אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למרות החדירה לתחנת המטרו: בוני התיכון תוכל להמשיך בהקמת הפרויקט בקרית אונו פרויקט הפינוי-בינוי בקרית אונו | אוראל כהן

פרסום ראשון

למרות החדירה לתחנת המטרו: בוני התיכון תוכל להמשיך בהקמת הפרויקט בקרית אונו

היועצת המשפטית של הוועדה לתשתיות לאומיות הציגה מתווה שיאפשר לחברת בוני התיכון להמשיך בפרויקט פינוי-בינוי ברחוב לוי אשכול - על אף שלדבריה החפירה לשטח תחנת המטרו בוצעה בעקבות היתר בנייה לא חוקי

26.09.2023, 14:36 | אמיתי גזית

גובש מתווה שיאפשר לקדם את פרויקט פינוי בינוי של חברת בוני התיכון ברחוב לוי אשכול בקרית אונו שחדר לשטח שבו בעתיד תוקם תחנה של המטרו והוצע נגדו צו הפסקת עבודה. על פי המתווה, הפרויקט יוכל להימשך בעוד כחודשיים. עם זאת, פרויקט תמ"א 38 בבניין צמוד יעצר והיזם יצטרך להרוס מרפסות וממ"דים שכבר נבנו.

המתווה מפורט במכתב ששלחה יעל אדורם, היועצת המשפטית של הוועדה לתשתיות לאומיות, האמונה על תכנון ומעקב אחר פרויקט המטרו, למנכ"ל בוני התיכון עמי פרץ ולמהנדס העיר קרית אונו צבי לוין. במכתב שהגיע לידי כלכליסט מדגישה אדורם כי המתווה שמוצע בו חריג מאוד משום שהוא מאפשר את קידום הפרויקט ולא את עצירתו חרף העובדה שהחפירה והחדירה לשטח התחנה הן בעקבות היתר בנייה לא חוקי. אדורם מדגישה כמה פעמים במכתב כי היתר הבנייה שהוצע על ידי הוועדה המקומית של קרית אונו ואפשר לחברת בוני התיכון לחפור היה בלתי חוקי בעליל.

אלא שהמצוקה של הדיירים הובילה את הוועדה למתווה שמוצג במכתב. במסגרת הפרויקט נהרסו כבר ארבעה בניינים שבהם 120 דירות ואמורים להיבנות שלושה מגדלי מגורים בני 21-17 קומות בהם 359. כנהוג בפרוייקטים כאלה הדיירים שוכנו על חשבון היזם בדירות מושכרות והחשש הוא כי עצירת הפרויקט תפגע בעיקר בדיירים שיאלצו לחכות עוד שנים לדירתם. אדורם מסבירה כי "בשל המצב הרגיש בו פונו עשרות תושבים מבתיהם הגענו להבנה כי מדובר במקרה חריג הטעון חשיבה מעמיקה כיצד ניתן לפתור את האירוע תוך צמצום הנזק לתושבים וזאת אך ורק מטעמים הומניים ובשל הנסיבות החריגות".

עם זאת, היא מבהירה: "הות"ל רואה בחומרה רבה את מתן ההיתר בניגוד להוראות תכנית המטרו. כאמור, מדובר בהיתר בלתי חוקי בעליל שהיתה מניעה חוקית לאשרו וממילא דינו להתבטל.הוא מהווה פגיעה קשה ביכולת מימוש הפרויקט לכל אורכו"

ההיתר לחפירה ולדיפון הוצע ב-17/8/2022 ואילו תוכנית המטרו אושרה סופית ב-2/6/2022. קודם לאישור תוכנית המטרו היו הליכים תכנוניים שבהם הייתה מעורבת עיריית קרית אונו ולכן הוועדה המקומית הייתה צריכה להכיר היטב את מיקומה של התחנה.

המתווה יאפשר את בניית המגדלים החדשים על חורבות הישנים אך רק בכפוף לכמה תנאים חמורים: היתר הבנייה הלא חוקי יבוטל ויהיה צורך בהוצאת היתר בנייה חדש. כדי שההיתר החדש יהיה חוקי תתוקן תוכנית המטרו כך ששטח קטן שאמור היה לשמש לתחנה ואליו חדר הפרוייקט של בוני התיכון יגרע ממנה. זאת ועוד: קיר דיפון שהוקם וחודר לשטח התחנה לא ייהרס, אך כדי למנוע נזק נוסף יאסר על היזם להחדיר עוגנים דרך הקיר לתוך תחום התחנה העתידית. קיומו של קי הדיפון יוביל לשינוי תכנון התחנה.

ההיתר לבניית הבניינים עדיין לא התקבל, אבל אדורם מציינת במכתב כי על פי התוכנית הקיימת הבינוי שלהם נושק לתחנה ולכן, כתנאי לקבלת היתר בנייה כי כל הדיירים יחתמו על מכתב שמבהיר כי הם מודעים למצב וכי לא יהיו להם תביעות וטענות בגין ביצוע עבודות המטרו.

בצמוד למגרש נמצא בניין שבו מקדמת חברת בוני התיכון פרויקט של חיזוק ללא הריסה במתכונת של תמ"א 38. במקרה הזה היזם נדרש, כאמור, להרוס מרפסות וממ"דים שנבנו ופולשים לשטח התחנה.

החקירה של רשות האכיפה במקרקעין עדיין מתנהלת, ללא קשר להסדר ובמסגרתה נבדק גם האם בוצעו עבירות פליליות. בנוסף, נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, עצר לעת עתה את ההליכים להסמכת הוועדה המקומית קרית אונו כעצמאית.

תגיות