אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההאטה בשוק הנדל"ן ייבשה את מכירות חברות המזגנים מזגני אלקטרה. המכירות נפגעו גם באירופה | צילום: אוראל כהן

ההאטה בשוק הנדל"ן ייבשה את מכירות חברות המזגנים

דו"חות הרבעון הראשון חושפים כי העיכוב במסירת דירות בעקבות המלחמה הוביל גם לצניחה של עשרות מיליוני שקלים במכירות מזגני אלקטרה, תדיראן וברימאג 

05.06.2024, 06:12 | אורנה יפת

מכירות המזגנים הצטמקו בעשרות מיליוני שקלים בעקבות המלחמה. יבואניות המזגנים סבלו מירידה תלולה בהכנסות בין ינואר למרץ השנה על רקע השבתת אתרי בנייה רבים ברחבי הארץ ועיכוב במסירת דירות חדשות, שאחראיות על חלק ניכר ממכירות המזגנים.

מדו"חות הרבעון הראשון של אלקטרה מוצרי צריכה, שבשליטת אלקו של האחים זלקינד, עולה כי מכירות המזגנים בישראל ירדו ב־13 מיליון שקל. כמו כן המכירות של מערכות חימום לאירופה ירדו ב־23 מיליון שקל נוכח שינויים רגולטוריים בתקינה האירופית ומחירי הגז הטבעי שירדו, והפכו את מערכות החימום הביתיות של אלקטרה לפחות אטרקטיביות עבור הצרכן האירופי. החל מהמחצית השנייה של 2023 נרשמה ירידה במחירי הגז הטבעי (לאחר התייקרות בעקבות מלחמת אוקראינה־רוסיה) לאור דרכים חלופיות שנמצאו להובלת הגז לאירופה, והביקושים למשאבות החום שמייצרת אלקטרה לשוק האירופי קטנו.

החברה צופה גם קשיים בישראל נוכח הפחתת המכסים בישראל למערכות קירור מיובאות, שעשויה להגדיל את התחרות בענף המיזוג ולהכניס לקטגוריה שחקנים נוספים. בשל כך אלקטרה בוחנת את הקמת המפעל החדש באשקלון שהיא כבר החלה לבנות לפני שנה בשותפות עם בוש העולמית.

מכירות המזגנים של תדיראן, בשליטת משה ממרוד, ירדו ברבעון הראשון השנה בשיעור חד של 15% בהשוואה לרבעון המקביל, והסתכמו ב־31 מיליון שקל. בשיחת משקיעים לסיכום הרבעון אמר ממרוד: "המלחמה השפיעה על תוצאות מגזר מוצרי צריכה, ובנוסף זהו רבעון מסורתית חלש יותר. מזג האוויר לא תומך במכירות גדולות ברבעון הראשון והן עולות ברבעונים השני והשלישי". ממרוד הוסיף כי "בחודשים אפריל ומאי רואים שינוי מגמה. מחירי הרכש וההובלה של המזגנים השתפרו מבחינתנו, ואנחנו מרגישים מגמה יותר חיובית. באפריל ומאי מכירות המזגנים עלו הן בהשוואה לרבעון הראשון השנה והן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".

מימין: משה ממרוד, בעל השליטה בתדיראן, וצביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה. "באפריל־מאי המגמה השתנתה", צילומים: עמית שעל , יובל חן מימין: משה ממרוד, בעל השליטה בתדיראן, וצביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה. "באפריל־מאי המגמה השתנתה" | צילומים: עמית שעל , יובל חן מימין: משה ממרוד, בעל השליטה בתדיראן, וצביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה. "באפריל־מאי המגמה השתנתה", צילומים: עמית שעל , יובל חן

ברימאג, שמייבאת ומשווקת מערכות מיזוג מסחריות מתוצרת LG לבתי מלון, מגדלי יוקרה, בנקים וחנויות, החלה בשנה האחרונה למכור מזגנים בהיקף קטן גם לבתים. בדו"חות הרבעון הראשון השנה היא ציינה כי עם תחילת המלחמה באוקטובר וסגירת אתרי הבנייה חלה ירידה של כ־55% במחזור המכירות של תחום מערכות המיזוג המסחריות בהשוואה לאוקטובר 2022. מכירות המערכות המסחריות ירדו ב־35% והסתכמו ב־15 מיליון שקל ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד בעקבות עיכובים בהגעת סחורה דרך הים שיצרו חוסרי מלאי. בשל החוסרים ברימאג נאלצה לדחות אספקה של מערכות מיזוג לפרויקטים קבלניים והכנסותיה נפגעו. הרווח הגולמי של תחום מערכות המיזוג ירד ב־2 מיליון שקל, והרווח התפעולי ירד ב־1.8 מיליון שקל והסתכם ב־1.2 מיליון שקל.

ב־2023 כולה הגיעו מכירות המזגנים בברימאג ל־88 מיליון שקל, והרווח התפעולי באותה שנה עמד על 13 מיליון שקל. בעוד בתדיראן משדרים אופטימיות לגבי המשך השנה, בברימאג מגדירים את המלחמה כ"אירוע מתגלגל" ודינמי, שמאופיין באי־ודאות גדולה, ולכן אין לחברה יכולת לצפות את כל ההשפעות של האירוע על התוצאות העסקיות שלה בטווח הבינוני והארוך.

תגיות