בלעדי
טלדור זכתה במכרז, לא עמדה בתנאים – וכעת מפטרת 150 עובדים
חברת טלדור שזכתה במכרז של משרד התחבורה בשווי עשרות מיליוני שקלים לבקרה על התחבורה הציבורית, לא עמדה ביעדי המכרז ונדרשה לשלם קנסות. בעקבות זאת טלדור הודיעה על נטישת הפרויקט ופיטורי 150 העובדים שהועסקו בו
חברת טלדור, שזכתה בחודש מאי במכרז הבקרה הארצי על התחבורה הציבורית, הודיעה בשבוע שעבר על נטישת הפרויקט ועל פיטוריהם של כ־150 בקרים שהועסקו דרכה. כך נודע ל"כלכליסט". כעת הפרויקט — הכולל פיקוח ובקרה על פעילות קווי האוטובוסים, הנהגים והתחנות — מושבת לחלוטין. אתמול, לאחר פניית "כלכליסט", הודיע משרד התחבורה לחברת אם גרופ שהפעילה את השירות בעבר והפסידה במכרז, כי תזכה בהפעלה במקום טלדור. אם גרופ צפויה לקלוט חלק מהמפוטרים. לדברי משרד התחבורה, "המטרה היא למזער את הנזקים שנגרמו בשל הפסקת עבודה חד־צדדית של טלדור, שניתנה בהתראה של 10 ימים בלבד, וזאת כדי לבצע בקרות שוטפות ויעילות על התחבורה הציבורית".
טלדור החלה להפעיל את הפרויקט באוגוסט, אך נטשה אותו בעקבות מחלוקת חריפה עם משרד התחבורה וקשיים בהפעלת השירות. בין השאר, משרד התחבורה הטיל קנסות כבדים על טלדור לאחר שלא עמדה ביעדי גיוס עובדי הבקרה בפריסה הארצית הנדרשת ובתנאים נוספים כפי שהתחייבה במכרז, ולכן סירב להעביר לה תשלום על ההפעלה. עצירת התשלומים הפכה את הפרויקט להפסדי עבור טלדור והחברה בחרה לצאת מהפרויקט.
משרד התחבורה הטיל קנסות כבדים על טלדור לאחר שלא עמדה ביעדי גיוס עובדי הבקרה ובתנאים נוספים וסירב להעביר לה תשלומים
במכרז של משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית שיצא ביולי 2021, זכתה טלדור, שנמצאת בבעלות וואן טכנולוגיות תוכנה. המכרז הוא לשנתיים עם אופציה להארכה לחמש שנים, והיקף ההכנסות בו מוערך ביותר מ־10 מיליון שקל בשנה. הזוכה נדרש לבצע בקרות שטח על כלל מפעילי קווי האוטובוסים – כ־11.5 אלף אוטובוסים של 28 מפעילים – וכן מוניות השירות.
הפעילות כוללת בקרות פיזיות וטכנולוגיות שנעשות בשטח על ידי מאות בקרים שעולים לאוטובוסים ומפקחים באופן גלוי וסמוי על עבודת הנהגים, על מצב האוטובוסים וניקיונם, השילוט והשירות, נסיעה במסלול הקו, הגעה בזמן ועוד. כמו כן הפרויקט כולל הפעלת סוקרים לבדיקת שביעות רצון בקרב הנוסעים וכן בקרים לפיקוח על תקינות תחנות האוטובוס.
העובדים פוטרו מהיום למחר
ביום רביעי שעבר קיבלו העובדים המועסקים בפרויקט מטעם טלדור הודעה שבה נכתב: "ברצונו לעדכן כי לצערנו ובלית ברירה, פרויקט בקרת תחבורה ציבורית שבו הנכם מועסקים יסתיים בתאריך 30.11.22. לאור הנסיבות הנ"ל אנו נאלצים להביא לידיעתכם כי מתוכנן סיום העסקתכם בחברת טלדור מערכות מחשבים. חברתנו עושה מאמצים לאתר עבורכם, תפקידים חלופיים רלוונטיים במוקדי שירות טלפוניים".
אחד העובדים שפוטרו מהעבודה בפרויקט אמר ל"כלכליסט": "כואב הלב שמאות אנשים יושבים כעת בבית בלי עבודה, בעוד ציבור הנוסעים לא מקבל את השירות החשוב, כשיש חברות שיכולות לספק אותו ולהעסיק את העובדים".
אמנם ההודעה נחתה על העובדים במפתיע, אך נראה כי במשרד התחבורה לא ממש הופתעו לאור הדין ודברים בין הצדדים. טלדור נתקלה בקשיים לגייס את כוח האדם הדרוש לפריסה הארצית של הבקרים כפי שהתחייבה במכרז ונימקה זאת בחופשות הקיץ והחגים ובהיעדר חפיפה עם המפעילה הקודמת אם גרופ.
לדברי גורמים המעורים בנושא, העלויות התפעוליות השוטפות של טלדור הגיעו למיליוני שקלים בחודש — עבור הקמת תשתיות טכנולוגיות, משכורות לעובדים ואף מימון נסיעות של בקרים בין ערים כדי להדביק את הפערים והחוסרים. למרות זאת, משרד התחבורה לא שילם לה כל תמורה מאחר שלא עמדה ביעדי המכרז. כבר בחודש השני לפעילות הודיע המשרד לטלדור כי מאחר שלא עמדה ביעדי גיוס כוח האדם והעברת המידע על אודות חריגות שנמצאו בבקרה, יושתו עליה קנסות שעשויים להגיע למיליוני שקלים.
טלדור קיימה שיחות מול משרד התחבורה אך לאחר שהמשרד המשיך לקנוס אותה על ההפרות, החליטה להודיע על ביטול החוזה והפסקת הפעילות החל מתחילת דצמבר, בהתראה קצרה.
"הגישה הצהרות כוזבות"
במקביל התנהלה בבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מינהלית שהוגשה בחודש שעבר על ידי אם גרופ, ובה טענות על כשלים שנפלו במכרז ועל התנהלות בעייתית של טלדור ומשרד התחבורה. נודע כי טלדור זכתה במכרז בין השאר משום שהצעתה הכספית היתה נמוכה משל מתחרותיה והמחיר היווה 60% מהניקוד במכרז.
מהעתירה עולה כי הכתובת לכישלון היתה לכאורה על הקיר. מיד לאחר זכיית טלדור במכרז, שתי חברות שדורגו אחריה (אם גרופ וריבה) הגישו למשרד התחבורה השגה וטענו שטלדור הציגה פרטים כוזבים ומטעים בהצעתה בנוגע לניסיון בתחום הבקרה, במטרה לעמוד בתנאי הסף, מה שהביא לזכייתה.
טלדור טענה מנגד כי שתי המתחרות עשו יד אחת כנגדה כדי לפסול אותה. ועדת המכרזים דחתה את ההשגות.
בחודש אוגוסט החלה טלדור לתפעל את פרויקט הבקרה, כאשר חלק מהעובדים שעבדו בעבר תחת אם גרופ נשכרו על ידי טלדור. אם גרופ לא השלימה עם ההפסד במכרז, ושכרה חוקר פרטי שביצע חקירה סמויה. ממצאיו העלו חשש לכאורה שטלדור הצהירה על ניסיון כוזב כביכול בבקרת שטח מצד מנהלי הפרויקט. אם גרופ העבירה את המידע למשרד התחבורה.
טלדור דחתה את הטענות שאותן כינתה "חסרות שחר" וטענה שזהו ניסיון נוסף "לשבש ולסכל את הליכי המכרז, ולפגוע בהליך התחרותי". ועדת המכרזים התכנסה שוב וגם הפעם דחתה את ההשגה. על כך הגישה אם גרופ את העתירה שבה טענה כי "חשפה כשלים חמורים במיוחד בהצעתה של חברת טלדור" באופן שמחייב את פסילת הצעתה.
לדברי אם גרופ, "טלדור הגישה במסגרת הצעתה הצהרות כוזבות ושקריות, הנוגעות בליבת המכרז, והכל על מנת לעמוד בדרישות הסף בדבר ניסיון קודם במתן שירותי בקרה דומים". עוד נטען בעתירה כי "משרד התחבורה בחר 'לעצום עיניו' וללכת שבי אחר המענה שניתן על ידי חברת טלדור", כאשר לא ביצע בדיקה מעמיקה בקרב רשימה שמית של בקרים בפרויקט אחר של החברה שהועברה אליו על ידי טלדור, או אז היה מגלה כי "מדובר בטבלה מסולפת ושקרית", שנכללים בה אנשים שכלל לא הועסקו בפרויקט.
ביום חמישי שעבר הודיעה אם גרופ לבית המשפט כי טלדור "נטשה באופן מפתיע ובלתי מוסבר את עבודתה במשרד התחבורה, בהודעה חד־צדדית מהיום למחר" וביקשה להורות לוועדת המכרזים לדון בטענותיה ולבחור בה.
ממשרד התחבורה נמסר: "ועדת המכרזים הודיעה לאם גרופ על זכייתה במכרז ונמצאת בקשר רציף מולה לתחילת ההתקשרות בהקדם האפשרי".
בטלדור בחרו שלא להגיב.