אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המלחמה יצרה פקק של 20 אלף מכוניות בנמל חיפה

בשל המצב הביטחוני והחשש של אוניות לעגון בנמל אשדוד, הפך נמל חיפה לנמל מעבר חלופי למכוניות שמגיעות מסין לאירופה. זאת, בנוסף להמוני מכוניות שהתחילו להגיע עוד קודם לכן לישראל מתורכיה. כדי להיפטר מכל המכוניות האלה, ליבואנים לא תהיה ברירה אלא להציע שלל מבצעים והנחות

16.11.2023, 07:49 | תומר הדר

שלשום, בשעות הבוקר המאוחרות, מזג האוויר בשטחי האחסנה שמחוץ לנמל חיפה לא הזכיר כלל שהחורף בדרך. בצד ימין הקריות, בצד שמאל הכרמל והשכונות של חיפה - ומקדימה זמזום טורדני שהלך והתחזק מעל הים: כטב"ם שיצא ככל הנראה מלבנון התקרב. מטוסים של חיל האוויר סגרו עליו טווח מהר והפכו אותו לרסיסים. השקט חזר לנמל, אף אחד כבר לא מתרגש.

כפי שפורסם ב"כלכליסט", בנמל חיפה התווספו ממש לאחרונה שטחי אחסנה חדשים לרכבים מחוץ לנמל, ואנחנו ניצבים באחד מהם. בנמל חיפה, שעד לפני כמה שנים כמעט לא עסק ביבוא של מכוניות, ממתינות כעת 20 אלף מכוניות חדשות לחלוטין, חלק גדול מהן חשמליות אבל חלק הן בעלות מנועי הנעה פנימית: צ'רי, BYD, מרצדס בנץ, ניסאן, סיאט, יונדאי, קיה ועוד.

נמל חיפה הפך לפתע לנמל חשוב עבור יצרני הרכב ועבור יבואני הרכב בגלל כמה תהליכים, חלקם גלובליים וחלקם מקומיים. יצרני הרכב הסינים כבר הצהירו שאירופה היא המטרה הבאה שלהם, ולכן האוניות שיוצאות מסין עמוסות במכוניות של BYD, XPENG, צ'רי ואחרות כבר לא עוצרות באילת כתחנה אחרונה במסע: הן ממשיכות לאירופה, ולכן קל להן לעצור בנמלי הים התיכון של ישראל.

הבעיה היא שלא כל אוניות הרורו (אוניות שינוע רכב) של חברות הספנות מיועדות לעצירה באשדוד בגלל חשש מהמצב הבטחוני. מצב זה עשוי להשתנות לנוכח הלחימה בצפון, אך לעת עתה נמל חיפה עמוס. עוד קודם לכן, החלו להגיע לנמל מכוניות מהנמל האירופי הקרוב ביותר: תורכיה. כך נוצר מצב שגם חלק מהמזחים שבדרך כלל משמשים לפריקת מתכת וסחורות נוספות עמוסים במכוניות חדשות.

מתחילת הקיץ, הגיעו מכוניות חדשות לנמלי ישראל בכמויות גדולות. אבל בספטמבר החלו החגים, ובאוקטובר פרצה המלחמה. למכוניות אין קונים, והאוניות ממשיכות להגיע. המכוניות החדשות, עוטות שכבת אבק עבה, נמצאות בכל מקום אפשרי בנמל; הן גולשות לתוך החניונים שסמוכים לבינייני ההנהלה, וכל הזמן נראות ברקע משאיות להובלת רכב. הן לא מוציאות את המכוניות מהנמל, הן רק מעבירות אותן למגרשים בהם יש מקום.

לפני כשבועיים הודיעה חברת נמלי ישארל לנמלים כי הם נדרשים לפנות את המכוניות משטחם תוך 90 יום מתוקף פקודת המכס, אבל בימים אלה לא ברור כיצד הדבר יתבצע. באחד הרציפים, בים של מכוניות סיניות שיורדות מהאוניה כשהן מכוסות בכיסויים לבנים, ממתינות המכוניות הנחשקות: אלה שיבואני הרכב הבטיחו להשיק בשבועות האחרונים אבל לא הושקו. יבואני הרכב כבר דאגו לייצר באזז סביב שמות כמו XPENG באמצעות השקות גרנדיוזיות, אך בינתיים המכוניות עומדות ברציפים ומשתזפות. גם מכוניות BYD SEAL - "הטסלה 3 של BYD" - חונות בדממה לא רחוק משם.

ל"קרנבל הנמל" יש תאריך תפוגה: ב-1 בינואר יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות מ-20% ל-35%; מס הקנייה על מכוניות פלאג אין הייבריד יעלה מ-55% ל-83%. יבואני הרכב יהיו חייבים לשחרר את המכוניות ממכס בדצמבר, ובדרך להכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים נחוצים. לאחר מכן המכוניות יתחילו "לטפטף" החוצה מן הנמלים, ויבואני הרכב ימצאו עצמם עם עשרות אלפי מכוניות בלתי מכורות, שהמחיר של "הירוקות" שבהן עלול לעלות לגבהים שאינם הגיוניים למשק בית ישראלי לתקופה של אחרי מלחמה – מה שידרוש שלפחות הרבעון הראשון של 2024 יהיה רבעון של מבצעים והנחות.

תגיות