אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 הטיסה בוטלה בגלל המלחמה? הממשלה מקדמת חוק שימנע מכם לקבל פיצוי מטוסים בנתב"ג. יהיה קשה לקבל פיצוי על טיסה שבוטלה | צילום: ערן גרנות

הטיסה בוטלה בגלל המלחמה? הממשלה מקדמת חוק שימנע מכם לקבל פיצוי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית, שמגבילה את זכויות הציבור לקבל פיצוי כספי בשל טיסה שבוטלה, כולל טיסות שבוטלו בעקבות המלחמה. לפי הצעת החוק, לא יינתן פיצוי על טיסות שבוטלו באוקטובר ובנובמבר  

04.06.2024, 13:18 | שקד גרין


מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית, שמגבילה את זכויות הציבור לקבל פיצוי כספי בשל טיסה שבוטלה, כולל טיסות שבוטלו בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

כיום, חוק שירותי תעופה מחייב את חברות התעופה לפצות צרכן בשל טיסה שבוטלה או נדחתה ביותר מ-8 שעות, מעבר להחזר הכספי על כרטיס הטיסה עצמו, אלא אם כן הודיעה על כך 14 יום לפני. גובה הפיצוי תלוי באורך הטיסה בקילומטרים. כך לדוגמה, עבור טיסה של עד 2,000 ק"מ יינתן פיצוי של 1,440 שקל.

לצד זאת, החוק הקיים מחריג מקרים בהם חברת התעופה הוכיחה שהטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, וגם אם הייתה עושה כל אשר ביכולתה - לא הייתה יכולה למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות".

הצעת החוק משנה את הניסוח כך במקום "עושה כל אשר ביכולתה" ייכתב שחברת התעופה "נקטה את כלל האמצעים הסבירים כדי למנוע את ביטול הטיסה". כלומר, החוק מקטין את רף המאמצים שחל על חברת התעופה. כך, כדי להימנע מפיצוי לנוסעים, חברת התעופה לא תצטרך להוכיח שעשתה כל שביכולתה כדי למנוע את ביטול הטיסה אלא רק שנקטה באמצעים סבירים למנוע את ביטולה. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב ששינוי הנוסח תואם לנוסח הקיים בחקיקת האיחוד האירופאי.

בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי אם הוכרז על מצב מיוחד במדינה שנמשך מעל 14 ימים, שר התחבורה - בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת - יוכל לקבוע שטיסות שמתוכננות להתקיים במהלך אותו מצב, לצמצם את ההטבות שלהן זכאים הנוסעים בגין ביטול או שינוי במועד הטיסה.

כמו כן נכללה הוראת שעה המתייחסת למלחמת חרבות ברזל. ההוראה מבחינה בין שתי תקופות: טיסות שהמראתן אמורה הייתה לחול בין 8.10.23 עד 30.11.23 - במהלכן תבוטל חובת הפיצוי הכספי כליל, וטיסות שמועד המראתן תוכנן בין 1.12.23 ועד 29.2.24, בהן גודל הפיצוי נותר אך הוא חל רק על שינויים שהודיעו עליהם 3 ימים לפני מועד הטיסה, ולא 14 יום כפי שקובע החוק.

זו לא הפעם הראשונה שהממשלה פועלת לצמצם את היקף הפיצויים לציבור בעקבות ביטול טיסות. בתקופת משבר הקורונה נקבעה הוראת שעה לתקופה מוגבלת, שהאריכה את פרק הזמן עד למתן הפיצוי מ-21 יום לשלושה חודשים, וכן אפשרה לחברות התעופה להמיר את הפיצוי הכספי בשובר למימוש עתידי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בשל המציאות שנכפתה על חברות התעופה בשל מלחמת חרבות ברזל, שהביאה לירידה דרסטית בביקוש של ציבור הנוסעים לטיסות מישראל ואליה, ולביקושים תנודתיים ומשתנים בתכיפות, בסמוך למועד ההמראה המתוכנן, פרק זמן זה של 14 ימים לפני מועד הטיסה המתוכנן, לא היה פרק זמן סביר בהקשר זה".

אמנם הצעת החוק חלה על כלל חברות התעופה, אך ההצעה מעוררת תהיות, בין השאר על רקע רווחי השיא שרשמה אל-על בשני הרבעונים האחרונים, מאז פרצה המלחמה. כמו כן, נמתחה ביקורת על כך שההצעה מתבססת על הסטנדרט באיחוד האירופי, אך באופן חלקי בלבד. אומנם באיחוד האירופי הנוסח הקיים אכן מתייחס ל"מאמצים סבירים" שעל חברות התעופה לעשות כדי להימנע מביטול טיסות, אך הוא גם קובע לדוגמא כי נוסעים יוכלו לקבל פיצוי על שינוי במועד הטיסה של 3 שעות, ולא 8 שעות בדומה לישראל.

ההצעה אושרה ברוב של 32 חברי כנסת, אל מול 24 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע באיזו ועדה היא תידון.




תגיות