוע טעויות מיותרות. 'תקרת רצף קצבה ברירת מחדל' מייעלת וחוסכת זמן ובירוקרטיה מול פקיד השומה. זה רלוונטי לעובד שמקבל במועד סיום עבודתו פיצויי קצבה בלבד, אשר נצברו לו במהלך תקופת העבודה והוא מעוניין להשאירם לטובת קצבה. במידה ופיצויים אלה אינם עוברים את 'תקרת רצף קצבה ברירת מחדל', אין מחובתו למלא את חלק ב' בטופס החדש. יחד עם זאת ובשלב זה, העובד הוא שמעביר את הטופס לקופה המנהלת".

ומהי הוראת החוק הנוספת? האם גם היא מקלה על העובד?

"'שווי פיצויים למס' מתייחס לפיצויים שהעובד שילם עליהם מס בתקופת עבודתו עוד בשלב ההפקדה לקופה. הדיווח של המעסיק פה הוא קריטי עבור העובד. על המעסיק לדווח זאת בטופס החדש ולבדוק התאמת הסכומים מול הקופות. דיווח לקוי של המעסיק עשוי לגרום נזק של כפל מס לעובד, או לחלופין למנוע מצב של 'כפל פטור' לטובת העובד".

"בנוסף לכך, בטופס החדש הושמטו סעיפים מהטופס הישן שאינם תואמים את רוח החוק ובמקביל התווספו סעיפים חדשים, אשר נותנים לעובד מידע רב והעשויים לסייע לו בבחירותיו ביחס למענק הפרישה שמקבל. דיווח והעברת הטופס על ידי המעסיק למס הכנסה גם הוא ייטיב עם הפורש שכן מעתה ואילך מקרי הפרישה יתועדו לאורך כל שנות העבודה. ובטווח הארוך בהגיע הפורש לגיל הפרישה הוא יוכל לממש את זכאותו לפטור על הקצבה בקלות יחסית".


תגיות